Citat:
Ursprungligen postat av
Fredrik.Forsmark
Brottsprovokation är inte okej utav flera anledningar och skulle behöva en hel avhandling för att gå igenom allting.
Men bland annat så är det för att det inte anses tryck och säkert eller rätt att provocera fram ett brott.
Att någon potentiellt skulle kunna begå ett brott om rätt förutsättning hamnar i deras knä. Är inte olagligt.
Det som blir farligt med just att provocera fram ett brott som kanske inte skulle ske utan provokationen, är just att det kan användas på felaktiga sätt mot personer som ev kan vara lite jobbiga. Men detta är såklart inte det enda som gör det problematiskt.
Alla är vi samma inför lagen. Alla har samma rättigheter och skyldigheter. Det är en grundpelare i vårat rättssamhälle. Att oavsett vilket brott du eventuellt kan begå eller vilket brott du har begått, så ska du stå lika inför lagen.
Hur skyddar dumpen några barn?
Jag tvivlar starkt på att lagen skulle ändras så att polisen får syssla med provokation.
Likaså att sprida bilder, även AI, då detta kan anses som bp. Det behöver inte vara en riktig person bakom för att det ska klassas som bp.
Jag har inget emot om man skulle få till en ändring i lagen så att det blir förbjudet att söka barn i sexuellt syfte.
Men det ändrar inte min inställning till att det dumpen sysslar med i dag är fruktansvärt illa.
Två fel blir inte ett rätt. Det får man lära sig tidigt.
Det arbetsätt som dom arbetar utefter i dag är inte ett okej sätt att arbeta på.
Eftersom dom inte bryr sig om vad som händer dom anhöriga. Och ni kan tycka hur mycket ni vill att det inte är dumpens problem. Att den uthängda får stå för den skammen också.
Men faktum är att deras metoder straffar helt oskyldiga människor.
Personer som inte har någonting alls med "brottet" att göra.
Oavsett hur mycket man hatar någon så ska man inte straffa oskyldiga.
Det är mitt största problem med deras arbetsätt.
Att uthängdas anhöriga och barn far illa. Mer pga uthängningarna än utan.
Dom flesta av er påstår att ni tycker polisen ska sköta jobbet att jaga förövare som bryter mot lagen. Låt dom göra det då. Varför stödja en organisation som dels försvårar saken för polisen. Men framförallt försvårar rehabilitering och vård för anhöriga. Och ja även förövaren.
Och för er som använder er av mantrat att om lagen skulle ändras så skulle dumpen läggas ner. Det kan ni helt glömma.
Skulle dom få tillfälle att även kunna lagföra alla så hade dom fortsatt sitt korståg.
Jag ser inte hur dessa individer på dumpen räddar någon. Dom utsätter anhöriga för onödigt lidande. Inget annat.
Lidande anhöriga (lågt räknat) = 1000 personer.
Räddade barn = 0
Men snälla övertyga mig gärna om att byta sida och få mig att tycka att dom skyddar någon.
Vi kan enas om att vi tycker olika, brottsprovokation är regelmässigt förekommande i många länder och kommer troligtvis att implementeras i Sverige.
Såklart det är jobbigt för en brottsling, den löper ju större risk att åka fast, skitjobbigt för brottslingar.
Ja, alla är vi lika inför lagen, så skall det vara.
Dumpen skyddar barn genom att avslöja aktiva pedofiler och avskräcka från potentiella pedofilövergrepp.
Det som händer anhöriga är helt pedofilens fel, brottslingar som begår brott drar själv lidande över sina nära, anklagar du polisen och rättsväsendet också när de lagför brottslingar, är det dumma samhället som skadar brottslingens anhöriga.
Även oskyldiga anhöriga drabbas av brottslingarnas brott.
Det är skit att oskyldiga människor drabbas av brottslingars brott men det är ju helt brottslingens fel.
Det här kletet du drar med på slutet.
Lidande anhöriga (lågt räknat) = 1000 personer.
Räddade barn = 0
är ju helt patetiskt.