2024-12-31, 08:13
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dusapa
Ja , den gängse proceduren vid alla förundersökningar oavsett brott.
Om anklagelserna är helt grundlösa läggs förundersökningen ned om inte så väcks åtal och prövas i en domstol. Jag förstår inte att detta är ett problem.

Det är ett rätt stort problem om man är misstänkt och försöker anpassa sina lögner efter vad bevisningen är... lätt att trassla in sig i lögner.
Citera
2024-12-31, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Det är ett rätt stort problem om man är misstänkt och försöker anpassa sina lögner efter vad bevisningen är... lätt att trassla in sig i lögner.

Det är otydligt vem eller vilkas lögner?
Som det står nu är det den misstänkte som anpassar sina lögner, därför undrar jag.
Citera
2024-12-31, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeskB
Rättsmaskineriet tyckte i alla fall att de hade underlag för att omedelbart föranstalta om en förundersökning – vilket lär vara ovanligt om de inte har starka skäl. Men vad vet de om lagar och och så'nt... Vi får väl avvakta resultatet.
Kan dock ta långtid innan domar beslut om tillslag emot dumpen, då de inte räcker med åklagares beslut pga grundlagsskyddet.

Där med får de långtid på sig att städa om det inte redan finns starka bevis emot dem.

Vilket kan försvåra eventuell dom mot just dem.
Dock kanske de finns bevis mot Dumpen i de underlag de lyckas få ut utav IK som de lär fått tag i rätt så snabbt.
Citera
2024-12-31, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
Kan dock ta långtid innan domar beslut om tillslag emot dumpen, då de inte räcker med åklagares beslut pga grundlagsskyddet.

Där med får de långtid på sig att städa om det inte redan finns starka bevis emot dem.

Dock kanske de finns bevis mot Dumpen i de underlag de lyckas få ut utav IK som de lär fått tag i rätt så snabbt.

Likt gäddor som städar för fullt och försvårar utredningar på grund av dumpen, så städar Dumpen självklart för fullt. Ren överlevnadsinstinkt. Vem hade trott något annat?
Citera
2024-12-31, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon

Likt gäddor som städar för fullt och försvårar utredningar på grund av dumpen, så städar Dumpen självklart för fullt. Ren överlevnadsinstinkt. Vem hade trott något annat?
Citera
2024-12-31, 11:08
Medlem
Riddars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antagningsbesked
Mycket klokt och tänkvärt skrivet av dig!

Som sagt, man kan både hålla i huvudet att å ena sidan är det ett klandervärt beteende som begås av gärningsmännen, å andra sidan måste vi ha effektiva repressiva åtgärder i vårt samhälle och de måste infalla under de principer som gäller för en rättsstat.

Nytt förslag på nummer 5.
Gäddan tackar för sig och ber att den nu mera 14åriga tjejen/killen slutar söka kontakt med äldre män i sexuellt syfte och önskar denne ett gott liv.

Det är inte möjligt att rationalisera fram ett händelseförlopp där gäddorna inte är klandervärda i slutändan, de blir varken lurade eller förledda i de konfrontationer jag tagit del av - även om åldern förändras under resans gång.

Det är fullt möjligt att säga tack och hej när nya fakta presenterar sig. Även om det är så att Dumpen "lurar" dem i början av konversationen, då får man backa bandet när de är 14 år. Den gäddan du hänvisar till har inget syfte med att umgås med en 14åring. Han är fullt vuxen, kan bygga relationer med andra människor och leva ett gott liv. Vill han engagera sig för utsatt 14åriga tjejers ve och väl hade han kunnat göra det genom någon frivillig organisation eller liknande. Utbilda sig till kurator.

Jag tycker det låter oerhört krystat att få det till att Dumpen gjort något fel, även om det inte är en "riktig" pedofil som de hittat åt. Däremot kan det vara fel att de får agera som de gör, publicera innehållet ocensurerat och med effekten av att dessa människor ställs utanför samhället genom en offentlig skampåle.

Det är fullt möjligt att ha två tankar i huvud samtidigt. Men "det är inte slumpen som gör att man hamnar på Dumpen." Man ska inte som 40årig man söka kontakt (oavsett innehåll) med en 14årig tjej/kille - då har man själv någon form av utvecklingsstörning.

Saken är ju den att #542 inte har sökt kontakt med en 14 åring. Han har sökt kontakt med en person som enligt egen utsago är myndig, skickar "selfies" på en myndig individ, skriver som en myndig individ för att därefter en bit in i kontakten ändra sig till att personen är 14.
Helheten dom då har presenterats för #541 är att personen är en välutvecklad och intellektuellt mogen individ.
Det är inte en försvarslös 14 åring i en barnkropp som Dumpen vill få det till.

Dumpen ska söka pedofiler dvs. personer som sexuellt attraheras av prepubertala barn. Alla män, precis ALLA som har någon form av sexuellt sinne kvar attraheras av de bilderna som Dumpen skickar till sina "gäddor". Det innebär inte att dom per automatik är pedofiler. Pedofiler är dom som attraheras av barn.
Citera
2024-12-31, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil87
Det var för det första inte någon uppmaning utan fiskaren var ny och skrev fel

Utpressning har jag aldrig försvarat och har hela tiden sagt att OM det sker så ska dom åka dit givetvis men jag tror inte det ligger till på det viset

Min gräns går om det kommer fram att dom direkt skulle ljugit, inte bara komma med halvsanningar utan direkta lögner, där Sara sagt något klart och tydligt och sen visar det sig vara precis tvärtemot ELLER att dumpen skulle börja jobba för något helt annat som jag inte alls tror på

En uppmaning är fortfarande en uppmaning oavsett hur ny man är på jobbet, att påstå att personen skrev fel gör de inte heller till mindre av en uppmaning, sen att det är en uppenbar efterhandskonstruktion som du sväljer helt är bara löjligt.

Jaha så att dom sitter och sprider BP är helt okej för dig så länge dom är öppna med det? Vilket dom har varit hittills?
Vad är en halvsanning för dig? För som det låter så skulle det alltså kunna framkomma att dumpen varit fullt delaktig i utpressningsverksamheten men de va visst bara 100 000 istället för 500 000kr som dom tagit del av?
Citera
2024-12-31, 11:42
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Ja någon form av störning har man, men är det okej att förleda svaga personer, personer med störningar är svaga personer, likt barn?

Som vuxen ska man säga nej till droger, för sin egen skull för anhöriga för samhället. Om man så trycker upp droger under näsan ska man som vuxen säga nej, och även ringa polis om det så är risken att få en kula i sig.

Nu behöver ni inte kommentera att det inte är samma sak, det är det inte, men båda sakerna är bad. Knark skördar faktisk fler liv än sex, men är inte samma sak, mer än att det är njutning och drift.
Jag har inte skrivit det där. Du har citerat fel post. Gå tillbaka till min originalpost och kolla. Du har copy-pastat någon annans ord som mitt citat.

Det är ingen som har tryckt upp barn i näsan på snuskgubbar som vill spruta och knulla hit och dit. Barnen finns där, de existerar, det är inte att någon tvingar snuskgubbarna till något. De vuxna tar kontakt med barnen först, om inte Dumpen fått tips om en särskild person som utsatt barn innan. Ingen går hem till de här snusken och trycker in kåta barn genom brevinkastet på dem.

Du låter som någon som tycker att kvinnor får skylla sig själva om de är våldtagna när de är sexigt klädda för man ska inte trycka upp allt i ansiktet på män och vänta sig att männen inte reagerar.
Citera
2024-12-31, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KanelbulleKungen
En uppmaning är fortfarande en uppmaning oavsett hur ny man är på jobbet, att påstå att personen skrev fel gör de inte heller till mindre av en uppmaning, sen att det är en uppenbar efterhandskonstruktion som du sväljer helt är bara löjligt.

Jaha så att dom sitter och sprider BP är helt okej för dig så länge dom är öppna med det? Vilket dom har varit hittills?
Vad är en halvsanning för dig? För som det låter så skulle det alltså kunna framkomma att dumpen varit fullt delaktig i utpressningsverksamheten men de va visst bara 100 000 istället för 500 000kr som dom tagit del av?

En halvsanning är när man påtalar något som inte är en lögn men heller inte hela sanningen
En bankrånare som berättar att han besökt en bank vid ett specifikt datum ljuger inte men säger heller inte att han rånade banken vid det specifika datumet

Dumpen har hela tiden förnekat att dom varit delaktiga i någon form av utpressningsverksamhet och har dom ljugit så kommer det komma fram i rätten, är dom oskyldiga så hoppas jag att allt snack om utpressning får ett slut sedan

Om det är händelsen med ljudupptagningen som dom la ut på hemsidan så var det ett sätt att väcka uppmärksamhet, och visa verkligheten för vad den är och det tycker jag var helt försvarligt

Om du däremot syftar på att dom skulle ha skickat övergreppsmaterial till gäddorna så har jag väldigt svårt att tro på det, eventuellt att dom kan ha delat bild på en vuxen som ser yngre ut men inte mer än så
Citera
2024-12-31, 12:45
Medlem
Citat:
En halvsanning är när man påtalar något som inte är en lögn men heller inte hela sanningen
En bankrånare som berättar att han besökt en bank vid ett specifikt datum ljuger inte men säger heller inte att han rånade banken vid det specifika datumet

Dumpen har hela tiden förnekat att dom varit delaktiga i någon form av utpressningsverksamhet och har dom ljugit så kommer det komma fram i rätten, är dom oskyldiga så hoppas jag att allt snack om utpressning får ett slut sedan

Om det är händelsen med ljudupptagningen som dom la ut på hemsidan så var det ett sätt att väcka uppmärksamhet, och visa verkligheten för vad den är och det tycker jag var helt försvarligt

Om du däremot syftar på att dom skulle ha skickat övergreppsmaterial till gäddorna så har jag väldigt svårt att tro på det, eventuellt att dom kan ha delat bild på en vuxen som ser yngre ut men inte mer än så

Alla spekulationer hit eller dit är ointressanta.
Förundersökningen får bringa klarhet i sörjan helt enkelt.
Jag antar eller som du tror vare sig det ena eller det andra tills vidare.
Citera
2024-12-31, 12:51
Medlem
AEggkartongens avatar
Citat:

Så när något kan utgöra ett faktiskt brott så ska det avgöras av rättsväsendet, men när något skett som förvisso är klandervärt, men inte brottsligt, så ska folkdomstolen döma oavsett bevisläget? Man måste ju anta att gäddan har förgripit sig på barn förut eftersom han av en ren slump just denna gång fastnat i dumpens trålnät.

Även lite nyfiken på vilka fler brott som borde avgöras i folkdomstol, bra att veta så att jag inte råkar försöka mig på just ett av dem. Verkar vara jobbigt eftersom man i dessa offentliga skenrättegångar inte verkar ha rätt till något ombud.

Citat:

Du får gärna utveckla varför du anser att det är okey att använda övergrepsmaterial för någonting rent praktiskt. Jag skulle våga tro att de flesta är överens om att det inte ens ska få förekomma, det är ju dessutom olagligt att inneha.

Citat:

Vilket är viktigast för frågan om vilket sorts bete man ska tillåtas agna med vid gäddfiske, vad en bild faktiskt föreställer eller vad den ser ut att föreställa? Uppriktig fråga här.
Citera
2024-12-31, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dusapa
Precis, dock är frågan om alla uthängda har något att städa eller aktiva utredningar.
Men helt klart, de som kanske är under utredning redan går troligen och raderar en massa. Vilket gör att de inte kan ge eventuella offer den rättvisa de troligen söker.

Upp till kanske de tar liven av sig och eventuella offer inte får den vård de behöver.
Dock tror jag inte övervägande av dem har några skelett i garderoben, annars hade fler blivit offentliga så som Gustav. Man hade sett fler träda fram.

Så straffet matchar inte brottet. Då en som döms i rätten för utfört brott straffas mycket mindre.

Men helt klart, med tanke på de inspelade samtalet som 200 hade med impulskollen där de sa att Dumpen skulle få ta del utav pengarna, så ser det ju illa ut. Dock låter det på dem som att de kommer komma undan med det.
Antagligen att de tror de lyckats svepa undan bevisen, eller så finns det inga.

Oavsett så svor hon dyrt och heligt på impulskollen tidigare i år.
När 200sekunder frågade om att få titta lite på föreningens inköp utav legitimerade, sa hon att de enkelt kunde bevisa det, dock var det inte så enkelt för 200sekunder är läskiga typer. Så bara deras egenvalda Dumpen sympatisörer fick ta del utav informationen. Antagligen för att de tittar på uppgifterna som de får och accepterar dem som de är medans 200 hade grävt i det och troligen hittat något som Sara inte ville få ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in