2024-06-13, 15:20
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Betala av skiten, det gjorde jag. Bara segt att han en "fast" kostnad som försvinner varje månad. Sen vad som är mest ekonomiskt eller inte spelar ju ingen direkt roll på dessa summor. Bara känslan av att inte ha lån är ju värd mycket.

Ja att betala av studieskulden är i princip enbart ett psykoogiskt beslut, rent ekonomiskt lönar det sig bättre att placera pengarna på annat håll.
Citera
2024-11-25, 03:08
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Sparade ihop 1 miljon kronor ganska nyligen och har 25 000 kr i csn skuld, autogiro 720 kr/mån. Är så sjukt trött sitta betala på den i över 10 år.
Räntan är över nu 1% samt årliga avgiften 150 kr.

Är det värt betala av hela skulden i ett bräde och bli helt skuldfri?

Mytoman

I andra trådar säger du att du har tre miljoner på banken, jag tror inte på något av det som du skriver.
Citera
2024-11-25, 07:10
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Mytoman

I andra trådar säger du att du har tre miljoner på banken, jag tror inte på något av det som du skriver.

Visa ett inlägg där jag skriver att jag har 3 miljoner i cash på banken.
Citera
2024-11-25, 07:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Sparade ihop 1 miljon kronor ganska nyligen och har 25 000 kr i csn skuld, autogiro 720 kr/mån. Är så sjukt trött sitta betala på den i över 10 år.
Räntan är över nu 1% samt årliga avgiften 150 kr.

Är det värt betala av hela skulden i ett bräde och bli helt skuldfri?

Har du inga andra lån och ska inte ha det heller, kan du ju betala av det.

Jag anser man ska minimera sina lån och ta bort de med högst ränta först helt enkelt. Rättså logiskt egentligen.
Citera
2024-12-04, 09:27
Medlem
Är nyfiken, hur blev det med csn-lånet?

Jag är av den sorten att jag tycker att man ska vara så lite belånad som möjligt, och därför amorterar jag/vi mycket mer än vad vi egentligen behöver, både jag på mitt csn-lån och vi som sambos på vårt bolån.
Citera
2024-12-31, 02:10
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Att sitta med miljoner och få hem äckliga brev från CSN, det är klart man betalar av skiten bara för att bli av med det. Inte för att man måste utan för att det är idiotiskt att sitta på skulder som man helt enkelt inte alls behöver sitta med.

Jag betalade också alla mina CSN-lån så fort jag fick lite kapital men primärt för att jag inte gillar en massa skit i min ekonomi. Det blir en äckligare kalkyl i budgeten.

Håller med. Betalade allt på ett bräde till slut. Ångrar det inte en sekund. Att vara CSN-fri är obeskrivligt skönt. Samtidigt är jag väldigt tacksam att det finns. Ångrar inte en dag av mina studier., och det hade aldrig gått utan CSN.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in