2024-12-30, 17:45
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Var det han som fick mycket kritik för att hjälpa till att starta en krog i Ryssland?

Jo. Det stämmer.
Tänkte först att det var KGB som hade ett finger med i spelet.
Men som flera påpekat i kommentarer tidigare, kock är inte ett hälsosamt arbete, förutom att det i perioder är helt galet stressigt förekommer mycket droger inom resturangvärlden (främst tjack och kola).
Citera
2024-12-31, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lunarludde
.
Fräscht av folk som sprider såna här rykten om en relativt ung person som dött och en familj som sörjer, hoppas karman slår tillbaka på er.

Även om en person är en renlevnadsmänniska som gör allting rätt och lever sunt kan helt plötsligt dö av olika hjärtproblem, tex hjärtinfarkt, garanterat att någon eller flera i denna tråd har hjärtproblem utan att veta om det, mig själv inkluderat, kan även vara medfött eller bara ske helt plötsligt.

Absolut. Men nu har jag träffat honom ett flertal tillfällen vid både jobb och i andra sammanhang. (Vill inte berätta specifikt för då vet folk vem jag är).

Jag är 100% säker på att han fortfarande körde droger efter att han hade blivit nykter från alkoholen. Inte lika ofta som förut men men.

Förstorat hjärta fick han ju garanterat pga alkohol och drogerna. Eller VET du att han föddes med större hjärta än normalt? Nix.

Så det jag försökte få fram var att han inte hade dött om det inte vore för alkohol och drogerna. Han skulle slutat i tid som jag skrev.

Var jag otydlig i nåt så kan du be mig förklara det.

Tragiskt oavsett. Riktigt duktig och noggrann kock. Pappa till många barn.
Citera
2025-01-04, 10:48
Medlem
HenrydVIIIs avatar
Det kan ha varit kaliumbrist (hypokalemi) pga underliggande sjukdom eller av för mycket kaffe och alkohol, vilket kan vara vätskedrivande OM man är genetiskt sårbar. Den ökade vätskedrivning lakar ut kroppen på salter såsom kalium.

Låga nivåer av kalium i blodet kan ge livshotande arytmier i hjärtat. Även för höga kan göra det.

Arytmierna gör inte ont (lite obehagligt kanske), men kan leda till att hjärtat stannar.

Tyvärr pratas det inte så mycket om riskerna med kaliumbrist. Kanske beror det på att även för höga nivåer kalium kan leda till allvarliga hjärtrubbningar. Har du arytmier: Gå till doktorn.
Citera
2025-01-04, 15:33
Medlem
Mårten Rasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrydVIII
Det kan ha varit kaliumbrist (hypokalemi) pga underliggande sjukdom eller av för mycket kaffe och alkohol, vilket kan vara vätskedrivande OM man är genetiskt sårbar. Den ökade vätskedrivning lakar ut kroppen på salter såsom kalium.

Låga nivåer av kalium i blodet kan ge livshotande arytmier i hjärtat. Även för höga kan göra det.

Arytmierna gör inte ont (lite obehagligt kanske), men kan leda till att hjärtat stannar.

Tyvärr pratas det inte så mycket om riskerna med kaliumbrist. Kanske beror det på att även för höga nivåer kalium kan leda till allvarliga hjärtrubbningar. Har du arytmier: Gå till doktorn.
Förlåt men finns det något belägg för att han hade hypokalemi?
Citera
2025-01-04, 18:55
Medlem
HenrydVIIIs avatar
Nej, men det är en möjlig orsak som jag vill uppmärksamma. Det är ett medicinskt tillstånd som ibland missas. Det har även symtom, arytmier, som är lätta att ignorera eller tänka; jag går till doktorn i morgon istället. Framförallt om man lever ett mycket stressigt liv som han uppenbart gjorde, samtidigt som symtomen lätt kan förväxlas med just stress.

Men det kan även bero på en mängd olika orsaker, som medfött hjärtfel, myokardit, hjärtinfarkt etc. Hjärtat är viktigt, så jag vill slå ett slag för att man går till doktorn om man har känningar i hjärtat, även milda sådana. Det är så tragiskt när sådant här händer.
Citera
2025-01-07, 11:45
Medlem
Liberationfronts avatar
Det är lite mysko detta. Danne har varit i branschen ett tag. Högt tempo är standard. Dessutom hade han kökschef, han var mer estetiskt ansvarig. Han jobbade inte cepemkt. Vill inte låta konspiratorisk men skulle inte förvånas om Ryssen lackade för att han flyttade hem och förgiftade honom. Ingen obduktion har gjorts.
Citera
2025-01-07, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liberationfront
Det är lite mysko detta. Danne har varit i branschen ett tag. Högt tempo är standard. Dessutom hade han kökschef, han var mer estetiskt ansvarig. Han jobbade inte cepemkt. Vill inte låta konspiratorisk men skulle inte förvånas om Ryssen lackade för att han flyttade hem och förgiftade honom. Ingen obduktion har gjorts.
Vad menar du? Hans sambo(?) skriver ju i inlägget från 28/12 på instagram "när rättsläkaren igår berättade att ditt hjärta var onormalt stort...". Så visst låter det som att det har gjorts en rättsmedicinsk obduktion.
Citera
2025-01-10, 23:31
Medlem
JoakimFenixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halsontidag
Vad menar du? Hans sambo(?) skriver ju i inlägget från 28/12 på instagram "när rättsläkaren igår berättade att ditt hjärta var onormalt stort...". Så visst låter det som att det har gjorts en rättsmedicinsk obduktion.

"Hjärtstillestånd" är om jag förstått och minns det rätt en extremt vag beskrivning av dödsorsak, och det betyder i praktiken ingenting, eftersom alla människor som dött i världshistorien dött av hjärtstillestånd - som orsakats av något annat.

Förstorat hjärta kan tyda på massvis med saker. Utan att säga att han var det, men som tidigare spekulerat om i tråden, är alkoholism och/eller drogmissbruk en vanlig orsak till det. Men det tyder i många fall rent generellt på att hjärtat fått jobba mer än vad det orkar, vilket kan likväl orsakas av högt blodtryck eller medfödda fel. Elvis Presley hade exempelvis ett förstorat hjärta orsakat av flera olika livsstilsval - dålig kost, konstant stress, droger, högt blodtryck och obesitas
Senast redigerad av JoakimFenix 2025-01-10 kl. 23:34.
Citera
2025-01-15, 00:35
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
Vanligaste orsakerna till förstorat hjärta är högt blodtryck och fel på hjärtklaffarna. Ärftliga orsaker förekommer även.

Är inte doping med råge vanligaste anledningen?!

Alla som jag vet som dopade sig på 90-talet har allvarliga hjärtproblem i dag...
Första jag skulle titta efter är om det finns foton där han är onaturligt stor....
Problemen visar sig ordentligt efter 40.....

Mat, kvinnor och sång....
Citera
2025-01-15, 07:57
Medlem
diseuses avatar
Krogen Aloë stänger på obestämd tid från och med den 9 februari, som en följd av Daniel Höglanders död.

källa: Instagram
Citera
2025-03-14, 14:08
Medlem
Nästan alla från Aloë har nu börjat på Operakällaren, inkl. källarmästaren Emma, som tillsammans med Nicklas skulle driva Aloë efter Höglanders sorti i höstas. I en serie Instagraminlägg från 16 feb. tackar hon Aloë, och det verkar inte som att det finns planer på att återstarta den krogen ("Att vi aldrig fick våra tre stjärnor på Aloë i Älvsjö är en sorg"). Nicklas verkar inte arbeta på OK, nämns inte i dessa inlägg, och de följer inte varandra. Man kan inte boka bord på bakfickan Rinos f.n., men det står ingenstans att den stängt.
Citera
2025-03-16, 23:10
Medlem
De har kånkat https://www.allabolag.se/foretag/crispy-duck-ab/%C3%A4lvsj%C3%B6/restauranger/2K43IK7I5YH9F
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in