2024-12-30, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herceg
Nej, att skaffa ett mer välbetalt jobb med bra pensionslösningar är inte för alla men ett alternativ likväl. Särskilt svårt är det om man inte ens försöker.
Jag svarar bara på frågor. Läs inte om du är känslig.
Verkar mer som du är en slav, sliter för någon annan så denna kan bli rik, tragiskt
Citera
2024-12-30, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NonCompliance
Det existerar ingen sådan sak som passiva inkomster. Att du ens tror det är helt häpnadsväckande.
Vad menar du med att de inte finns passiva inkomster? Sätt in pengar på ett sparkonto, eller köp aktier eller fonder, så har du passiva inkomster.
Citera
2024-12-30, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Det låter jättebra att tipsa ungdomar om att spara tidigt. I teorin. I praktiken skulle jag aldrig vilja vara utan mina minnen kopplat till festande och resor under mina ungdomsår. Pengar löser sig ändå med åldern och ingen kommer knacka på gravstenen och tacka dig för miljonerna sen.
Om du inte klarar av bägge så har du för låg lön, detta kan bero på att du inte studerat eller engagerat dig tillräckligt
Citera
2024-12-30, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ahmagadlajk
Jag lyckades spara min första miljon när jag var 35 år. Började spara på riktigt för 3 år sedan. Har även lyckats betala av mitt CSN lån (som var rätt så lågt då jag jobbade under min studietid).

Räknar med att ligga på 1,2 miljoner vid sommartid.

Har inga andra lån. Bor i hyresrätt med OK hyra (inte låg men inte heller ocker).
Så du betalade av studielånet för att bo i en hyresrätt 😟
Citera
2024-12-30, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Så ditt svar är alltså att du är imponerad av att någon sparar 11k i månaden.
Hur mycket sparar du själv?
Nej.
Väsentligt mycket mer.
Citera
2024-12-30, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Verkar mer som du är en slav, sliter för någon annan så denna kan bli rik, tragiskt
Alla är vi slavar på ett eller annat sätt. Det som skiljer oss åt är hur vi lever här och nu 😀
Citera
2024-12-30, 12:07
Medlem
Mackanboys avatar
Vad kosta hårtrans?

Vilken ålder har du?

Det aldrig försent att börja spara. Lycka till! Jag sparar mellan 6000-10 000 varje månad. Det man kan börja med är att se över sina levnadsvanor, allt för många bränner pengar på onödiga saker.

Har en vision om att flytta bort från storstan och leva närmare naturen, Då kommer kostnaden dras ner avsevärt.
Citera
2024-12-30, 12:16
Medlem
isodoses avatar
Med ett lån på 1,3 MSEK och ett sparkapital på 130 000 SEK är ditt nettovärde idag -1,17 MSEK. Om du når en miljon i sparande om fem år utan att amortera, blir ditt nettovärde -300 000 SEK.
Citera
2024-12-30, 12:46
Avslutad
Till skillnad från dig så gick jag i pension från arbetslivet när jag var 37.

Jag jobbar som professionell investerare medan du har ett jobb och en lön. - Och ja, jag JOBBAR faktiskt. Jag har inga vanföreställningar om passivitet eftersom jag vet att det inte existerar något sådant.

Det finns svaga karaktärstyper som väldigt gärna köper billiga lögner eftersom det är lögner som lättar på deras livstrauma - eller åtminstone ger illusionen att det KOMMER ATT lätta på deras livstrauma - för det är ju bara ett trauma som kan få en person att sukta efter någon sorts fantasi-verklighet där man inte längre behöver mäkta med livets svårigheter utan kan falla tillbaka på en finansiell mekanism som är tänkt att fungera som ens personliga betjänt medan man själv ligger i soffan och inkasserar.

Som sagt, det existerar ingen sådan sak som passiva inkomster men jag vet att det ger jubelidioter som dig en lättnad fram till att verkligheten slår till. Men då öppnas ofta inte ögonen utan förnekelsemekanismerna får jobba hårt istället.

Ärligt talat så tycker jag att det är roligt att sätta en liten nagel i ögat på hönshjärnor som dig. Ju mer motstånd man får desto mer vet man att det är en idiot som håller hårt i lögnen.

Du är på en plats du förtjänar...

Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Okej, du verkar inte ha så bra koll på investeringar märker jag.
Senast redigerad av NonCompliance 2024-12-30 kl. 12:48.
Citera
2024-12-30, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaustiksodan
Nej, såklart. Jag håller med. Men börjar man tidigt behöver man ju inte heller spara så aggressivt. Börjar man spara bara 2000 kr i månaden i ett fast sparräntekonto med 3% ränta när man är 20 år så har man över 700 000 när man är 40. (med ett startbelopp på 30 000)

Varför spara långsiktigt på ett sparkonto? Det är det absolut dummaste du kan göra då inflationen kommer äta upp pengarna.

Kör åtminstone billiga indexfonder.

Sparkonto med ränta kör man bara på om man behöver pengarna inom nått år.
Citera
2024-12-30, 14:00
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Låter som ett jävligt tråkigt liv. Sparade du pengar för att ligga på soffan.
Hehe avundsjuk?
Det handlar om valfrihet. Ibland ligger man soffa, ibland jobbar man, ibland reser man - jag bestämmer.
Citera
2024-12-30, 14:04
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonCompliance
Till skillnad från dig så gick jag i pension från arbetslivet när jag var 37.

Jag jobbar som professionell investerare medan du har ett jobb och en lön. - Och ja, jag JOBBAR faktiskt. Jag har inga vanföreställningar om passivitet eftersom jag vet att det inte existerar något sådant.

Det finns svaga karaktärstyper som väldigt gärna köper billiga lögner eftersom det är lögner som lättar på deras livstrauma - eller åtminstone ger illusionen att det KOMMER ATT lätta på deras livstrauma - för det är ju bara ett trauma som kan få en person att sukta efter någon sorts fantasi-verklighet där man inte längre behöver mäkta med livets svårigheter utan kan falla tillbaka på en finansiell mekanism som är tänkt att fungera som ens personliga betjänt medan man själv ligger i soffan och inkasserar.

Som sagt, det existerar ingen sådan sak som passiva inkomster men jag vet att det ger jubelidioter som dig en lättnad fram till att verkligheten slår till. Men då öppnas ofta inte ögonen utan förnekelsemekanismerna får jobba hårt istället.

Ärligt talat så tycker jag att det är roligt att sätta en liten nagel i ögat på hönshjärnor som dig. Ju mer motstånd man får desto mer vet man att det är en idiot som håller hårt i lögnen.

Du är på en plats du förtjänar...
Okej, så rent konkret, hur mycket tid per vecka måste jag jobba för att leva på avkastningen enligt dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in