2024-12-30, 11:40
Bannlyst
Köpte sådana innan jag visste bättre. Typ rostad kyckling, som då innehöll en lagom mängd kyckling till ett habilt pris.

Numera har man reducerat kycklingen till 14% och lagt dit äckliga brytbönpr, så att rätten är helt oätlig, samtidigt som priset har gått genom taket.

Men främsta skälet är att jag har slopat alla ultraprocessade substanser, till vilka färdigrätter hör. Findus är en del av Nestlé, ett amerikanskt ultraprocessföretag som sprider sitt gift världen över.

Innehåll: rapsolja, druvsocker, potatisstärkelse, stabiliseringsmedel, socker, nötköttextrakt, tapiokastärkelse, karamelliserat socker, majsstärkelse, grönsakskoncentrat, skummjölk.

Inget av det där behövs för att laga rätten, och inget av det där är kroppen i behov av.
Citera
2024-12-30, 11:41
Avstängd
Skulle gärna göra det men inte de skiträtter som finns i det här landet.

Nästan allt är malet Dafgård/Findus - fisken är billig o så finns kyckling.

Väldigt lite kött = högt kilopris.

Ja jag köper färdigrätter - från restaurang o ibland premiumpizzor som jag tar hem
Citera
2024-12-30, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Mer deprimerande liv än att äta färdigrätter har jag svårt att tänka mig.

Extremt lite näring och mycket kalorier, ska dessutom värmas i plast så man får i sig mikroplaster. Enorma mängder tillsatser (för att ge lång hållbarhet osv) samtidigt som maten värms upp två gånger med då större bakterierisk.

Smakar absolut ingenting, är som barnmat. Ser inte heller aptitlig ut utan ofta påminner det om en spya inpackad i plast.

Sedan signalerar det att köpa Gooh-lådor etc. att man inte kan laga mat.

https://www.gooh.se/vara-ratter/kycklingcurry/

Vad är så hemskt?

Brukar du laga din mat på jobbet? Hur undviker du annars att värma upp den två gånger? Äter du bara sallad kanske?
Citera
2024-12-30, 12:01
Medlem
Nej, det gör jag ej sedan jag lärde mig om mikroplaster. Skulle aldrig äta mat från en uppvärmd plastförpackning.
Citera
2024-12-30, 12:01
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
En färdigrätt är en rätt som inte behöver mycket annat än att värmas upp. Ofta fryst, men behöver inte vara det och ibland handlar det bara om att tillsätta kokande vatten. Ofta värms rätter av detta slag i microvågsugn, och då slipper man inte bara tillaga rätten från början men har den även snabbt färdig...

Många äter dessa rätter ganska ofta, medan andra frågar sig hur någon ens kan göra det...

Jag har sedan åtminstone kring jag började bo ensam, sällan lagat mat från grunden där jag bor. Så det har blivit mat från restauranger eller färdigrätter. Har tyckt och tycker, det är lite väl mycket jobb att laga mat från grunden för en person. Dessutom har jag ingen diskmaskin...

Hur gör ni? Äter, dessa rätter dagligen, bara ibland, bara på jobbet eller skyr dem som pesten?

Jag skyr dem som pesten. Det är bara skräp med felaktigt näringsinnehåll.
Citera
2024-12-30, 12:08
Medlem
Michael-ScarNs avatar
Jaa en hel del blir det, finns ju mkt att välja på som håller okej standard idag
som Dafgårds portionsrätter där Ugnsrostad Kyckling & Fläskschnitzel ligger högt.

Sedan har vi knorr som tex gör Soldatens ärtsoppa & andra trevliga soppor
fryspizzor och även thai cubs slinker ner de med..
Citera
2024-12-30, 12:17
Avstängd
67arigGubbes avatar
Ungkarlar och knarkare äter färdigmat. Så enkelt är det
Citera
2024-12-30, 12:23
Medlem
Har en bunt i frysen som panikmat. Går 2-3 i månaden när man verkligen inte pallar/har tid att fixa något annat.

Äta det varje dag hade varit otroligt trist.
Citera
2024-12-30, 12:27
Medlem
Huntsmans avatar
Dafgårds gör de bästa färdigrätterna, de flesta går att äta utan problem.

Bäst är nog stuvade makaroner med falukorv, ris & korv stroganoff & kyckling Jacob.
Önskar bara att de skippade grönsakerna, förutom gröna ärtor så är de ruskigt oaptitliga.
Man känner sig som en femåring när man sitter & petar bort dem innan man kan börja äta...
Citera
2024-12-30, 12:36
Avslutad
Jag käkar nudlar en gång i månaden kanske. Då tillsätts ju bara kokande vatten. Men äter aldrig frysrätter däremot.
Citera
2024-12-30, 12:42
Medlem
hängballens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Ungkarlar och knarkare äter färdigmat. Så enkelt är det
Även bögar och gitarrister vet jag äter färdigheter ibland.
Lyxlasagnen är jävligt fin!
Citera
2024-12-30, 12:46
Medlem
svampdamps avatar
Aldrig. Har ni kollat kilopriset på en sådan låda? Som alltså har kastats ihop av en ABB-robot, med lågkvalitativa ingredienser och en bäbisnäve av asienimporterad kyckling.

Sista jag köpte en sådan låda kostade de 25-26kr. Vad en Findus eller Daffe kostar idag vågar jag inte spekulera om. Jag tittar inte ens åt det hållet i affären längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in