Citat:
Ursprungligen postat av
Bertil87
Men polisen ska givetvis inte skicka bilder som är av sexuell karaktär
Om jag säger såhär då.
Du och jag sitter och chattar. Du är 17 åriga Lisa och jag är 25 åriga Johan.
Jag skickar bilder på min kuk och du säger att du blir upphetsad av det. Nu har vi alltså en konversation som kan klassas som en sexchatt. Jag ber dig om en bild. Du skickar en selfie på dig själv i spegeln. Du har en liten urringning så man kan se lite av dina bröst. Jag säger att jag blir kåt av bilden.
Du skriver att du blir glad eller på annat sätt visar att du gillar det.
Då kan den bilden klassas som bp i sammanhanget.
Även fast det är en bild som du delat på din Instagram eller vad som helst utan att den klassas som bp.
Sammanhanget gör mycket mer än man tror.
Du kan ha en bild i din mobil på ditt barn naken på stranden. Inget konstigt med det.
Men när någon annan som blir upphetsad av bilden har den så är det klassat som något helt annat än en oskyldig bild från semestern.
Därför är det knepigare än att bara göra saker.
Allt som polisen skulle kunna sprida i ett sådant läge kan bli klassat som spridning av bp.
Lika så det som dumpen håller på med i sina chattar.
Det bidrar till att material som kan spridas i helt fel grupper delas.
Lägg då till att den som delar bilden vidare också skriver vilken villig tjej det är. Och allt hon verkar gå med på.
Även om det är ett fiktivt barn så bidrar det ändå till spridning.
Allt är inte bara att göra.
Det finns så mycket annat att ta ställning till i dom här fallen. Det är inte så enkelt som svart eller vitt.
Även om du själv skulle rita en tecknad bild på någon minderårig i en sexuell position. Eller att du själv blir upphetsad av det. Kan räknas till bp.
Men bortse från bilder. Vi säger att ingen bild kommer ifrån den påhittade minderåriga.
Om jag som vuxen, alltså över 18. Skickar en bild på min kuk. Så är det ofredande. Även om du också är över 18 men inte bett mig eller vill ha en sån bild.
Så det är redan olagligt.
Att endast i text skriva snuskiga saker till någon är också ofredande. Också olagligt.
Så på sätt och vis så behövs ingen lagändring.
Det skulle gå att sätta dit dom ändå.
Skilnaden är bara att det inte står ordagrant i lagen att ta kontakt med minderårig.
Men alla delar finns redan i våran lagstiftning.
Jag skulle inte bli arg om det skulle tillkomma en till lag. Men att hävda att det måste till en ny lag för att skydda våra barn är befängt.
Därför anser jag att dumpen inte gör någon nytta alls. Det dom gör är att sko sin egna ledning, tjänar pengar på att systematiskt begå förtal, sprida bilder och ideer på kåta minderåriga. Samt utsätta oskyldiga anhöriga för onödigt lidande.