2024-12-29, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Idioten tror att man visar upp magra kor med skit på hela kroppen. Alma håller på med någon utställning för kor. Det är inte dessa kor hon visar upp som svenska folket reagerat på. Det är djur som ligger rakt på betong och som konstant är indränkta i skit. Men han är för korkad för att fatta det.

Korkad? Nej,det är en stor del av Svenska folket som inte har 1 susning om hur det är att jobba med kor. Och hur det funkar!

Vad gör du med den/dom kor. Som HELA TIDEN lägger sig i skit.?Trotts att det finns rena ytor. Skall du slakta dom då? För att någon/några tror sig veta. Att korna inte sköts på rätt sätt. Enligt dom.

Har du varit inne i hennes ladugård?

Kor är inte direkt renliga av sig heller. En del är. Men inte alla. Dom kan vara riktiga grisar.

Men du kanske har en egen ladugård. Som man kan gå barfota i? Och sova i kornas liggbås? Och såpass ren att du kan ha kalas i den?
2024-12-29, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Collectcall
Var du med när de filmade eftersom du vet att det inte var veganer, som filmade? Enl inlägg i tråden har du jobbat som dräng, djurskötare heter det numera. Alma kan knappast sköta sin kreaturbesättning utan personal. Bara nyfiken.

Nej,det var jag absolut inte! Du kan kolla upp produktionen om du vill?

Vad jag jobbat med och inte. Har inte med detta att göra.

Men man behöver inte vara dum i huvudet. För att förstå att helheten inte visas på TV.
2024-12-29, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin
Nej, det lär bli debatt om hennes deltagande i diverse tävlingar i fortsättningen.
Angående din argumentationsteknik: med sådana vänner behöver Alma inga fiender!

Tillägg: kollat dina tidigare inlägg. Du jobbar/har jobbat som djurskötare inom lantbruk?
Och har pundat en del?

Vad jag har jobbat med. Och jobbar med. Har inte med detta att göra!

Och vart vill du komma. Med att jag Pundat? Det är ingen hemlighet! Skäms inte för det. Varför skulle jag?
Och du har ingen aning hur jag lever nu!

Alma har nog gott om bra vänner! Det är jag helt säker på.Hon verkar vara en bra tjej!
2024-12-29, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nanteq
Bla bla bla, det såg fördjävligt ut.
Antagligen så plockar de ut de djur de tror på inför utställningar och göder de på bekostnad av de andra.
Du är antagligen en rundad fd vän till Alva som vill återknyta kontakten på senare dagar, trist om du är djurvårdare med de här värderingarna..

Du har INGET rätt! Tyvärr!

Åk dit och titta istället👍👍
2024-12-30, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backrouse

Det var lättare att ha rena kor när varje ko hade ett eget bås. OK.
Men har man lösdrift så får man hålla efter mera. Dessutom brukar en flock kor ha en inbördes rangordning o den unga kvigan el nya kossan,
får inte välja sin liggplats utan får nöja sig med ner-skitna-platser. Den rangordningen finns o syns tydligt om man kollar..så ser man vem "ledar-kossan" är.

Diskussionen gällde den kossan som kalvade direkt på bara golvet, inget hö el halm var utstrött just där.
Det var inte konstigt att vi som tittade noterade att golven inte bestrött med hö -el halm-
utan kalven föddes direkt på cementen.
Inget bra när lill-kalven ska böja bena för att ta sina första steg..
2024-12-30, 04:24
Medlem
Citat:
Korkad? Nej,det är en stor del av Svenska folket som inte har 1 susning om hur det är att jobba med kor. Och hur det funkar!

Vad gör du med den/dom kor. Som HELA TIDEN lägger sig i skit.?Trotts att det finns rena ytor. Skall du slakta dom då? För att någon/några tror sig veta. Att korna inte sköts på rätt sätt. Enligt dom.

Problemet är att även de på myndigheterna inte har en susning. Just nu exempelvis sä är det oerhört jobbigt att hålla djuren totalt fläckfria i östra Svealand om man vill att dom ska kunna gå ute året runt eftersom vädret gör stt det är oerhört blött och lerigt. Som du säger så är det rangordning och vissa kor får inte ligga i den nyströdda liggströbädden eller vill inte ligga där utan lägger sig istället i skrapgången. Hade en gång en ko som var blöt på sidan av rumpan och bakbenet. ETT djur av 240. Fick vid en kontroll nedslag och var tvungen att skicka in en åtgärdsplan. Skrev samma sak som jag sa till kontrollanten på plats att jag skulle skicka den till slakt när dess kalv var tillräckligt gammal eftersom jag inte kan styra var den lägger sig trots fin liggströbädd.
Sen är det ett ganska tröstlöst jobb. Ströar fint med mycket ny halm och det första som händer när man släpper in djuren är att fem-sex stycken ställer sig direkt och bajsar och kissar.

I Almas fall är både det problematiska och förlåtande att det dels är sommar och därmed den "renliga" tiden på året när djuren är ute. Eftersom djuren är ute så ströar man inte lika mycket inne. Men, har man kalvning då så borde man vara mer på hugget när det gäller att ströa. Jag har dock ingen erfarenhet av mjölkproduktion utan gissar bara utifrån det jag hört.
2024-12-30, 14:32
Medlem
Citat:

Det är kanske inte alla som försöker förstå djurens -i detta fall kossornas situation.
Att i ko-flocken finns den där rangordningen o korna har sina personligheter.
Det vore önskvärt att alla som arbetar med kor har en känsla o ansvar för att djurens behov
och att inte kossorna bara är mjölkproducenter. Naivt -kanske?
men det finns bönder som faktiskt försöker förstå djurens behov..

Den argaste kossan brukar bli högsta hönset. Är hon dessutom utrustad med horn så
används hornen för att utöva den lilla makt som går för den dominanta kon.
Jag hatar lösdrift- vid lösdrift t borde mockning ske både morgon o kvällning -vilket sällan sker..
Kor o lösdrift är shiit.
Anders Mood lade ut ett klipp där han spelar på handklaveret i sin ladugård-
bravo Anders
det är faktiskt så att djur uppskattar musik- o forskning visar att de bönder som spelar Mozart för korna
fick bättre mjölk producerande kor.
Funkar säker lika bra med Guns and Roses.
Kornas enahanda liv behöver musik
de skärper hörseln- blir stimulans för dem.
2025-01-03, 22:45
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:

Har du varit inne i hennes ladugård?

Kor är inte direkt renliga av sig heller. En del är. Men inte alla. Dom kan vara riktiga grisar.

Men du kanske har en egen ladugård. Som man kan gå barfota i? Och sova i kornas liggbås? Och såpass ren att du kan ha kalas i den?
Djur är renliga av naturen, förr halmade man upp ordentligt i ladugården. Nu är folk slöa och snåla. De har så lite strö att korna får trycksår i klövarna.
På en del ställen lägger de mattor, men det är i alla fall för lite strö.
Om djuret tidigt i livet inte kunnat komma undan sin skit och tvingats ligga i avföring så fortsätter de.

Jag tittar nu om på serien och Almas kor ser verkligen bedrövliga ut.
De som ställs ut behandlas väl, men de andra försummas.
Vidrigt rent ut sagt.
2025-01-03, 22:50
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattedogg
Problemet är att även de på myndigheterna inte har en susning. Just nu exempelvis sä är det oerhört jobbigt att hålla djuren totalt fläckfria i östra Svealand om man vill att dom ska kunna gå ute året runt eftersom vädret gör stt det är oerhört blött och lerigt. Som du säger så är det rangordning och vissa kor får inte ligga i den nyströdda liggströbädden eller vill inte ligga där utan lägger sig istället i skrapgången. Hade en gång en ko som var blöt på sidan av rumpan och bakbenet. ETT djur av 240. Fick vid en kontroll nedslag och var tvungen att skicka in en åtgärdsplan. Skrev samma sak som jag sa till kontrollanten på plats att jag skulle skicka den till slakt när dess kalv var tillräckligt gammal eftersom jag inte kan styra var den lägger sig trots fin liggströbädd.
Sen är det ett ganska tröstlöst jobb. Ströar fint med mycket ny halm och det första som händer när man släpper in djuren är att fem-sex stycken ställer sig direkt och bajsar och kissar.

I Almas fall är både det problematiska och förlåtande att det dels är sommar och därmed den "renliga" tiden på året när djuren är ute. Eftersom djuren är ute så ströar man inte lika mycket inne. Men, har man kalvning då så borde man vara mer på hugget när det gäller att ströa. Jag har dock ingen erfarenhet av mjölkproduktion utan gissar bara utifrån det jag hört.
De kissar och bajsar ju där för att det då inte skvätter på benen. Inger djur ligger i sin egen skit om det inte måste.

Du hade ju kunnat ströa dör kon väljer att lägga sig.
Det är ju också en tanke.

Att låta kon kalva där med så lite strö var vedervärdigt. Hoppas någon anmäler henne.

De skäms inte ens. Hade de haft något djursinne hade de ju ändå ströat upp när TV teamet var där.
2025-01-04, 05:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
De kissar och bajsar ju där för att det då inte skvätter på benen. Inger djur ligger i sin egen skit om det inte måste.

Du hade ju kunnat ströa dör kon väljer att lägga sig.
Det är ju också en tanke.

Att låta kon kalva där med så lite strö var vedervärdigt. Hoppas någon anmäler henne.

De skäms inte ens. Hade de haft något djursinne hade de ju ändå ströat upp när TV teamet var där.

Du har uppenbarligen inte sett kor under längre tid på nära håll. Om kor är renliga av naturen varför bajsar de då i vattenkopparna? Studera grisar och återkom sedan med en reviderad version om hur kor beter sig. För grisar har en helt annan strategi. De bajsar på ett ställe, äter på ett annat och sover på ytterligare ett.
Mina djur utfodras utomhus från vagnar. Innan marken frös till nu för ca en vecka sedan så var det helt hopplöst. Totalgeggigt och fick byta foderplats varje dag. Trots det låg några stycken i den leriga och upptrampade gyttjan istället för enbart en till två meter bredvid, någon annanstans i den 25 ha stora hagen eller i den välströdda ligghallen.
Ibland kan man även se att ett djur har blivit bajsat på av ett annat.
Och svar nej. Jag har inte för lite plats. Jag får enligt regelverket ha 4-5 gånger så många djur som jag har nu.

Men absolut, jag hade inte visat upp mina djur om det sett ut som på hennes gård. "Hoppas någon anmäler henne". Varför anmäler inte du henne?
2025-01-05, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattedogg
Du har uppenbarligen inte sett kor under längre tid på nära håll. Om kor är renliga av naturen varför bajsar de då i vattenkopparna? Studera grisar och återkom sedan med en reviderad version om hur kor beter sig. För grisar har en helt annan strategi. De bajsar på ett ställe, äter på ett annat och sover på ytterligare ett.
Mina djur utfodras utomhus från vagnar. Innan marken frös till nu för ca en vecka sedan så var det helt hopplöst. Totalgeggigt och fick byta foderplats varje dag. Trots det låg några stycken i den leriga och upptrampade gyttjan istället för enbart en till två meter bredvid, någon annanstans i den 25 ha stora hagen eller i den välströdda ligghallen.
Ibland kan man även se att ett djur har blivit bajsat på av ett annat.
Och svar nej. Jag har inte för lite plats. Jag får enligt regelverket ha 4-5 gånger så många djur som jag har nu.

Men absolut, jag hade inte visat upp mina djur om det sett ut som på hennes gård. "Hoppas någon anmäler henne". Varför anmäler inte du henne?

Du borde studera kornas inbördes beteenden då skulle du förstå det där om rangordningen-de som har makten i koflocken, tillåter inte de som är undergivna att vila på rena ytorna..
Blir Kalvar vana att vila på rena ytor, så söker sig de som vuxna till rena områden- vid lösdrift o för många kor på liten yta få de snällare kossorna vila i smuts.

Emma som valdes av Anders, men sedan valdes bort-har sänt julhälsning, att hon såg deltagandet som positivt, hon är en klok tjej.
Lukas o brandmannen har också intervjuas och ser inte alltför molokna ut- efter att blivit bortvalda av Alma.
Lukas har skägg, precis som brandmannen, ingen av dem ångrar sitt deltagande i programmet.
Ser framemot kommande bonde-romanser.
Och önskar er alla flitiga skribenter ett bättre år än det som varit. mvh
2025-01-05, 17:49
Moderator
Dr Kings avatar
Säsongen är slut och tråden stängs.

/Moderator

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem