2024-12-29, 16:27
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WorkSmartNotHard
Låt folk fuska lite och vara lediga ibland, vafaan.

Kan du förklara lite hur du tänker här? Om du vill vara ledig så får du begära semester hos din chef och ta ut dina semesterdagar. Naturligtvis.

Fusk är typ det fulaste ordet i hela Sverige.
Citera
2024-12-29, 16:28
Medlem
Har aldrig förstått mig på VAB-fusk förutom i fallet att en vuxen är sjuk, vill slippa karensdag, och sjukanmäler barnet istället.
Annars, att vara hemma med ett friskt men sjukanmält barn, utan full lön, låter värdelöst.
Citera
2024-12-29, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HanSomForsvann
Tolkningsfråga. Barnens välbefinnande är det absolut viktigaste. Man bör givetvis göra en anonym orosanmälan till sociala myndigheter om man misstänker att en anställds barn far illa. Man behöver inte blanda in Försäkringskassan öht.

Mvh

Ingen seriös arbetsgivare gör en orosanmälan för att en anställd vabbar ofta.
Citera
2024-12-29, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 80regerG
Intressant har inte fått någon information vad som förväntas av mig som arbetsgivare..

Skulle hellre se ett system där den anställda fyller i vab knutet till mitt organisationsnummer och jag bara ska godkänna med ett klick.

Typ att man skriver in orgnummer i försäkringskassan system när man ansöker och det skickar det vidare till skatteverket om dom nu måste bland in dom.

Det förväntas ju inget av dig som arbetgivare. Om FK misstänker fusk så är det dom som kollar både med skola och arbetgivare.
Citera
2024-12-29, 16:49
Medlem
Danne90s avatar
Trodde man redan gjorde det
Senast redigerad av Danne90 2024-12-29 kl. 16:51.
Citera
2024-12-29, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Kommer inte att ändra nåt. Folk kommer bara att vabba och vara hemma istället. Gratis pengar på att ligga i soffan.
Exakt så, gratis å va ledig.
Citera
2024-12-29, 16:52
Avslutad
Helt sinnes hur företag kan ha anställda (särskilt kvinnor) som typ vabbar halva arbetsåret. Snacka om effektivitetstapp och pengar i sjön.

Vi har ett par kvinnor hos oss som konstant vabbar. Tror jag aldrig sett dessa vara på jobbet i sammanhängande två arbetsveckor. Knappt en hel vecka.
Citera
2024-12-29, 17:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NeX12
Det förväntas ju inget av dig som arbetgivare. Om FK misstänker fusk så är det dom som kollar både med skola och arbetgivare.

Som jag tolkat det förväntas jag registrera frånvaro hos skatteverket nästa år.
Citera
2024-12-29, 17:13
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
Helt sinnes hur företag kan ha anställda (särskilt kvinnor) som typ vabbar halva arbetsåret. Snacka om effektivitetstapp och pengar i sjön.

Vi har ett par kvinnor hos oss som konstant vabbar. Tror jag aldrig sett dessa vara på jobbet i sammanhängande två arbetsveckor. Knappt en hel vecka.

Kan bero på att idealet är att alla ska jobba och dessutom på heltid. För 20 år sedan hade de flesta kvinnor deltidstjänster inom vissa yrken. Ser vi till länder som Tyskland eller Italien så är en stor andel av kvinnorna hemmafruar.
Citera
2024-12-29, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Kan bero på att idealet är att alla ska jobba och dessutom på heltid. För 20 år sedan hade de flesta kvinnor deltidstjänster inom vissa yrken. Ser vi till länder som Tyskland eller Italien så är en stor andel av kvinnorna hemmafruar.
Ja det är där skon klämmer.
Man har "frigjort" kvinnorna och det skulle man kunna respektera absolut om det inte minst lika mycket var för att fördubbla antalet skattebetalare och kunna upprätthålla det enorma statliga och kommunala maskineriet som det var för att "frigöra" kvinnorna.
Citera
2024-12-29, 17:25
Medlem
Deltidstjänster borde tas bort, försäkringskassans personal borde ha 10 % av påkomet fusk insatt på deras eget konto, snacka om hur effektivt det skulle bli.
Citera
2024-12-29, 17:25
Medlem
Blir mer och mer kontroll, snart skall svenskar ha kamera hemma så fk kan se att ingen tar en juggesemester
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in