2024-12-29, 14:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KalleBoll33
Kan de kolla bakåt i tiden också? Det hade varit superbra isådanafall då hade vi fått in en riktig fin peng till skattepengakistan från VAB-fuskarna.
Härligt, mer pengar till ahmad och Ukraina.
Citera
2024-12-29, 14:28
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleBoll33
Kan de kolla bakåt i tiden också? Det hade varit superbra isådanafall då hade vi fått in en riktig fin peng till skattepengakistan från VAB-fuskarna.

Nej, arbetsgivarna kommer inte behöva skriva in retroaktivt. Lagar i Sverige är generellt sett aldrig retroaktiva.
Citera
2024-12-29, 14:29
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
Dom har aldrig skickat brev till min AG, endast ringt och frågat, samt ringt förskolan.

Då vet vi.
Citera
2024-12-29, 14:29
Medlem
KalleBoll33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Nej, arbetsgivarna kommer inte behöva skriva in retroaktivt. Lagar i Sverige är generellt sett aldrig retroaktiva.
Synd...
Citera
2024-12-29, 14:30
Avstängd
Citat:
Då vet vi.
Vart får du att dom skickar brev ifrån, tror du på allvar att dom kör snigelpost? speciellt nu när det är oerhört kostsamt att skicka brev
Citera
2024-12-29, 14:31
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Vart får du att dom skickar brev ifrån, tror du på allvar att dom kör snigelpost? speciellt nu när det är oerhört kostsamt att skicka brev

Har sett flera såna brev där jag jobbade. Statligt bolag. Senast kanske två år sen.
Citera
2024-12-29, 14:32
Avstängd
Citat:
Har sett flera såna brev där jag jobbade. Statligt bolag.
Skitsnack, eller var det på 80 talet?
Citera
2024-12-29, 14:33
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Skitsnack, eller var det på 80 talet?

Två år sen.
Citera
2024-12-29, 14:35
Avstängd
Citat:
Två år sen.
skitsnack länka till blanketten. alla blanketter fins digitalt på FK, det existerar inte någon sådan i pappersform längre. det sker digitalt som högst.
Citera
2024-12-29, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Fast det är inte det som lagen syftar på.
Är du hemma med ditt barn 1 dag och anmäler vab kommer ingen kunna veta om du fuskar eller ej.
Men om du anmäler att du vabbar samtidigt som du jobbar för att få lön för den dagen samt ersättning för den dagen kommer man kunna få reda på det.

Det går redan att få reda på, försäkringskassan ringer till förskolor och begär vilka dagar barnen har haft närvaro. Skulle det inte stämma med verkligheten får du helt enkelt förklara dig till försäkringskassan. Dessa kontroller sker hela tiden redan. Så denna nya lagen gör ingen skillnad mot vad som redan finns.
Citera
2024-12-29, 14:37
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nu-blir-det-svarare-att-fuska-med-vab-ersattningen

[b]

Det här blir bra...800 miljoner till fuskande föräldrar... Helt sjukt.
Bra lag säger vi eller? Kommer det att hjälpa F-kassan? Återigen...800 mil som går bort helt onödigt.. Skattepengar helt enkelt.
Kommer inte att ändra nåt. Folk kommer bara att vabba och vara hemma istället. Gratis pengar på att ligga i soffan.
Citera
2024-12-29, 14:40
Avslutad
Intressant har inte fått någon information vad som förväntas av mig som arbetsgivare..

Skulle hellre se ett system där den anställda fyller i vab knutet till mitt organisationsnummer och jag bara ska godkänna med ett klick.

Typ att man skriver in orgnummer i försäkringskassan system när man ansöker och det skickar det vidare till skatteverket om dom nu måste bland in dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in