2024-12-29, 10:17
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Om man har läst in sig på deras historier + Ragges historia, är det uppenbart att polisen stod inför ett sjukt relationsdrama, en typ av drama som brukar sluta med katastrof. Missbruk, misshandel, svartsjuka, stalking och pengabråk i kombination, brukar vara en livsfarlig mix för den utsatta kvinnan. När Ragge dessutom börjar snacka om en yxa (!) borde ju utredarna vakna till.

Att ett vittne sagt att BO sagt att TÅ suttit inne för våldtäkt (!) är en annan alarmerande detalj, ett varningstecken som i kombination med andra varningstecken borde ha lett till en mer noggrann granskning av TÅ och BM.

I förhöret med TÅ:s dotter Ida framgår för övrigt att TÅ och BM spontant började slåss (!) och man kan förmoda att detta var ett återkommande beteende när de var på fyllan.

Och om jag inte minns fel, lånade TÅ en övernattare i Solna...

Jag ser fram emot din analys.

Apropå analys så (då mitt minne inte längre är vad det varit) ville jag uppdatera mig lite och sökte därför i tråden på TÅ + Eugeniavägen och hittade då analyser och sammanfattningar du gjort rörande
det här klientelet (TÅ, Robert, Vinof m fl).
Jag rekommenderar alla som är intresserade av vad som faktiskt har hänt med CdC att göra den sökningen och få dels en bra sammanfattning av persongalleriet och dels vad som hänt de sista dagarna i CdCs liv.
Tack för det Eremona!
Citera
2024-12-29, 10:33
Medlem
Kjamfossftws avatar
Fråga: var hittar man förhören med Ragge ang. TÅ och BM och var finns förhöret med TÅ? Ska leta vidare. Vet att jag tidigare har läst bl a Ragges beskrivning av TÅ.
Citera
2024-12-29, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luxlisbon
finns vinofs förhör i dropboxen eller att få tag i någon annanstans?

Enda stället jag har läst Vinofs förhör är i boken ”Catrine och tystnaden”.
https://www.bokus.com/bok/9789180576550/catrine-och-tystnaden-pusselbitarna-som-forsvann/?srsltid=AfmBOooEDBdZVioXQ64HgFcPxYu_rYls2ik_0JzlE -7jTRr2tQBug06O

Jag skulle gärna läsa förhören med TÅ, BM och Ragge i sina helheter så om någon vill posta dessa vore det fantastiskt.
Citera
2024-12-29, 11:22
Medlem
Jag har Ragges förhör.
Jag ska posta länk när jag har tid. Det är mycket intressant läsning.
Det är en helt annan sak att läsa hela förhöret, än att läsa lösryckta snuttar.
Citera
2024-12-29, 11:25
Medlem
Eftersom TÅ och BM kontrollerade och stalkade da Costa och bodde med henne här och var, är det mycket troligt att de stötte ihop med andra intressanta personer (tex Saba CB och Marianne S?) i olika lägenheter och slummiga lokaler... Många konstiga möten blev det nog
Citera
2024-12-29, 11:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Greenig
Hur vet du att Werner inte drack på jobbet?
Var du där??
Vad har du för pålitlig källa till ditt påstående??

Werner uppger själv i förhör att han haft alkoholproblem men var nykterist sedan 4 år tillbaka. Om det kunde bekräftas av andra vet jag inte.
Citera
2024-12-29, 11:56
Medlem
Milillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Ja, men när hon fick undersökningar gjorda och de inte visade något kunde hon inte släppa misstankarna eller sin övertygelse utan fortsatte bara att försöka leda det i bevis på ett helt maniskt vis.

Christina hade sökt vård innan daghemspersonalen påtalade detta. Karin hade blöjexem och svamp. Christina trodde också att hon sett att Karins mödomshinna gått sönder (!?)
Det är värt att notera att när daghemspersonalen slog larm så hade Karin haft maginfluensa med diarre i tre dagar. Detta fortsatte även på daghemmet och de fick byta på henne ofta. De med barn vet hur en blöjrumpa kan se ut efter en maginfluensa.
Citera
2024-12-29, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemwalker
https://historiskahem.se/d/DOKCF6838FBFCA84E0E9486EC83F2B063A2_20190827092551 .pdf

Givetvis ritade arkitekten hus. Ifall någon finner intresse.

Man får nog anta att arkitekten hade betydligt bättre förankring inom den svenska makteliten än allmänläkaren och obducenten hade?
Citera
2024-12-29, 12:03
Medlem
LonoMonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av förman
Nu är det ingen som tror på läkarnas skuld. Men om någon skulle välja den taktiken för att rädda ansiktet hos dem som genomdrev häxprocessen, så är det TA de skulle sikta in sig på. Tingsrätten stöder sig mest på mammans tolkning av TA:s baby. Kammarrätten lutar sig mest åt fotohandlarfruns, med hjälp av polisen, utpekande av TA.

Ja, men det känns lite som att hela fantasin står och faller med att båda läkarna är med. Om enbart TA vore skyldig så förklaras inte hur han hade tillgång till obduktionssal för att ta sina fotografier och han hade inte heller "specialkunskaper i obduktionsteknik".
Citera
2024-12-29, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Eftersom TÅ och BM kontrollerade och stalkade da Costa och bodde med henne här och var, är det mycket troligt att de stötte ihop med andra intressanta personer (tex Saba CB och Marianne S?) i olika lägenheter och slummiga lokaler... Många konstiga möten blev det nog

Känns som att det är mycket vi inte känner till om TÅ och BM och deras ”äventyr” 1984. Undrar hur starka alibin de hade för dagarna efter pingsthelgen.

Vet du om Möllers flickvän på Essingen fortfarande är vid liv? Hon kunde ju tydligen bli helt otroligt arg.

Ser fram emot Ragges förhör
Citera
2024-12-29, 12:22
Medlem
LonoMonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Tack, mycket upplysande!

Dessa meningar känns väldigt träffande:

"Deniers, on the other hand, will ask the same undermining questions over and over, long after they have been definitively answered. The questions—used to cast doubt—are all they are interested in, not the process of discovery they're meant to inspire."

Om det endast är frågan - avsedd att så tvivel - som är intressant, men svaren är komplett ointressanta så är det mycket belysande för någons motiv.
Citera
2024-12-29, 13:11
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
De fattade ju någon gång mellan första och andra förhöret att de hade
gärnings-personerna klara. Sen att Solna-Åklagaren inte kunde ta det till Domstolen var en annan sak!

Men varför drev de det inte hårdare, det är ju mycket jobb för polisen innan åklagaren kan ta det till domstol. Borde gått att få ut en hel del mer av ärendet än vad de fick, eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in