Citat:
Ursprungligen postat av
SithMaster
Håller som sagt inte med om att egennytta måste stå i motsats till altruism. Att skapa sig makt och göra sig oumbärlig är nödvändigt om man vill omstöpa världen.
Jag håller inte med om ditt resonemang att endast demokratiska och transparanta system kan vara till mänsklighetens fromma. Det transparanta socialdemokratiska Europa har kollapsat. Det saknar framtid.
Presentera gärna ett alternativ till Musk, som producerar rymdfärder och elbilar, varsågod. Håll i annat fall trut kommunist.
Tesla är mycket riktigt en lyxprodukt som jag -
som höger, kapitalist och fascist - är djupt investerad i. Självklart ska Tesla tillåtas importera spetskompetens och motståndare till detsamma kastas ur Republikanerna. Frågor på det kommunist?
Apropå den globala utjämningen, samt återgången till ett klassamhälle medelst migration och inflation* så är det en kall observation. Jag hade önskat en annan lösning men förhåller mig med skärpa (hoppas jag) till verkligheten.
* Pekpinnar om vad som orsakar inflation behövs inte, jag är
Bitcoiner och påläst på ämnet.
Ditt svar är fyllt av självmotsägelser, okunniga utspel och en nästan rörande naivitet inför maktens dynamik. Du säger att du är "påläst" och "skarp" men misslyckas fundamentalt med att förstå hur du själv, och människor som du, är precis de redskap som oligarker som Musk använder för att cementera sin egen makt – på din bekostnad. Låt mig hjälpa dig att förstå varför du blir utnyttjad och nerpissad av exakt de personer du beundrar.
Du hävdar att egennytta och altruism kan gå hand i hand. Det låter rimligt i teorin, men i praktiken ser vi att Musk systematiskt prioriterar sina egna vinster och makt före allt annat. Låt oss ta ett konkret exempel: Starlink. Visst, det har potential att förbättra internetåtkomsten globalt, men vem äger infrastrukturen? Musk. Vem bestämmer hur den används? Musk. När Ukraina använder Starlink i kriget mot Ryssland, vem hotar att stänga ner tjänsten om han inte får bestämma villkoren? Musk igen. Är det altruism eller ren kontroll? Du kan inte omstöpa världen om du samtidigt gör den beroende av din egen person.
Du säger att det demokratiska och transparenta Europa har kollapsat och att det saknar framtid. Ändå sitter du här och investerar dina pengar och ditt hopp i en Tesla – en produkt av precis den globala kapitalism och överkonsumtion som bär ansvaret för mycket av den samhälleliga erosionen du beskriver. Musk är inte lösningen på problemet; han är ett symptom på exakt samma system. Att byta socialdemokratins tröghet mot tech-oligarkernas girighet är som att byta pest mot kolera.
Din lösning på komplexa ekonomiska och sociala problem verkar vara att kalla folk "kommunister" och kasta ut dem. Det är tragikomiskt eftersom det är exakt den typ av svartvitt tänkande som gör dig till en perfekt pjäs i Musks spel. Han tjänar på att polarisera och splittra, för då märker ingen hur han systematiskt flyttar makt och resurser från alla oss vanliga dödliga till sig själv. Du är inte en rebell i hans värld; du är en lydig kugge som försvarar hans intressen medan du själv står i regnet.
Du påstår att du "förhåller dig skarpt till verkligheten" när du accepterar en återgång till klassamhället som en given sanning. Det är inte skärpa – det är intellektuell lathet. Du har inte ens övervägt att utmana de strukturer som orsakar denna utveckling. I stället hyllar du Musk för att han bygger lyxbilar medan hemlösheten i USA skjuter i höjden och arbetare strejkar mot usla arbetsvillkor.
Att du är "Bitcoiner" är talande. Du köper en narrativ lösning på ett strukturellt problem och tror att det gör dig till en insiktsfull aktör. Men Musk, den man du beundrar, har redan spelat den leken bättre än du. Han manipulerar kryptomarknader, köper billigt, dumpar dyrt och lämnar småsparare som du att ta förlusterna. Samtidigt har han sålt idén om att han själv är någon sorts rebellisk outsider, trots att han är en av de mest centraliserade makthavarna i världen.
Du har köpt Musks berättelse om att världen behöver starka män för att "fixa" saker. Men sanningen är att hans "lösningar" bara cementerar ojämlikheten och förstärker samma system som spottar på dig. Du tror att du är en del av framtiden, men du är bara ännu en av de användbara idioter som möjliggör oligarkernas dominans. Om du inte ser detta är det dags att vakna, för det är inte "lata västerlänningar" som är problemet. Det är människor som du, som applåderar medan någon pissar på dig och kallar det regn.