Citat:
Ursprungligen postat av
swimp78
Finns det några som helst bevis på tät kontakt mellan männen innan mordet?
Det absolut enda "beviset" på att de haft kontakt var väl damen med hunden, som jag tror det stod i någon dom att detta visade att de ej sanningsenligt uppgivit att de ej kände varandra.
Citat:
Ursprungligen postat av
swimp78
Annars kräver väl "livspusslet" en hel del planering om man med sin "broder" vill hitta en hora och mörda och stycka henne.
Ja, och på den tiden gick det ju liksom inte att skicka lite SMS eller meddelanden i en krypterad app. En fullständigt annan logistik och planering då bara för något så enkelt som att möta upp någon på stan. Bara ur den synpunkten är det ju helt osannolikt att de skulle valt just den berömda annandag pingst när de båda hade cirka en timme ledigt för att kunna utföra sex, mord och styckning ...
Citat:
Ursprungligen postat av
Alydar
Enligt Lindeberg var det endast den ena konfrontationen (den med Allgén) som visats på bild i tidningen.
Tack, så var det. Så Allgén var given att "peka ut" om man bara läst en tidning. Teet Härm såg ju lite speciell ut och kanske kunde pekas ut på det sättet. Det finns ingen dokumentation på exakta citat från hennes utpekande tyvärr, så vi vet inte heller vilka felkällor / hjälp från förhörsledare som kan ha funnits.
Citat:
Ursprungligen postat av
Alydar
Jag tänker mer i banorna att kanske bara den ene av dem var involverad i brottet.
Men vem skulle det vara och hur? Hela idén bygger på att de gjorde det tillsammans. Härm hade tillgång till obduktionssalen och Allgén lämnar in fotografier. Om man tar bort en, vem skulle det vara och vilka "bevis" skulle då återstå?
Citat:
Ursprungligen postat av
alamos
Jag tycker att det framkommit tillräckligt mycket nytt i Josefsson/Hallboms dokumentär för att räcka till resning. Bara det faktum att ingen lyssnat på bandinspelningarna borde vara tillräckligt.
Jag tror att just det är en missuppfattning. Advokaterna och åklagarna fick lyssna privat på bandinspelningarna medan rättegången hade uppehåll, men ingen av dem tyckte det var värt att ta upp dessa i rätten. Advokaterna gjorde väl den, förvisso märkliga, bedömningen att eftersom det bara var barnjoller på banden så var det inget att ta upp i rättegången.