2024-12-28, 19:35
Medlem
amidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
En annan fundering på samma tema är om alla de här recepten på morfin som skrivs ut till prostituerade inte registrerades och arkiverades någonstans?

Några av dem skymtade förbi i dokumentären så visst måste de ha registrerats.
Citera
2024-12-28, 19:40
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
Du vet redan svaren på dina frågor. Se om dokumentären och läs Döden är en man / andra utgåvan. Read it and understand it!

Du glömde att rekommendera Borgnäs Sanningen är en sällsynt gäst, den rekommenderas varmt för att få en helhetsbild av fallet.

Nytillkomna läsare kan även besöka krimbloggen mysterium24, det finns bra bilder där av bla Eugeniavägen.

Intressant dock att du rekommenderar den andra utgåvan av DÄEM, vad är det för fel på den första utgåvan?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2024-12-28 kl. 19:42.
Citera
2024-12-28, 19:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
BO var ju försvunnen så varför skulle dom inte leta efter henne så sent som på tisdagen den 12/6?

Tidslinjen verkar dessutom fungera, BO försvinner efter sitt sista besök hos arkitekten den 10 juni och sen är det bara en massa frågetecken vart hon har tagit vägen.

Hon lämnade in saker på effektförvaringen på centralen fredagen den 8 juni och lovade då att hämta sakerna på måndagen den 11 juni men dök inte upp.

En fullt rimlig slutsats går ut på att hon var inte i livet längre.

Det som skaver är att arkitekten påstår att han lämnar av CDC i stan den 10/6 och att TÅ med flera är inne i stan och letar vid minst två tillfällen den 10/6 men ej hittar henne där hon vanligtvis brukar hänga.
Citera
2024-12-28, 19:42
Medlem
Citat:
Fast nu friades dagboksvittnet i chefsåklagare Rosens utredning, hennes utsagor kunde inte betecknas som annat än naturliga enligt Rosen. Hon kunde väl besvara de frågor som ställdes.

I ett av Borgnäs och Uppdrag Gransknings reportage så intervjuades Rosen och där framgick det klart och tydligt att misstanken om mened hade försvagats betydligt. Detta får väl betecknas som spiken i kistan vad gäller påståendet att dagboksvittnet var menederska?
Meneden kunde inte bevisas eftersom dagboken aldrig genomgick en teknisk undersökning, och detta gjordes inte eftersom varken åklagare eller advokater ville då båda var rädda att det eventuellt skulle missgynna deras sak på sitt respektive sätt.

Däremot är hennes trovärdighet noll. Hon hade blivit förhörd 1984 i augusti och där nämnde hon inte ett ord om någraläkare, något dödsrum eller någon nekrofili. Till och med du borde ju reagera på att detta inte framkom 1984? Jag menar det är ju inte direkt något som tillhör vanligheterna.

En annan sak som sänker hennes trovärdighet är att om man väl läser själva dagboken verkar hon ju prata mer om CdC än henne själv. Jag vet fan inte hur det ligger till med dig, men om jag skulle skriva dagbok skulle jag knappast skriva mer om någon annan människa än mig.

Återigen, du drivs av en övertygelse inte av ett patos att ställa saker och ting tillrätta, och det är enligt min mening rakt igenom äckligt!
Citera
2024-12-28, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Nej, det skulle han förmodligen inte göra. Dessutom är det ju inte givet att GW kände till Vinofs roll i da Costa-utredningen, om de nu hade någon form av ytlig kontakt.

Framför allt anser jag att Vinofs beteende i Palmemordsförhöret tycks vara symptomatiskt för hans agerande i förhörssituationer: han ställer sig helt frågande till varför han ens blir hörd och han strösslar med namn på prominenta personer.

I detta korta förhör: https://wpu.nu/wiki/Uppslag15576-01-B nämner Vinof att han känner eller åtminstone är på hälsningsbasis med Olof och Lisbet Palme, Thage G Peterson, Allan Larsson och som sagt GW.

Det påminner om da Costa-förhöret och jag kan inte låta bli att undra vilka personer Vinof möjligen kan ha tagit upp när bandspelaren var avstängd.

Ja man kan verkligen undra vad som sas när bandaren var avstängd.
Att Vinof passade på att manipulera och jävlas när bandaren var avstängd, är ingen vågad gissning.

Och att han lyckades får kontakt med GW Persson (på krogen på Solvalla eller var fan som helst) våre ju inte så konstigt, eftersom Vinof hade en märklig förmåga att charma in sig i kretsar där man inte väntade sig att hitta hans fula nuna.

Han kände bla flera förmögna personer, och han var ju förmögen själv.
Citera
2024-12-28, 19:45
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LonoMono
Nej, det var inte riktigt så. Hunddamen hörde av sig dagen innan rättegången startade och fick efter ett par dagar se samma videofilm som använts vid fotohandlarparets konfrontation.

Dessvärre hade bilder från just denna konfrontation visats i tidningarna vid denna tidpunkt, med just läkarnas ansikten maskerade, men numren synliga, så det var känt vilka nummer som var de misstänkta.

Angående Fru Olsson (hunddamen) Skriver Lindeberg, upplaga 2):

"Och när Teets advokat Jan Karlsson i tingsrätten frågade fru Olsson om hon visste vem av de två misstänkta i rättssalen som var Obducenten och vem som var Allmänläkaren, vände hon sig mot de två åtalade och pekade: - Den med glasögonen är allmänläkaren och ni är obducenten.
Domaren Birgitta Karlholm blev nyfiken på det rappa svaret och vände sig direkt till vittnet.
- Hur vet ni det?
Det verkade som om frågan överrumplade fru Olsson.
- Jo, sade hon. Det där vet jag nog, när jag sista... glasögon. Jo, det måste... Jag har nog läst det i tidningen, tror jag.
- Från tidningen, upprepade domaren.
- Ja, bekräftade fru Olsson.
Men frågan om utpekandet var mer komplicerat än så. Det var inte sant, som fru Olsson senare skulle påstå i kammarrätten, att hon pekat ut Teet och Thomas innan första rättegången tagit sin början.
Det var i och för sig riktigt att hon själv kontaktat polisen dagen före rättegångens början, men hennes utpekande av Teet och Thomas hade skett först tre dagar senare, efter den första rättegångsdagen. Ett minimikrav för att utpekandet skulle kunna tas på allvar var följaktligen att man med fullständig säkerhet kunde utesluta att Ingeborg Olsson haft tillfälle att se de två misstänkta under fredagen, som var den första och mycket välbesökta rättegångsdagen. Någon sådan kontroll gjordes dock aldrig."

Så så ska det alltså gått till.
Citera
2024-12-28, 19:55
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taifun1117
Det som skaver är att arkitekten påstår att han lämnar av CDC i stan den 10/6 och att TÅ med flera är inne i stan och letar vid minst två tillfällen den 10/6 men ej hittar henne där hon vanligtvis brukar hänga.

Catrine blir avlämnad av Arkitekten den 10/6
sen så blir hon troligtvis fimpad på kvällen den 10:e.
T:Å behöver ju Alibi, men det räcker ju inte att då, i förhör sensommaren -84, komma med att vara tillbaka i Småland
den 11/6, på morgonen. Alibit räcker helt enkelt inte.
Därav historien med "Damen i vitt" den 12/6 som förmodligen kommer i det andra förhöret.
Citera
2024-12-28, 19:56
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amiden
Några av dem skymtade förbi i dokumentären så visst måste de ha registrerats.
Ja, ser om första avsnittet nu och där fanns recept utskrivna av en läkare som fick brått att flytta utomlands. Ska man sätta någon tilltro till dagboksvittnet så fick da Costa mycket utskrivet av just läkaren med dödsrummet. En massa recept utskrivna till henne borde ha varit stark bevisning.
Citera
2024-12-28, 19:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
Se där, var ju en del sidor som saknades.
Undrar varför?

Det material vi får ta del av i länken här
( vilket är uppskattat och skapar en lite större förståelse och kunskap) är fragment av tusentals sidor förundersökningsmaterial. Fragment av en helhet som inte går att greppa om man inte har hela bilden.
Och hela materialet tror jag inte någon får ut, vissa delar kommer nog för alltid vara sekretessbelagt och öppet för spekulation.
Sanningen är en sällsyn fågel.
Citera
2024-12-28, 20:33
Medlem
amidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alydar
Det första förhöret med Werner hölls 1/11 1984, det vill säga åtskilliga veckor innan TH greps. Polisen frågade Werner på slutet om han misstänkte orsaken till att de ställde frågor. Han sade då att han antog att det hade med hustruns död att göra. Werner var alltså inte ens medveten om att TH misstänktes för mordet på da Costa.

Det spelar ju ingen roll. Att Werner trodde att det hade med hustruns död att göra visar hur snacket gick på rättsläkarstationen, TH var fortsatt misstänkt för hennes död bland vissa kollegor. Det känns dessutom osannolikt att Werner inte tänkte på Da Costa-fallet med tanke på hur mycket tidningarna skrivit om hur hon försvann under pingsthelgen och sannolikt mördades då.
Citera
2024-12-28, 20:59
Medlem
Durzons avatar
Är det någon här som kan svara på vilka obducenter/rättsläkare som häll med Rajs om att kroppen styckats av någon med specialkunskaper i anatomi etc? För många andra rättsläkare håller inte med han.
Citera
2024-12-28, 21:04
Medlem
Citat:
Det låter som att du vill misstänkliggöra Werner? Han drack knappast alkohol på jobbet.
Hur vet du att Werner inte drack på jobbet?
Var du där??
Vad har du för pålitlig källa till ditt påstående??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in