2024-12-28, 12:46
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alydar
Vilket intressant inlägg! Du har många tankeväckande poänger. En sak som förbryllar mig är att Christina A kontaktade polisen när TH greps första gången. Varför gjorde hon det egentligen? Vid den tidpunkten var det ännu inget tal om att dottern skulle ha pratat om en tant som fått huvudet kastat i papperskorgen. Incestmisstankarna hade precis börjat utredas men den andra delen var helt okänd. Christinas enda personliga kontakt med TH var den där parmiddagen 1982. För övrigt hade hon bara hört honom omnämnas av sin man och andra personer några gånger. Så varför ringde hon polisen? Var hon en sensationssökare? Strängt taget hade hon ju inget att berätta.
Christina Allgén kontaktade polisen av två skäl, såvitt jag förstår. Dels frågade hon om den gripne rättsläkaren var Härm, vilket polisen bekräftade (!), dels ville hon berätta att Härms flickvän var i hennes tycke utmanande klädd vid den famösa middagen.

I övrigt instämmer jag i att Münchhausen by proxy är en intressant och trolig förklaringsmodell för Christinas beteende, men jag skulle gissa att det även fanns andra bevekelsegrunder. Exempelvis är hennes intensiva ogillande av Härm, som hon endast träffat en gång, väldigt märkligt.
Citera
2024-12-28, 12:53
Medlem
LonoMonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mililla
Det gäller vaktmästaren, även Jovan Rajs och hans fru hade träffat Teet på rättsläkarstationen under en helg. Ingen av den kunde dock säga exakt vilken helg de sett honom.

Det vore intressant om det fanns något mer konkret om denna vaktmästares observation. Gällande Jovan Rajs så var det ju från början oerhört osäkert när han hade träffat Härm mer än att det var under en helg.

Intressant principiellt med allt spring på denna rättsläkarstation även på storhelger. Låter inte som en jättebra plats att utföra ritualmord på kan man tycka.
Citera
2024-12-28, 12:53
Medlem
Milillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Christina Allgén kontaktade polisen av två skäl, såvitt jag förstår. Dels frågade hon om den gripne rättsläkaren var Härm, vilket polisen bekräftade (!), dels ville hon berätta att Härms flickvän var i hennes tycke utmanande klädd vid den famösa middagen.

I övrigt instämmer jag i att Münchhausen by proxy är en intressant och trolig förklaringsmodell för Christinas beteende, men jag skulle gissa att det även fanns andra bevekelsegrunder. Exempelvis är hennes intensiva ogillande av Härm, som hon endast träffat en gång, väldigt märkligt.

Vanligtvis så ligger det något annat bakom Münchhausen by proxy, troligtvis en personlighetsstörning såsom borderline eller narcissism. Kan det ha handlat om svartsjuka? Det är något som följer med iallafall en borderline personlighetsstörning. Jag tycker tecknen tyder på det när hon letar bevis och går igenom Thomas saker gång på gång.
Citera
2024-12-28, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LonoMono
Det vore intressant om det fanns något mer konkret om denna vaktmästares observation. Gällande Jovan Rajs så var det ju från början oerhört osäkert när han hade träffat Härm mer än att det var under en helg.

Intressant principiellt med allt spring på denna rättsläkarstation även på storhelger. Låter inte som en jättebra plats att utföra ritualmord på kan man tycka.
Faktum är att om något så skulle Rajs iakttagelse stärka Teets alibi.
Citera
2024-12-28, 12:55
Avslutad
Citat:
Nja, var det så? Var det inte någon som trodde sig sett Teet Härm där lite oväntat "någon helg"? Finns det en sådan specifik iakttagelse med dag och tid?

På sid 697 och framåt i FUP pdf som laddats upp här, kallas Bilaga A-G grund NY (jag kan tyvärr inte kopiera från pdf:en) finns förhör med djurskötaren Bengt Werner. Han kunde från början inte säga exakt datum men visste att det var en måndag som dessutom var helgdag, och att det var på försommaren. Det visar sig efter kontroll i almanackan att den enda dag som kan komma ifråga är den 11 juni, annandag pingst.

Avskrivet: "...kom han som vanligt till KI med buss vid 09.30-tiden, gick in på djuravdelningen och hörde ett skrammel. Han möttes då av TH som kom ut från djurrummet (de djur de använder för forskningen förvaras i detta rum) alldeles grå i ansiktet och verkade "konstig". Werner utbrast "Vad fan gör du här?". Han fick endast ett mummel till svar och TH försvann i korridoren. [...] Werner säger på olika frågor att detta är en klar minnesbild han har och han tar inte fel.

I ett senare förhör anger Werner tidpunkten för mötet med TH till mellan 9 och 11.
Citera
2024-12-28, 12:57
Medlem
Milillas avatar
Citat:

Det finns förhör med honom i Dropboxen, men hans iakttagelser är lika luddiga som Rajs. Vaktmästaren hade också alkoholproblem.
Citera
2024-12-28, 13:03
Medlem
Henselons avatar
Hur visste man att effektförvaringen tömdes just den 12/6?
Citera
2024-12-28, 13:18
Medlem
amidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alydar
Det finns ett vittne (en vaktmästare/tekniker) som sett TH på rättsläkarstationen i Solna kl. 9.30 annandag pingst.

Den vaktmästarens vittnesmål måste tas med en rejäl nypa salt. Det är rena skvallersamtalet. Han påstår bl.a att TH tittar på snuff movies (vilket han har hört någon annan säga). Dessa snuff movies är alltså klassiska skräckfilmer som numera inte väcker någon som helst uppmärksamhet. Vaktmästaren påstod också att TH hade sagt att han hade börjat dricka i sin ensamhet för att dämpa stress. TH ska ha berättat att hans far och/eller farfar missbrukade alkohol. När TH i förhör fick frågan om spritintag förnekade han det och sa att han inte skulle kunna sköta sitt jobb om han drack.

Förhöret med vaktmästaren andas samma upphetsade flockbeteende som andra förhör. Folk som vill "hjälpa till" eftersom de via polisens gripande av TH har övertygats om att han är skyldig och därigenom måste vara en skum typ. Det är häpnadsväckande hur mycket av förhören som är rena skvallret med långsökta kopplingar till det som TH anklagas för. Utredarna bedrev inte en utredning där de samlade bevis, de skrapade ihop material till ett karaktärsmord på TH och TA eftersom det inte fanns någonting som bevisade deras skuld.
Citera
2024-12-28, 13:21
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ytterst tveksamt om GW skulle våga säga något offentligt om denna kontakt, om Vinof talade sanning.
Nej, det skulle han förmodligen inte göra. Dessutom är det ju inte givet att GW kände till Vinofs roll i da Costa-utredningen, om de nu hade någon form av ytlig kontakt.

Framför allt anser jag att Vinofs beteende i Palmemordsförhöret tycks vara symptomatiskt för hans agerande i förhörssituationer: han ställer sig helt frågande till varför han ens blir hörd och han strösslar med namn på prominenta personer.

I detta korta förhör: https://wpu.nu/wiki/Uppslag:D15576-01-B nämner Vinof att han känner eller åtminstone är på hälsningsbasis med Olof och Lisbet Palme, Thage G Peterson, Allan Larsson och som sagt GW.

Det påminner om da Costa-förhöret och jag kan inte låta bli att undra vilka personer Vinof möjligen kan ha tagit upp när bandspelaren var avstängd.
Citera
2024-12-28, 13:21
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amiden
Även Jovan och Dina Rajs yrade om att det var varmt när de stötte på TH på rättsläkarstationen. Juni 1984 var den kallaste juni som någonsin uppmätts, om jag inte minns fel. Deras vittnesmål är också helt värdelöst.

Du glömde Werner som träffade på TH klockan 9.30 vid djurrummet den 11/6.

Samma dag iakttar Rajs med fru TH klockan 14 00 - 14 30 på rättsläkarstationen där de samtalade med honom.

Har du någon källa på att juni 1984 var den kallaste juni någonsin? Var det inte varmt den endaste dag?
Citera
2024-12-28, 13:31
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Nej, det skulle han förmodligen inte göra. Dessutom är det ju inte givet att GW kände till Vinofs roll i da Costa-utredningen, om de nu hade någon form av ytlig kontakt.

Framför allt anser jag att Vinofs beteende i Palmemordsförhöret tycks vara symptomatiskt för hans agerande i förhörssituationer: han ställer sig helt frågande till varför han ens blir hörd och han strösslar med namn på prominenta personer.

I detta korta förhör: https://wpu.nu/wiki/Uppslag15576-01-B nämner Vinof att han känner eller åtminstone är på hälsningsbasis med Olof och Lisbet Palme, Thage G Peterson, Allan Larsson och som sagt GW.

Det påminner om da Costa-förhöret och jag kan inte låta bli att undra vilka personer Vinof möjligen kan ha tagit upp när bandspelaren var avstängd.

Så nu ska du börja spekulera vilka personer Vinof kan ha tagit upp när bandspelaren var avstängd? ☺️

Låter inte det en smula överdrivet?

Du pratar dessutom om ytliga kontakter med är det inte just en ytlig kontakt Vinof verkar ha haft med BO?

BO hade inte ens hans rätta telefonnummer nedskrivet i sin telefonbok som dessutom återfanns i Småland så hur kunde hon ringa honom då?

Frånvaron av vittnesmål som placerar BO i Vinofs sällskap den sista tiden är också märkbar.
Citera
2024-12-28, 13:35
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slazinger
Han är intressant helt klart, den sista man vet(?) Har umgåtts med CDC hennes sista tid i livet. Kan han vara mördaren/styckaren?

Det sista säkra vittnet på Östermalm kontrollerades inte, ingen undersökning av hans bil eller bostad genomfördes trots att hans bostad och bil var de sista två kända platserna där BO befann sig innan hon försvann.

Man kan fråga sig varför?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in