2024-12-27, 17:32
Medlem
Rhodezs avatar
Johnny Bode var en mycket begåvad kompositör och sångare som trots stor talang främst är ihågkommen för sitt kontroversiella levene som inkuderar allmänt osedligt beteende, småbrott, rättshaverism, mytomani, fyller och frosseri. Han blev utfrusen av dåtidens kulturelit men fick återkommande nya chanser att komma tillbaka, chanser som han snart förlorade genom nya skandaler. Med tiden tvingades han flytta utomlands, men gjorde sig snart omöjlig på sina nya omlokaliserngsorter och tvingades flytta vidare.

Johnny Bode sällskapet delar årligen ut Johnny Bode priset till den ”artist, annan kändis eller kulturinstitution som under det senaste året agerat i Johnny Bodes anda, på så vis att hon/han/den trampat i klaveret, skapat en skandal eller på annat underhållande sätt visat fräckhet och/eller ställt till det för sig själv och sin omgivning”.

I denna tråden diskuterar vi kandidater till Johnny Bode-priset som vi tror eller tycker ska få priset, samt om det var rätt person eller institution som fick priset. Priset delas ut i januari varje år.

Lista över tidigare pristagare och länkar:
Citera
2024-12-27, 17:34
Medlem
Rhodezs avatar
Jag önskar även kasta mig in i diskussionen och presentera min kandidat: Anna Kinberg Batra. Det som särskilt påminner om Johnny Bode är:
Hennes passion för sprit och god mat som hon låter andra betala.
Hennes oförmåga att ens se att hon gjort något tveksamt (som det låter på hennes röst).
Hennes oförmåga att skadesanera. Snarare lyckas hon förvärra läget ännu mera (”det var inte en lapp, det var en annons”).
Citera
2024-12-27, 17:44
Medlem
Sqeptisks avatar
Varför inte sveriges regering?

De har plockat många imaginära godhetspoäng genom att skänka bort andra människors pengar till det där penningslukande svarta hålet som kallas Ukraina
Citera
2024-12-27, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk
Varför inte sveriges regering?

De har plockat många imaginära godhetspoäng genom att skänka bort andra människors pengar till det där penningslukande svarta hålet som kallas Ukraina
Säger han med Johnny Bode avatar😁
Citera
2024-12-27, 18:01
Medlem
Johnny Bode var väl han som sjöng i Bordellmammas visor. Den skivan var ju sensationell på 70 talet,
I Lumpen spelade vi den på luckan non stop. Neger Joe och Runka mig med vita handskar var favoriterna.
Citera
2024-12-27, 18:13
Medlem
Anne-Frank-ar-kats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rhodez
Jag önskar även kasta mig in i diskussionen och presentera min kandidat: Anna Kinberg Batra. Det som särskilt påminner om Johnny Bode är:
Hennes passion för sprit och god mat som hon låter andra betala.
Hennes oförmåga att ens se att hon gjort något tveksamt (som det låter på hennes röst).
Hennes oförmåga att skadesanera. Snarare lyckas hon förvärra läget ännu mera (”det var inte en lapp, det var en annons”).
Röstar också för AKB!
Citera
2024-12-27, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anne-Frank-ar-kat
Röstar också för AKB!
Eller C Gurra, Gustav Hemming.
Citera
2024-12-27, 18:18
Medlem
Anne-Frank-ar-kats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Ja roligt förslag!
"Fri vård till gömda flyktingar, och kuk åt barnen"!!!!!
Citera
2024-12-27, 18:24
Avslutad
Jimmie Åkesson. Historian om Mc-gäng och grejer. Tydligen så sitter han hellre hemma dricker bärs, äter pizza och kollar fotboll än närvara i riksdagen där han får sitt arvode från.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/MnEV95/han-har-hogst-franvaro-av-partiledarna

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/jimmie-akessons-privata-liv-i-solvesborg/
Senast redigerad av Tuppruskaren 2024-12-27 kl. 18:27.
Citera
2024-12-27, 19:10
Medlem
Jag gissar på den där SD-bruden, Rebecka Fallenkvist, som får alla sina kollegor och vänner nazist-kancellerade på olika märkliga vis. Precis som hos Johnny Bode finns här en förkärlek för sprit, dråpliga händelseförlopp och de som drabbas värst är inte subjektet själv. Helg Seger i förskott Rebecka!
Citera
2024-12-27, 19:20
Medlem
Jordgubbes avatar
Jag testade fråga ChatGPT och fick en del spretiga förslag, bland annat Dermot Clemenger.
Citera
2024-12-27, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska

Nja motiveringen till priset är att man ska ha klampat i klaveret och fått nya chanser som man sen klantat bort gång på gång.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in