2024-12-27, 12:46
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Snälla ge mig tips på vad vi kan servera till vegetarianen på nyår. Vi ska äta hummerstjärtar på en bädd av sallad, avocado och lite citron med tillbehör som man duttar på själv, som tabasco, balsamico eller Rhode Island dressing. Eventuellt toppat med regnbågsrom.

Vad fan ska veggon äta? Tångcaviar?

Veggon har också sagt att denne kan äta vegobiff när vi äter kött-huvudrätt. Men då måste man ordna separat potatis och sås till denne. Hur fan gör man det gott?

Kolla om veggona käkar musslor. Jag har veggpolare som käkar musslor för musslor saknar tydligen centrala nervsystem.
Citera
2024-12-27, 12:53
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Vegetarianism ska inte förväxlas med matallergi. Allergikern kan inte äta en specifik produkt eftersom hen blir sjuk då. Vegetarianen/veganen VÄLJER att inte äta specifik mat. Det är inte samma sak. Man behöver därför inte ta hänsyn till vegetarianen på samma sätt. Denne får helt enkelt fixa sitt eget käk att ha med i en plastlåda. Att värden ska stå och göra dubbla rätter för att en gäst VÄLJER att konstra med maten är inget man kan ta för givet.

Sedan kan man givetvis invända att det handlar om respekt för andras övertygelse, men respekt går åt båda håll. Isåfall kunde vegetarianen äta åtminstone lite kött vid detta enda tillfälle av respekt för värden och för att ha blivit inbjuden. Eller, som sagt, ha med sig sin egen mat.

Jag skulle aldrig stå och göra dubbla huvudrätter för att en i sällskapet ska leka märkvärdig. Då är det bättre att inte bjuda hen alls.

Nej, det behöver inte alls vara något märkvärdigt med den risotton. Kom ihåg att det här är en eftergift för att den här enskilde individen väljer att inte äta vad resten av sällskapet äter pga inbillning. Hen ska vara glad att värden alls gör sig besvär med att laga dubbla rätter. Att ha krav på att utbytesrätten ska hålla en viss standard pga att det är nyår är att förolämpa TS ovanpå dietkravet.

Om man som värd väljer att bjuda vegetarianer på middag ska man självklart tillgodose deras önskemål vad gäller maten. Din syn på hur en värd bör förhålla sig till sina gäster är helt efterbliven.

Själv hatar jag gorgonzola. Måste jag ta med en egen plastlåda med bea till din middag om du bestämt att det ska vara gorgonzolasås till oxfilén?
Citera
2024-12-27, 13:00
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Om man som värd väljer att bjuda vegetarianer på middag ska man självklart tillgodose deras önskemål vad gäller maten. Din syn på hur en värd bör förhålla sig till sina gäster är helt efterbliven.

Själv hatar jag gorgonzola. Måste jag ta med en egen plastlåda med bea till din middag om du bestämt att det ska vara gorgonzolasås till oxfilén?
Ja? Självklart?
Citera
2024-12-27, 13:05
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ja? Självklart?

Vad undrar du?
Citera
2024-12-27, 13:34
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Är inte det enklaste att bara fråga personen vad den är sugen på och sen trixa ihop något utefter det?
Citera
2024-12-27, 13:42
Medlem
Citat:
Jättebra tips. Jag tror jag ska göra det - panerad friterad blomkål, till förrätten. Jag har en kaffekvarn här hemma som används till t ex torkad svamp med bravur. Skulle kunna tänka mig att den gör pulver av ett ark nori (sushi-wrapper av sjögräs) som jag sen kan krydda paneringen med.
Yes det var det jag gjorde. Kan vara snyggt att pudra pulvret på tallriken. Återkom gärna med resultatet.
Citera
2024-12-27, 13:50
Medlem
Stek lite pumpa och ha på rostade pinjenötter, honung och ruccolasallad.

Finns massa schysta vegetariska recept du kan slå till på, se det som ytterligare en rätt bara istället för ett problem för då kommer du slita.
Citera
2024-12-27, 13:51
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Du har absolut en poäng. Det blir faktiskt så till huvudrätten. Denne tar med sig huvudbeståndsdelen och äter samma tillbehör.

De flesta vegetarianer verkar helt beredda på att få anpassa sig och ordna saker själva om de bjuds bort.
Jag och andra har uttryckt att vi inte vill äta vegetariskt till nyårsafton.
Men vill ändå göra förrätten lite extra festlig istället för att bara ta bort en grej.

De flesta vegetarianer är medvetna om sitt val och vad det innebär. De kräver inte att de ska bli daltade med och ställer inte krav att andra ska rätta sig. Min sambo tog med sig egna grejer till julbordet.

Tångkaviar är förresten helt okej. Smakar inte så jäkla mycket.

Du har fått flera bra förslag. Tror Portobello eller kronärtskocka blir bra.
Citera
2024-12-27, 16:17
Moderator
Allaballawallas avatar
Kronärtskocka fungerar fint för de flesta.

Blir lite samma samma att sitta och dutta med en kronärtskocka som med hummer. Lite lagom festligt och inte särskilt avancerat att styra upp.
Citera
2024-12-27, 16:22
Medlem
Galejans avatar
Citat:

Ja. Naturligtvis. Jag skiter väl i vad du tycker om. Jag bjuder på gorgonzolasås. Du ska vara tacksam för att du blir inbjuden och äta och hålla mun. Annars kan du stanna hemma och äta ensam.

Är det så svårt att förstå? Vad är det med svenskar och att tro att alla ska passa upp på deras nycker? ”Tycker inte om”?
Citera
2024-12-27, 17:10
Medlem
Citat:
Snälla ge mig tips på vad vi kan servera till vegetarianen på nyår. Vi ska äta hummerstjärtar på en bädd av sallad, avocado och lite citron med tillbehör som man duttar på själv, som tabasco, balsamico eller Rhode Island dressing. Eventuellt toppat med regnbågsrom.

Vad fan ska veggon äta? Tångcaviar?

Veggon har också sagt att denne kan äta vegobiff när vi äter kött-huvudrätt. Men då måste man ordna separat potatis och sås till denne. Hur fan gör man det gott?

Köp fast tofu. Pressa ur överflödig vätska genom att linda in i hushållspapper och ställa något lite tungt ovanpå i typ 30 min. (En plåt/tallrik hjälper till att balansera vikten)

Skär en eller två skivor på ca två cm. Pudra med potatismjöl eller majsstärkelse, gärna med en nypa msg om du har. Fritera tills ytan är gyllenbrun. Går bra att göra "shallow fry", dvs några cm olja i en panna med vändning istället för en hel jävla gryta full med olja. Obs: måste serveras ganska pronto för att behålla charmen.

Enkel vegansås för att fejka fisksmak är växtbaserad creme fraiche, tångkaviar (en genuint god grej!), dill och finhackad röd- eller schalottenlök.

Bloggen Jävligt gott har bra tips på veganska versioner av kött-potatis-sås. Lyckades faktiskt lura min grönsakshatande far att han åt vanlig pannbiff med lök med det bloggreceptet som utgångspunkt.

Är själv allätare, men har av olika anledningar lagat mat till många veganer genom åren.
Citera
2024-12-27, 17:15
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Vad undrar du?

Citat:
Måste jag ta med en egen plastlåda med bea till din middag om du bestämt att det ska vara gorgonzolasås till oxfilén?
JA? SJÄLVKLART??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in