Citat:
Ursprungligen postat av
LuluBrooksie
Snälla ge mig tips på vad vi kan servera till vegetarianen på nyår. Vi ska äta hummerstjärtar på en bädd av sallad, avocado och lite citron med tillbehör som man duttar på själv, som tabasco, balsamico eller Rhode Island dressing. Eventuellt toppat med regnbågsrom.
Vad fan ska veggon äta? Tångcaviar?
Veggon har också sagt att denne kan äta vegobiff när vi äter kött-huvudrätt. Men då måste man ordna separat potatis och sås till denne. Hur fan gör man det gott?
Köp fast tofu. Pressa ur överflödig vätska genom att linda in i hushållspapper och ställa något lite tungt ovanpå i typ 30 min. (En plåt/tallrik hjälper till att balansera vikten)
Skär en eller två skivor på ca två cm. Pudra med potatismjöl eller majsstärkelse, gärna med en nypa msg om du har. Fritera tills ytan är gyllenbrun. Går bra att göra "shallow fry", dvs några cm olja i en panna med vändning istället för en hel jävla gryta full med olja. Obs: måste serveras ganska pronto för att behålla charmen.
Enkel vegansås för att fejka fisksmak är växtbaserad creme fraiche, tångkaviar (en genuint god grej!), dill och finhackad röd- eller schalottenlök.
Bloggen Jävligt gott har bra tips på veganska versioner av kött-potatis-sås. Lyckades faktiskt lura min grönsakshatande far att han åt vanlig pannbiff med lök med det bloggreceptet som utgångspunkt.
Är själv allätare, men har av olika anledningar lagat mat till många veganer genom åren.