2024-12-27, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, en dag flyttar det in någon ny som har koll och kanske redan vet hur det går till eller har misstankar och börjar ställa jobbiga frågor.

Eller en släkting till en avundsjuk branchkollega eller vad som helst.
Vad ni inte förstår är att det är lag på föra protokoll, den ska sedan justeras av två personer i styrelsen.

I protokoll står att jag inte deltagit, samt styrkt av styrelsen via justerare som undertecknat.

Anledning till att man har krav på protokoll är för att kunna gå tillbaka o se att allt gått rätt till, dvs protokollet är beviset. sedan får släkting eller kollega försöka göra som dom vill, det är ändå protokoll som är bestyrkt för aktuella ärendet som gäller.
Citera
2024-12-27, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Har berättat hur den fungerar, jag deltar inte i beslutet. När ärendet kommer upp förklarar jag jäv, enda sättet för mig o se jäv är när ärendet kommer in eller när det hamnar på bordet, samt ett lägre pris än oberoende intagna offerter strider inte mot föreningens intresse. Mitt uppdrag går ut på främja föreningen verksamhet och föreningens bästa, detta gör jag genom ge lågt pris. dvs bästa pris är att främja föreningens intresse.

Om en styrelseledamot är jävig ska denne inte delta varken i beredning, överläggning eller beslut. Det är också viktigt att det noteras i styrelseprotokollet att styrelseledamoten inte deltog i överläggning och beslut. Den styrelseledamot som har lämnat mötet på grund av jäv har då inget ansvar för de beslut som fattas under den aktuella frågan.

Helt makalöst.. I samma inlägg som du beskriver hur det SKA gå till berättar du även hur du bryter mot det Har du ändå redan sett offerter och varit med o sammanställt dem kan du ju lika gärna va med och ta beslutet också, tåget har ändå redan gått. Va fan spelar det för roll om ni ändå blåljuger i protokollet, dåligt samvete eller?
Senast redigerad av Donner123 2024-12-27 kl. 13:52.
Citera
2024-12-27, 13:57
Medlem
Med största sannolikhet lämnar du väl aldrig rummet för beslutet heller, det är bara i ptokollet du gör det.
Citera
2024-12-27, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Med största sannolikhet lämnar du väl aldrig rummet för beslutet heller, det är bara i ptokollet du gör det.
Protokoll och två vittnen(justerare) som undertecknat att så gick det till när beslutet togs, det är protokoll som gäller annars har både prokollförare och två styrelsemedlemmar ljugit.

En bra tråd där jag får utbilda alla hur det fungerar med en styrelse o dess beslut, tänk ännu värre där vissa styrelser har lagt in sekretess gentemot medlemmar, så kan ni förstå varför man röstat igenom sekretess.
Citera
2024-12-27, 14:14
Medlem
Citat:
Protokoll och två vittnen(justerare) som undertecknat att så gick det till när beslutet togs, det är protokoll som gäller annars har både prokollförare och två styrelsemedlemmar ljugit.

En bra tråd där jag får utbilda alla hur det fungerar med en styrelse o dess beslut, tänk ännu värre där vissa styrelser har lagt in sekretess gentemot medlemmar, så kan ni förstå varför man röstat igenom sekretess.

Och om dagen kommer när frågan om jäv lyfts på riktigt och din okunniga styrelse medger att du tagit emot offerterna och var den som beredde och sammanställde allt inför beslutet, vad är det protokollet värt då?
Citera
2024-12-27, 14:34
Medlem
Du skulle kunna döda tråden genom att bara skriva " Ja jag är medveten om att jag är jävig så det sjunger om det men skiter i det och kör så det ryker ändå. De andra i styrelsen är ändå inte intresserade av att sköta nånting och är bara glada att slippa jobbet. Jag tjänar fina pengar på avtalen och föreningen kommer lite billigare undan än de skulle ha gjort annars, alla är nöjda och glada. Sen kör vi lite kreativ justering i protokollet så det ser bra ut"

Det är väl ungefär så det ser ut och går till?
Citera
2024-12-27, 14:43
Medlem
Citat:
Och om dagen kommer när frågan om jäv lyfts på riktigt och din okunniga styrelse medger att du tagit emot offerterna och var den som beredde och sammanställde allt inför beslutet, vad är det protokollet värt då?
Då måste man gå in och titta på hur ser den dagen ut.

Folk har i regel ingen koll o vet inte vad man ska göra o hur man ska agera, samt en styrelse väljs via överlapp, ena året byts vissa ut medans andra sitter kvar ännu ett år, eller hela styrelsen väljs att sitta kvar, sällan nya väljs, ser man i styrelsen att alla vill sitta kvar, går inte valberedningen heller ut med att nya ska komma in.

På ordinarie föreningsstämma är ansvarsfrihetsfrågan en obligatorisk punkt på dagordningen enligt lag. Om ansvarsfrihet beviljas innebär beslutet att föreningen godkänner styrelsens förvaltning och avstår från att ställa skadeståndsanspråk mot styrelsen. Men vad händer om ansvarsfrihet inte beviljas?

– I de allra flesta fall händer ingenting. Någon måste agera, den nyvalda styrelsen eller någon annan medlem i föreningen. Och då handlar det om att den eller de, inom ett år, stämmer hela styrelsen eller enskilda styrelseledamöter samt begär skadestånd. Det är egentligen den enda konsekvensen av vägrad ansvarsfrihet
Citera
2024-12-27, 15:15
Medlem
Citat:
Du skulle kunna döda tråden genom att bara skriva " Ja jag är medveten om att jag är jävig så det sjunger om det men skiter i det och kör så det ryker ändå. De andra i styrelsen är ändå inte intresserade av att sköta nånting och är bara glada att slippa jobbet. Jag tjänar fina pengar på avtalen och föreningen kommer lite billigare undan än de skulle ha gjort annars, alla är nöjda och glada. Sen kör vi lite kreativ justering i protokollet så det ser bra ut"

Det är väl ungefär så det ser ut och går till?
Jag bara förklarar hur man kan ta arbete via sin förening, samt hur kan någon dömas för jäv.

Vad som krävs, samt hur svårt det verkligen är, samt vem/vilka som ska stämma en, samt om skada uppstått, varav jag förklara att oberoende har tagit in priser, mitt pris samt oberoende offerter bevisar att ingen skada uppstått, det finns inget skadestånd o hämta.

Sedan hur protokoll styrker hur allt gått till, och det följer lagen, har inte deltagit i något. detta har sedan styrkt av både protokoll förare o justerare.
Samt att styrelsen väljs i omgångar per/år alla har olika mandatperioder,(vissa sitter ytligare ett år) där i mellan beslutas ansvarsfrihet varje år.

Eller som i vår styrelse, gam rävar har aldrig bytts ut, dom har suttit med i 30 år, men vill inte vara ordförande.
Senast redigerad av hjorten16 2024-12-27 kl. 15:18.
Citera
2024-12-27, 15:18
Medlem
Citat:
Jag bara förklarar hur man kan ta arbete via sin förening, samt hur kan någon dömas för jäv.

Vad som krävs, samt hur svårt det verkligen är, samt vem/vilka som ska stämma en, samt om skada uppstått, varav jag förklara att oberoende har tagit in priser, mitt pris samt oberoende offerter bevisar att ingen skada uppstått, det finns inget skadestånd o hämta.

Sedan hur protokoll styrker hur allt gått till, och det följer lagen, har inte deltagit i något. detta har sedan styrkt av både protokoll förare o justerare.
Samt att styrelsen väljs i omgångar per/år alla har olika mandatperioder, där i mellan beslutas ansvarsfrihet varje år.

Så det jag skrev stämde i princip?
Citera
2024-12-27, 15:29
Medlem
Citat:
Nej protokoll berätta hur det gått till, människor har kort minne, den förändras över tid, det finns bevisat, men protokoll arkiveras just för denna anledning. Justerare är oftast styrelsemedlem, hålls även ansvariga att protokoll stämmer överens med verkligheten, har dom ljugit kan även dessa hållas ansvariga.
Varav protokoll är ett starkt bevis hur allt gått till.

Sedan att justerare och protokoll förare är grannar o man känner varandra utgör ingen skillnad i en brf förening. Man är bara ärlig för förenings bästa.
Senast redigerad av hjorten16 2024-12-27 kl. 15:50.
Citera
2024-12-27, 16:05
Medlem
Citat:
Det går säkert till så i många styrelser, särskilt i dessa med sekretess.

Men i dessa utan sekretess som vår är alla helt ärlig, lika ärliga som alla våra ledande politiker är.
Citera
2024-12-27, 17:24
Medlem
Citat:
Vad ni inte förstår är att det är lag på föra protokoll, den ska sedan justeras av två personer i styrelsen.

I protokoll står att jag inte deltagit, samt styrkt av styrelsen via justerare som undertecknat.

Anledning till att man har krav på protokoll är för att kunna gå tillbaka o se att allt gått rätt till, dvs protokollet är beviset. sedan får släkting eller kollega försöka göra som dom vill, det är ändå protokoll som är bestyrkt för aktuella ärendet som gäller.

Alltså, jag är själv ordf i en Brf. Tror du inte jag har koll på lag om ekonomiska föreningar?

Sen spelar det ju ingen roll, det räcker väl att se att ditt bolag vinner oproportionerligt ofta för att det ska vara värt att kolla närmare på. Protokollet säger bara vilka som beslutade, inte hur ärendet bereddes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in