2024-12-24, 11:15
Medlem
QuackyDucks avatar
Hej alla!
Jag är nyfiken på om det finns andra här som är intresserade av simracing.

Jag har i dagarna beställt en Moza R3 och ser mycket fram emot att ge mig in i denna värld!

- Vilka spel kör ni mest i?
- Hur ser eran rigg ut? Kör ni ratt monterad på skrivbord eller har ni en hel racing rigg med stol och allt?

Jag är också intresserad av att höra om er erfarenhet – har ni några tips på vad som är bra att tänka på när man ska bygga sin setup, eller några rekommendationer på hårdvara och programvara som kan vara till hjälp i denna hobbyn?

Ser fram emot att höra era tankar och erfarenheter!

God Jul!
Citera
2024-12-26, 23:14
Medlem
Jag simracear.
Kör på skrivbord med en Logitech Pro m pedaler samt en Simagic GT Neo-ratt, simagic haptiska motorer på pedalerna, SSH-växelspak och kinahandrabb.
Har en 49-tummare som jag jobbar på så jag behöver köra på skrivbord så jag kan växla mellan jobb å race. Det funkar bra. Visst skulle man få bättre känsla med en rigg men att blockera utrustningen för bara race finns det liksom inte plats för. Nu ser det ut som ett kontor med en massa prylar men inte en racerigg.

Kör mest Assetto och EAWRC men jag blandar upp med det mesta. ACC, F1, Beam, RBR osv. Köpte Wreckfest på Steamrean för att få lite avslappning från det mer seriösa över jul. Kör sällan iracing då jag spelar för sällan för att ha en löpande kostnad.
Kör inte så mycket online-racing då jag har för lite tid. Men brukar hoppa on på casual-servrar på Assetto och dra några varv runt ringen. Det räcker gott för mig.

När det kommer till körning så är det som det mesta andra. Glo på en mass youtube och sen försöka sätta det i praktiken.
Citera
2024-12-27, 07:17
Medlem
QuackyDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stronganoff
Jag simracear.
Kör på skrivbord med en Logitech Pro m pedaler samt en Simagic GT Neo-ratt, simagic haptiska motorer på pedalerna, SSH-växelspak och kinahandrabb.
Har en 49-tummare som jag jobbar på så jag behöver köra på skrivbord så jag kan växla mellan jobb å race. Det funkar bra. Visst skulle man få bättre känsla med en rigg men att blockera utrustningen för bara race finns det liksom inte plats för. Nu ser det ut som ett kontor med en massa prylar men inte en racerigg.

Kör mest Assetto och EAWRC men jag blandar upp med det mesta. ACC, F1, Beam, RBR osv. Köpte Wreckfest på Steamrean för att få lite avslappning från det mer seriösa över jul. Kör sällan iracing då jag spelar för sällan för att ha en löpande kostnad.
Kör inte så mycket online-racing då jag har för lite tid. Men brukar hoppa on på casual-servrar på Assetto och dra några varv runt ringen. Det räcker gott för mig.

När det kommer till körning så är det som det mesta andra. Glo på en mass youtube och sen försöka sätta det i praktiken.
Vad roligt!
Jag funderade även på att köpa en mer ordentligt GT ratt men det får nog vänta lite! Skulle du säga att det är värt pengarna?

Jag har hört många prata om den där SSH växelspaken. Är den värt köpet eller skulle det funka med något annat?

Precis som du säger så kollar även jag en hel del YT och försöker omsätta den kunskapen i spelet!

Förvånansvärt roligt att köra dock!
Citera
2024-12-27, 14:17
Medlem
GT-ratt är till 90% för syns skull. Men jag har börjat fippla lite med bromsbalans när jag kör F1/GT-bilar vilket ju blir lättare när man har det vid tummarna. Alltså att ställa fram den vid tvära kurvor och bak vid längre. Men det är lätt att glömma bort och att den hamnar på fel inställning 3-4 varv…

SHH-spaken är lätt värt pengarna. Det är askul att köra runt nån gammal Porsche i Assetto och växla manuellt!
Och blir lite mer äkta när man kör rally(även om man upptäcker att det går så jävla mycket fortare med paddlar).

Handbroms är tvång i rallyspel. Det går fan inte att köra utan.

Assetto är jävligt bra för att lära sig grunderna. Lägger man till Content Manager kan man lägga in en massa appar som mäter, och visar, vad man gör. Jag kör alltid med en graf som ritar ut hur mycket man trycker på gas/broms samt rattutslag. Plus en timeshift-app så man kan spola tillbaka och ta en kurva om och om och om igen till den sitter.
Citera
2025-02-03, 16:42
Medlem
Lästa idag i min lokala morgontidning att Marcus lägger timmar varje dag i sin perfekta i stort sett racingrigg.

Han säger att Max Verstappen och en stjärna i IndyCar kör väääldigt mkt i racingsimulatorer och därför efterapa dom. Han menar racingsims ligger i denna tid och världsbästa förare använder det som viktigt redskap för att bli bättre IRL. Verstappen senaste säsong gick ju ganska bra kan man säga om man vill vara extremt blygsam.

Så där har ni det. Simracing är en väldigt seriöst e-sport och redskap för elitracers i ååh så många olika typer av bilar..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in