2024-12-26, 22:11
Medlem
Det är dags att försöka montera en 55 kilo TV + 8kg hållare på väggen utan att hela väggen går sönder eller TVn rasar i golvet.

Eftersom jag är nybörjare och håller på att bli galen av all research så hoppas jag någon smart människa kan hjälpa till lite, möjligtvis.

Bor i en lägenhet som byggdes ca 10 år sedan i Stockholm.

Det enda jag vet just nu är att väggen har dubbla gipsskivor, samt att det troligast är metallreglar (inte trä) eftersom det tydligen är det vanligaste i nybyggen.

Köpte en Bosch Truvo regel-detektor som enbart är till för metall och ström.

Den ger utslag ca var 40e eller 45e centimeter. Och utslagen verkar vara ca 3cm breda.

Om ni vet svaret på någon av dessa frågor så vore det skarpt uppskattat. Mitt huvud sprängs snart:

1. Är inte reglar var 60e centimeter i Sverige? Eller har standarden ändrats till 40cm eller 45cm? Någon som vet?
2. Hur breda är normalt metallreglar? Det verkar som att 4.5cm är en av möjligheterna så det är nog det jag har här eftersom jag får så tunna utslag: https://www.optimera.se/bygghandel/proffs/byggmaterial/armering-st%C3%A5l-och-metallvaror/profiler-gips/gyproc-regel-r-45
3. Brukar det gå ström inuti en metallregel? Jag tänker borra centralt på dem, i mitten dvs.
4. Vilken sorts borr ska jag använda för att göra hål?
5. Vilken sorts skruv ska jag använda för att fästa TV-hållaren i metallregeln?
6. Hur mycket vikt klarar en metallregel? Tänker fästa det i 2 reglar, med 2 skruvar per regel. Vikten blir 55+8 = 63kg hängande rakt nedåt, det är ett simpelt stativ, ingen hävarm.
7. Är det någon mening med att även skaffa gipspluggar och sätta ett par hål i gipset också? Eller räcker det med två reglar?

Fästet är ca en meter brett och kommer lätt täcka två reglar:

- Sanus VXT7 https://www.sanus.com/en_um/products/tv-mounts/vxt7/
- https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbehor/tillbehor-till-tv/vaggfaste-till-tv/sanus-tilt-tv-vaggfaste-640153-svart/525363
Senast redigerad av dextrodammit 2024-12-26 kl. 22:27.
Citera
2024-12-26, 22:23
Medlem
min lösning var att ställa tv:n på en köpmanadisk

enkel billig lösning dessutom är det lätt om man skulle vilja flytta den
Senast redigerad av diseledvin 2024-12-26 kl. 22:29.
Citera
2024-12-26, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
min lösning var att ställa tv:n på en köpmanadisk

Ja... jag har tittat väldigt mycket på möbler som skulle kunna vara höga nog, men hittade inget. Antingen var de för låga eller så hade de "maxvikt 20kg" etc.

Tittade även på rullstativ. Fanns massa på Amazon. Men de var också för låga, eller hade ingen montering för soundbars. Annars såg de rätt trevliga ut.

Så de enda alternativ jag har nu är väggmontering på väggen med reglar. Eller på den motsatta väggen som är nån slags betong (men har ingen aning om det är riktig betong eller gipsliknande lättbetong).

Ifall det blir betongväggen så blir det helt andra problem med att lista ut hur man fäster något säkert där ifall det är lättbetong. Har läst en del om hur lättbetong frasar sönder lätt.
Citera
2024-12-26, 22:32
Medlem
GustavAdams avatar
Idag reglar man mest cc 450. De gamla gipsskivorna som var 1200 breda slet på byggubbarnas axlar o armar. Flänsen på plåtreglarna är 45 mm bred. Elen är dragen inne i flexslangar av plast. Du lär inte kunna borra/skruva i en sån slang om du inte är i närheten av en strömställare/ett uttag.
Om du har en konsol med skruvhål som du kan skruva direkt vid de stående väggreglarna så är det enklast med en lång gipsskruv. Den kräver ingen förborrning men du behöver bits och en borrmaskin/skruvdragare. Om du kan/ vill göra hål i gipsskivan så kan du använda expander.
Är du säker på att det är dubbla skivor i väggen? Innerväggar i dagens bostäder har oftast enkel gips. Ibland har ”bostadsutvecklaren” varit lite smart och först satt en spån/plyfa och utanpå den en gipsskiva. Har du det då kan du skruva med vanlig träskruv.
Citera
2024-12-26, 22:36
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dextrodammit
Ja... jag har tittat väldigt mycket på möbler som skulle kunna vara höga nog, men hittade inget. Antingen var de för låga eller så hade de "maxvikt 20kg" etc.

Tittade även på rullstativ. Fanns massa på Amazon. Men de var också för låga, eller hade ingen montering för soundbars. Annars såg de rätt trevliga ut.

Så de enda alternativ jag har nu är väggmontering på väggen med reglar. Eller på den motsatta väggen som är nån slags betong (men har ingen aning om det är riktig betong eller gipsliknande lättbetong).

Ifall det blir betongväggen så blir det helt andra problem med att lista ut hur man fäster något säkert där ifall det är lättbetong. Har läst en del om hur lättbetong frasar sönder lätt.
Knappast lättbetong. Är det en lägenhetsskiljande vägg så är det med största sannolikhet en betongvägg för att klara de ljudkrav som ställs på nyproduktion. Gipsväggar blir inte tillräckligt täta o tunga för att dämpa ljud till o från grannen.
Citera
2024-12-26, 22:41
Medlem
55 kg vad är det för monster tv du har ?

sen blir det inte sämre bild om man har tv:n väldigt högt upp ock inte kan tilta den
själv har jag plattisen på en ca 80 cm hög köpmannadisk tycker det är perfekt
Citera
2024-12-26, 22:51
Medlem
Tack så otroligt mycket!

Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Idag reglar man mest cc 450. De gamla gipsskivorna som var 1200 breda slet på byggubbarnas axlar o armar.

Flänsen på plåtreglarna är 45 mm bred.

Tack då känns det säkrare att jag har hittat reglarna. Den ger bara utslag som är ca 3cm breda men det är antagligen att den inte känner av de yttersta kanterna, så jag ska pricka in mig i mitten av de 3cm som den detekterar så blir det förhoppningsvis rätt.

Citat:
Elen är dragen inne i flexslangar av plast. Du lär inte kunna borra/skruva i en sån slang om du inte är i närheten av en strömställare/ett uttag.

Okej bra. Brukar elen dras längs med golvet? Det vore logiskt att det inte dras något högt uppe på väggen.

Citat:
Om du har en konsol med skruvhål som du kan skruva direkt vid de stående väggreglarna så är det enklast med en lång gipsskruv. Den kräver ingen förborrning men du behöver bits och en borrmaskin/skruvdragare. Om du kan/ vill göra hål i gipsskivan så kan du använda expander.

Okej vet inte vad du menar med en konsol. Det är en helt platt vägg, finns inget monterat på den just nu. Jag har inget problem med att göra hål i gipsskivan.

Har hittat en video som föreslår toggle bolts. Låter smart. Vad tror du om det? 4st toggle bolts (2st per regel) skulle jag kunna införskaffa.

Sådär:

https://youtube.com/shorts/aGREXgWg8is

Citat:
Är du säker på att det är dubbla skivor i väggen? Innerväggar i dagens bostäder har oftast enkel gips. Ibland har ”bostadsutvecklaren” varit lite smart och först satt en spån/plyfa och utanpå den en gipsskiva. Har du det då kan du skruva med vanlig träskruv.

Ahh det skulle kunna vara som du säger. Vet bara att väggen är ca 3cm tjock när vi borrade upp en soundbar nyligen. Men vi dammsög upp allt spån direkt och tittade inte vad som var inne i väggen. Det var antigen dubbelt gips eller som du säger plywood +gips.

Citat:
Knappast lättbetong. Är det en lägenhetsskiljande vägg så är det med största sannolikhet en betongvägg för att klara de ljudkrav som ställs på nyproduktion. Gipsväggar blir inte tillräckligt täta o tunga för att dämpa ljud till o från grannen.

Ahh okej, ja det är en lägenhetsskiljare. Då var det en lättnad att veta att det lär vara riktig betong. Har varit rolig för att försöka mig på den väggen.

Är dock mest intresserad av väggen med gips och metallreglar.

Planen ser just nu ut:

- Väggfäste monterat i 2st metallreglar, med 2st toggle bolts per regel.
- Möjligtvis någon extra gips-expander plugg också mellan reglarna om det hjälper till bär-kapaciteten?
- Bör detta kunna bära 63kg som hänger rakt nedåt? Det är svårt att hitta info om detta.
Citera
2024-12-26, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
55 kg vad är det för monster tv du har ?

sen blir det väl sämre bild om man har tv:n väldigt högt upp ock inte kan tilta den
själv har jag plattisen på en ca 80 cm hög köpmannadisk tycker det är perfekt

https://www.sony.se/store/product/k85xr90paep/BRAVIA-9-XR-processor-Mini-LED-4K-ULTRA-HD-High-Dynamic-Range-HDR-Smart-tv-Google-TV

Den väger väldigt mycket även relativt till andra 85 tums...

Och yes, köpte ett tilt-väggfäste så att den ska kunna lutas lite nedåt.

Tror den kommer fästas så att nederkanten är nånstans 1-1.5 meter över golvet. Hittade ingen möbel som uppnår det och samtidigt klarar vikten. De flesta möbler säger typ "maxvikt 20kg" eller kanske "40kg".
Citera
2024-12-26, 23:00
Medlem
Förresten. På vissa ställen i väggen ger stud finder / regeldetektorn konstiga utslag.

T.ex. 45cm till regeln till vänster. 10cm till regeln till höger.

Gissar att det aldrig sätts reglar så nära varandra. Så det är antagligen något annat i metall som också detekteras. T.ex ett rör.

Kan jag följa lagen om att alla reglar ska ha 45cm mellanrum för att försäkra mig om att det är reglar jag har hittat? Antar att det är så man gör: Kollar med metall/regeldetektorn för att hitta metallobjekten, och sedan dubbelkollar alla avstånd med måttband för att ta bort falska detektioner.
Senast redigerad av dextrodammit 2024-12-26 kl. 23:03.
Citera
2024-12-26, 23:18
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dextrodammit
Förresten. På vissa ställen i väggen ger stud finder / regeldetektorn konstiga utslag.

T.ex. 45cm till regeln till vänster. 10cm till regeln till höger.

Gissar att det aldrig sätts reglar så nära varandra. Så det är antagligen något annat i metall som också detekteras. T.ex ett rör.

Kan jag följa lagen om att alla reglar ska ha 45cm mellanrum för att försäkra mig om att det är reglar jag har hittat? Antar att det är så man gör: Kollar med metall/regeldetektorn för att hitta metallobjekten, och sedan dubbelkollar alla avstånd med måttband för att ta bort falska detektioner.
Man kan aldrig vara hundra på hur dagens ”gipsskruvare” ställer reglarna. Det finn lite för mycket ”tomtar” på dagens byggen.
Om du inte absolut vill skruva i plåtreglar så är sådana här expanderar att föredra men tänk på att det är olika versioner för enkel o dubbelgips.
https://www.google.se/search?q=gipsexpander&client=safari&sca_esv=0abcab 0091fd1269&channel=iphone_bm&source=hp&ei=ONVtZ4Kj NfWxwPAPytCjuQU&oq=gipsexp&gs_lp=EhFtb2JpbGUtZ3dzL Xdpei1ocCIHZ2lwc2V4cCoCCAAyBRAAGIAEMgUQABiABDIFEAA YgAQyBRAAGIAEMgUQABiABDIFEA AYgAQyBRAAGIAEMgUQABiABEjGRFDyFFjDMHACeACQAQCYAUmg AbMDqgEBN7gBAcgBAPgBAZgCCaACngSoAhHCAgUQKRiABMICCx ApGIAEGLEDGIMBwgIKEC4YAxjqAhiPAcICChAAGAMY6gIYjwHC AgsQABiABBixAxiDAcICERAuGIAEGLEDGNEDGIMBGMcBwgILEC 4YgAQYsQMYgwHCAggQABiABBixA8ICCxAuGIAEGMcBGK8BwgIF EC4YgATCAggQLhiABBixA5gDDvEFB1CHuAl-Wm6SBwE5oAfLKw &sclient=mobile-gws-wiz-hp#fpstate=ive&vld=cid:e901cf09,vid:MN9_xnN3Zgc,st :0
Citera
2024-12-27, 05:47
Medlem
Citat:
Man kan aldrig vara hundra på hur dagens ”gipsskruvare” ställer reglarna. Det finn lite för mycket ”tomtar” på dagens byggen.
Om du inte absolut vill skruva i plåtreglar så är sådana här expanderar att föredra men tänk på att det är olika versioner för enkel o dubbelgips.
https://www.google.se/search?q=gipsexpander&client=safari&sca_esv=0abcab 0091fd1269&channel=iphone_bm&source=hp&ei=ONVtZ4Kj NfWxwPAPytCjuQU&oq=gipsexp&gs_lp=EhFtb2JpbGUtZ3dzL Xdpei1ocCIHZ2lwc2V4cCoCCAAyBRAAGIAEMgUQABiABDIFEAA YgAQyBRAAGIAEMgUQABiABDIFEA AYgAQyBRAAGIAEMgUQABiABEjGRFDyFFjDMHACeACQAQCYAUmg AbMDqgEBN7gBAcgBAPgBAZgCCaACngSoAhHCAgUQKRiABMICCx ApGIAEGLEDGIMBwgIKEC4YAxjqAhiPAcICChAAGAMY6gIYjwHC AgsQABiABBixAxiDAcICERAuGIAEGLEDGNEDGIMBGMcBwgILEC 4YgAQYsQMYgwHCAggQABiABBixA8ICCxAuGIAEGMcBGK8BwgIF EC4YgATCAggQLhiABBixA5gDDvEFB1CHuAl-Wm6SBwE5oAfLKw &sclient=mobile-gws-wiz-hp#fpstate=ive&vld=cid:e901cf09,vid:MN9_xnN3Zgc,st :0

Tack! Okej så om jag skruvar i gips så är Molly Bolts bättre än Toggle Bolts? Verkar som att skillnaden är att Molly tål mer vikt men samtidigt är svårare att ta bort i framtiden:

- Videon du skickade: https://m.youtube.com/watch?v=MN9_xnN3Zgc
- Video om att ta bort Molly bolt: https://m.youtube.com/watch?v=7vDnWmn0Iq0

Men eftersom allt jag läst säger "montera alltid en tung TV i reglar" så är planen att använda en regel. Och använda nål eller borrtestet för att sticka små hål runt den detekterade regeln och hitta den exakta mitten.

Och för metallregel var det väldigt många som föreslår Toggle Bolt, vad tror du om det:

- https://m.youtube.com/shorts/aGREXgWg8is

Det verkar enklare att fästa en Toggle Bolt i en regel. Eftersom en Molly Expander kan hamna utanför den 4.5 cm breda regeln så diverse vingar hänger i luften.

Nackdelen jag hörde var att de har mindre styrka i gängorna (mindre "shear strength" dvs att de gillar inte krafter som drar i dem utåt), så att om en TV sitter på rörlig arm är det inte hållbart med tiden. Rörlig arm ger dessutom hävstångseffekt vilket ökar vikten på väggen med typ 6x högre än TVns vikt vilket gör att jag aldrig skulle våga ha en rörlig arm.

Min montering gäller dock ej rörlig arm. Det är en statisk arm med lite tilt. Jag kommer söka vidare på bra skruv för montering i metall-reglar...
Senast redigerad av dextrodammit 2024-12-27 kl. 05:54.
Citera
2024-12-27, 07:30
Medlem
Nicke08s avatar
Vad är det för typ av tak i rummet?
Om det är betong, så kan du montera fästen i taket. För att sedan regla ned till TV:n.
Kan snyggt döljas med spotlight ramp e dyl. Fantasin sätter gränser.

Undrar verkligen om du skall belasta plåtreglar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in