Tack så otroligt mycket!
Citat:
Ursprungligen postat av
GustavAdam
Idag reglar man mest cc 450. De gamla gipsskivorna som var 1200 breda slet på byggubbarnas axlar o armar.
Flänsen på plåtreglarna är 45 mm bred.
Tack då känns det säkrare att jag har hittat reglarna. Den ger bara utslag som är ca 3cm breda men det är antagligen att den inte känner av de yttersta kanterna, så jag ska pricka in mig i mitten av de 3cm som den detekterar så blir det förhoppningsvis rätt.
Citat:
Ursprungligen postat av
GustavAdam
Elen är dragen inne i flexslangar av plast. Du lär inte kunna borra/skruva i en sån slang om du inte är i närheten av en strömställare/ett uttag.
Okej bra. Brukar elen dras längs med golvet? Det vore logiskt att det inte dras något högt uppe på väggen.
Citat:
Ursprungligen postat av
GustavAdam
Om du har en konsol med skruvhål som du kan skruva direkt vid de stående väggreglarna så är det enklast med en lång gipsskruv. Den kräver ingen förborrning men du behöver bits och en borrmaskin/skruvdragare. Om du kan/ vill göra hål i gipsskivan så kan du använda expander.
Okej vet inte vad du menar med en konsol. Det är en helt platt vägg, finns inget monterat på den just nu. Jag har inget problem med att göra hål i gipsskivan.
Har hittat en video som föreslår toggle bolts. Låter smart. Vad tror du om det? 4st toggle bolts (2st per regel) skulle jag kunna införskaffa.
Sådär:
https://youtube.com/shorts/aGREXgWg8is
Citat:
Ursprungligen postat av
GustavAdam
Är du säker på att det är dubbla skivor i väggen? Innerväggar i dagens bostäder har oftast enkel gips. Ibland har ”bostadsutvecklaren” varit lite smart och först satt en spån/plyfa och utanpå den en gipsskiva. Har du det då kan du skruva med vanlig träskruv.
Ahh det skulle kunna vara som du säger. Vet bara att väggen är ca 3cm tjock när vi borrade upp en soundbar nyligen. Men vi dammsög upp allt spån direkt och tittade inte vad som var inne i väggen. Det var antigen dubbelt gips eller som du säger plywood +gips.
Citat:
Ursprungligen postat av
GustavAdam
Knappast lättbetong. Är det en lägenhetsskiljande vägg så är det med största sannolikhet en betongvägg för att klara de ljudkrav som ställs på nyproduktion. Gipsväggar blir inte tillräckligt täta o tunga för att dämpa ljud till o från grannen.
Ahh okej, ja det är en lägenhetsskiljare. Då var det en lättnad att veta att det lär vara riktig betong. Har varit rolig för att försöka mig på den väggen.
Är dock mest intresserad av väggen med gips och metallreglar.
Planen ser just nu ut:
- Väggfäste monterat i 2st metallreglar, med 2st toggle bolts per regel.
- Möjligtvis någon extra gips-expander plugg också mellan reglarna om det hjälper till bär-kapaciteten?
- Bör detta kunna bära 63kg som hänger rakt nedåt? Det är svårt att hitta info om detta.