Någorlunda kortfattat fick jag ett objekt borttaget med motiveringen att jag "brutit mot deras regler". HUR så skett kunde de dock inte förklara vilket gjorde mig småirriterad. Jag skrev då till deras säkerhetsavdelning och frågade varpå de skrev EXTREMT dum/felaktig skit till mig om mitt objekt. Detta gjorde mig istället DUKTIGT irriterad varpå jag påpekade att det de skrev VAR dum skit och gav dem underlag som visade på VARFÖR det de skrev var dum skit.
Härifrån eskalerade det hela (är inte riktigt personlighetstypen som nöjer mig när idioter skyller sin otillräcklighet på mig) och jag kontaktade dem ett antal gånger angående andra objekt varpå de tröttnade på- och började förolämpa mig; hellre än att erkänna att det de skrivit var objektivt FEL valde de att senare temp-banna mig med hänvisning till att JAG "gått över gränsen" och "trakasserat dem" samt "varit otrevlig" (ifrågasatte bland annat deras läskunnighet efter att jag för XX gången pedagogiskt förklarat att objektet som de hävdade kunde användas för att ladda ner piratkopierad mjukvara med saknar internettillgång utan modifiering/inköp av extra utrustning; skickade länkar till idioterna men dessa klarade de inte av att läsa). Istället började de slänga sig med datortermer de själva inte förstod; förmodligen i naivt hopp om att jag var/är lika okunnig som dem och bara skulle släppa det hela. "Bara ta varningen" som de sade... Lyckades alltså snacka till mig en relativt lång avstängning bara pga att jag inte är lika dum i huvudet som deras säkerhetsavdelning och (små delar av) deras support.
Den LÅNGA historien... Får eventuellt dra den för dig i PM om du verkligen är intresserad (för att undvika outning)? Ingen bör jobba gratis för TARDera genom att ge dem feedback/hjälp iaf. De kommer göra sig själva irrelevanta med sitt agerande och sina höjda avgifter och det är BRA! "Gör om gör rätt" som det heter; ersättare har öppet mål om de kan arbeta in ett namn>försäljning på Blocket/Marketplace.
Senast redigerad av heltannanmedlems 2024-12-18 kl. 23:59.
Funderar också på hur köparskyddsavgiften ska presenteras.
Det här med vad som betalas av köpare och säljare är en definitionsfråga:
För närvarande betalas köpet av köparen, sen drar Tradera 10% provision som de skriver på säljarens saldo, därefter betalar säljaren oftast frakt med en del av det överförda beloppet och får behålla resten.
Nu ska alltså Tradera lägga på 5% för obligatoriskt köpskydd och detta ska debiteras köparen. Fast det är köparen som alltid står för pengarna, se ovan.
Kommer de:
A) Göra det efter budgivningen och bara för köparen. När auktionen är avslutad mejlas säljaren att köparen vann för 100 kr, men sen när köparen ska betala så ska denne betala 100 kr + 5% = 105 kr? På detta vis blir det mest kännbart att det är köparens avgift och säljaren behöver aldrig veta att köparen betalade mer. Det negativa är att köparen kan bli negativt överraskad över att behöva betala 5% till upp till 499 kr. Risk att köparen drar sig ur och det vill inte Tradera.
B) Göra det under budgivningen. Köparen bjuder 100 kr och när auktionen är avslutad mejlas säljaren att köparen vann för 100 kr men att 5 kr dras som köparskydd, därför så blir det 100 - 100 x 0,05 = 95 kr? Mest köparvänligt, men nu blev det plötsligt ingen köparavgift längre utan en säljaravgift.
Blocketpaketet är väl inte obligatoriskt? Jag har iaf aldrig använt det.
Nej det är det inte. Men väldigt bra att använda det. Du får 24 timmar på dig att testa och inspektera varan efter du hämtat ur den, annars är det bara skicka tillbaka utan att betala mer. Noll % chans att bli lurad.
Nej det är det inte. Men väldigt bra att använda det. Du får 24 timmar på dig att testa och inspektera varan efter du hämtat ur den, annars är det bara skicka tillbaka utan att betala mer. Noll % chans att bli lurad.
Har jag iofs aldrig blivit trots inga Blocketpaket.
Har ej heller använt Traderas köparskydd någonsin, aldrig ångrat det valet och ogillar att det nu ska vara obligatoriskt. Ännu en kostnad.
Indirekt tolkar jag det som att bägge företagen tror sig ha en undermålig affärsverksamhet då de trots BankID och flerstegsinloggning anser att dessa "trygghetstillägg" är ett måste att införa (i Traderas fall).
Jag som köpare har aldrig efterfrågat det, handlat frekvent genom åren och alltid varit nöjd i slutändan.
Trots den kassa kronan lutar det nu åt mer handel på ebay.
1. Varför? Jo, ägarna planerar att börsnotera Tradera om en till två år. De vill därför pressa upp vinsterna till max för att bli så rika som möjligt när detta sker.
Vad många nog inte tänker på är att köparskyddet sannolikt kommer öka användningen av spårbar frakt, så att säljaren slipper eventuella problem. En frakt som Tradera säljer och givetvis tjänar extra pengar på.
2. Om de hade satt ett prisgolv på den obligatoriska tjänsten hade jag nog uppfattat det som mer rimlig. Men väldigt många av affärerna på Tradera handlar om för små summor för att en extra avgift ska uppfattas som rimlig.
Jag tror att Tradera tar en risk här. Många kunder kan väl eventuellt överge plattformen av ett sådant system. Å andra sidan har de ju testkört frivillig köparavgift rätt länge nu och har eventuellt sett att tjänsten används flitigt. Köparavgift har också varit obligatorisk vid köp av designprylar. Där har det varit relevant i förhållande till den extra administration kontrollen av designerprylarna medfört.
Jag tycker Tradera fungerade bra som det gjorde. Jag kommer eventuellt minsta mina aktiviteter på den plattformen nu. Jag vill inte betala extra för att handla där. Så ribban för vad jag kommer vara beredd att köpa där kommer höjas. Det kan ju också leda till att priserna pressas nedåt för de som säljer. Och om köparna blir irriterade och där med blir färre kommer man ju få svårare att sälja.
Jag har ingen erfarenhet av blocket paketet då jag brukar avhämta det jag köper där.
Du får räkna med att generation big time curling allt mer börjar ta plats i vårt samhället nu. Och de klarar inte av vare sig höjda röster, hårda ord eller några tuffa puckar ö h t. Tänk på att det är samma folk som sjukskriver sig när de varit ute och festat eller när hamstern dött. De tycker de ska ha betalt bara för att ens visa sig på kontoret.
Citat:
Ursprungligen postat av heltannanmedlems
Någorlundakortfattat fick jag ett objekt borttaget med motiveringen att jag "brutit mot deras regler". HUR så skett kunde de dock inte förklara vilket gjorde mig småirriterad. Jag skrev då till deras säkerhetsavdelning och frågade varpå de skrev EXTREMT dum/felaktig skit till mig om mitt objekt. Detta gjorde mig istället DUKTIGT irriterad varpå jag påpekade att det de skrev VAR dum skit och gav dem underlag som visade på VARFÖR det de skrev var dum skit.
Härifrån eskalerade det hela (är inte riktigt personlighetstypen som nöjer mig när idioter skyller sin otillräcklighet på mig) och jag kontaktade dem ett antal gånger angående andra objekt varpå de tröttnade på- och började förolämpa mig; hellre än att erkänna att det de skrivit var objektivt FEL valde de att senare temp-banna mig med hänvisning till att JAG "gått över gränsen" och "trakasserat dem" samt "varit otrevlig" (ifrågasatte bland annat deras läskunnighet efter att jag för XX gången pedagogiskt förklarat att objektet som de hävdade kunde användas för att ladda ner piratkopierad mjukvara med saknar internettillgång utan modifiering/inköp av extra utrustning; skickade länkar till idioterna men dessa klarade de inte av att läsa). Istället började de slänga sig med datortermer de själva inte förstod; förmodligen i naivt hopp om att jag var/är lika okunnig som dem och bara skulle släppa det hela. "Bara ta varningen" som de sade... Lyckades alltså snacka till mig en relativt lång avstängning bara pga att jag inte är lika dum i huvudet som deras säkerhetsavdelning och (små delar av) deras support.
Den LÅNGA historien... Får eventuellt dra den för dig i PM om du verkligen är intresserad (för att undvika outning)? Ingen bör jobba gratis för TARDera genom att ge dem feedback/hjälp iaf. De kommer göra sig själva irrelevanta med sitt agerande och sina höjda avgifter och det är BRA! "Gör om gör rätt" som det heter; ersättare har öppet mål om de kan arbeta in ett namn>försäljning på Blocket/Marketplace.
Senast redigerad av noden 2024-12-26 kl. 06:24.
Så det räcker inte med att säljaren ska betala 10% av priset, nu ska även köparen behöva betala 5% extra utöver det? Handlar om ren girighet inget annat.
Ja, antagligen girighet. Extra avgiften för "köparskydd" tillkommer också om man betalar via Klarna.
Och Klarna HAR ju ett inbyggt köparskydd...
Enklaste lösningen torde vara en knapp: Extra köparskydd önskas, avgift blabla
Du får räkna med att generation big time curling allt mer börjar ta plats i vårt samhället nu. Och de klarar inte av vare sig höjda röster, hårda ord eller några tuffa puckar ö h t. Tänk på att det är samma folk som sjukskriver sig när de varit ute och festat eller när hamstern dött. De tycker de ska ha betalt bara för att ens visa sig på kontoret.
Kan vara så. Jag blev ändå genuint överraskad. Har köpt/sålt på nätet sedan jag var ungefär tio år gammal och på Tradera specifikt i över tjugo år; öppnade första kontot där någon gång kring 2002-2003. Aldrig varit något problem med de som styr sidan sedan tidigare...
Så väljer deras så kallade säkerhetsavdelning att presentera sig, från ingen-jävla-stans, genom att stänga ner ett objekt och sedan börja skriva ren dynga till mig när jag helt enkelt frågar varför samt SKYLLA DET HELA PÅ MIG. Det var DÄR jag tappade respekten för dem. Behandla långvariga kunder som skit = ÄT BADWILL!
De gillar också att kalla sig "experter" samtidigt som de pratar om sådant de inte begriper. En VÄLDIGT dålig sak att göra om man vill vara förtroendeingivande. VI VET ALLT>vi är villiga att lyssna på de som kan och vet bättre.
Deras chef, en Nic*as Hje*m, verkar heller inte vara den skarpaste kniven i lådan om man säger så (drar denna slutsats efter korrespondens med människan). Här uttalar han sig i Aftonludret 2021:
Citat:
"Så ska du skydda dig
Traderas säkerhetschef Niclas Hjelm ger ett antal råd för hur man ska tänka angående bedrägerier på sidan, men poängterar också att det är ovanligt att någonting går fel.
– Det är bra att kontrollera säljarens omdömen och det är bra att kontrollera historiken för att säkerställa att säljaren skött sig tidigare, säger Niclas Hjelm och fortsätter:
– Sen kan man också ställa sig frågan om det är för bra för att vara sant. Om man tittar på att köpa en sprillans ny teknikpryl för halva marknadspriset kan det vara klokt att vara lite vaksam."
Där ser man vilket ansvar Tradera tar och precis SÅ kommer köparskyddet med 5% påslag förmodligen att se ut för köparen för övrigt; kan nästan garantera att det innebär NOLL extra säkerhet. Vad BLIR då det väntade svaret från Traderas säkerhetsavdelning om/när något går fel framgent efter den 7:e? Tippar: "Ring polisen!", "Öh vi tittar på det och vi ser inget fel (för vi saknar kompetens och försäljningen genererade oss pengar)", "Detta får du ta med posten/Schenker!", "Sluta ringa! Du är otrevlig!" osv.
Vad blir deras svar till media när det börjar barka åt helvete? "Vi tar säkerheten på allvar, vi jobbar på det här och vill att det ska bli bra, självklart ska kunder känna sig säkra, det är bra att iakta försiktighet när man handlar osv". Minns avigsidans floskelgenerator.
De kommer släppa denna förändring inom kort eller tappa FLER kunder. Hoppas jag kan scamma lite innan så sker för det blir inte svårt och eventuellt blir det pengar tagna DIREKT från Tradera när de ska ersätta missnöjda säljare/köpare.