2024-12-05, 16:31
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Jag har alltid använt Tradera då jag inte vill finansiera Blockets (Schibsteds) vänsterextrema journalistik i Aftonbladet, Svenska Dagbladet & Omni. Blocket har under de senaste åren haft obligatoriskt köpskydd varje gång man köper något genom deras tjänst BLOCKETPAKETET. Tradera har alltid erbjudit köparskydd mot en tilläggsavgift, men nu meddelar Sveriges mest använda sida för att köpa och sälja begagnat att även de inför obligatoriskt köparskydd:

Citat:
Vi inför köparskydd på alla köp
Second hand-shopping ska vara lika tryggt som att handla nytt. Därför inför vi köparskydd på alla köp. Det gör vår marknadsplats säkrare för både dig som köpare och säljare. Ändringen börjar gälla den 7 januari 2025.

✓ Sänkt pris på köparskydd
Priset sänks till 2 kr + 5% och räknas per order istället för objekt. Max 499 kr.

✓ Tydligare prissättning
Du kommer se totalpris inklusive köparskydd tydligt inne på annonserna.

✓ Köparskydd ger trygga köp
Vi hjälper dig om varan inte kommer fram eller inte är som beskriven.

Ps. Från 1 januari till 31 mars 2025 utökar vi även gränsen för antal publicerade annonser utan osåltavgifter från 100 till 500 stycken. Så nu kan du sälja ännu mer! (Gäller både privat- och företagssäljare).

I samband med detta förtydligar vi villkoren för köpare och säljare vid retur av en vara som omfattas av köparskyddet. Vi har uppdaterat informationen om vårt arbete med innehållsgranskning, dina rättigheter som kund och din skyldighet att lämna korrekt information.
Källa: Mejl som skickades ut till Traderas alla användare idag.

Köparskydd är det som gör Blocket och Tradera unikt från t.ex. Facebook Marketplace, och fungerar på så sätt att Blocket/Tradera agerar mellanhand mellan köpare och säljare ifall produkten som anländer inte motsvarar beskrivning och bilder. Då kan man starta en tvist och skicka in sitt bevismaterial och så avgör Blocket/Tradera vem som får behålla produkten och pengarna.

Nackdelen är att det höjer priset på köp, och Tradera har i min erfarenhet varit väldigt pålitlig där de flesta säljare har hundratals recensioner så det är lätt att avgöra vem som är pålitlig och ej.

Diskussion:
1 - Varför gör Tradera såhär?
2 - Hur ser ni på förändringen, och varför?
3 - Hur ställer sig Traderas köparskydd mot Blockets köparskydd?
Citera
2024-12-05, 17:13
Medlem
Awendelas avatar
Jag var i kontakt med Tradera och de ville inte kommentera, men sa att de GÄRNA ville ha feedback.
Så om många är emot det så finns möjligheten att de backar och försöker höja priserna senare istället.

https://www.tradera.com/support/se/
Tryck på "Har du feedback till Tradera? Tyck till" längst ner på sidan.

Lämna en sur gubbe och lite feedback varför det är en dum idé med obligatorisk försäkring som kunden måste betala oavsett om den används eller inte.

Citat:
Diskussion:

1. Ingen köpte deras försäkring så de valde att agera som maffian och nu måste man betala för beskydd även om man inte vill. De ville höja priserna men ville behålla sina lägre provisionsavgifter för marknadsföring (ha kakan och behålla kakan).
2. Jag tycker den är användarfientlig och ville de höja priserna skulle de bara höjt provisionsavgifterna (som är relativt låga). De har de facto annonserat en höjning från 3kr +10% avgift med 200kr maxtak till 5kr +15% med ett avgiftstak på 200kr +499kr. En höjning av maximal avgift på 250% och 66% höjning av minimiavgiften. Snacka om inflation.
3. Har ej testat
Citera
2024-12-05, 19:24
Medlem
Bassplays avatar
Tradera har jävligt mycket scammers så jag antar att det är därför.

Jag kan tycka det är bra med blocketpaket men jag håller med om att det inte ska vara obligatoriskt.
Citera
2024-12-05, 19:26
Medlem
JustTrollings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsmaskinisten
Diskussion:
Tradera har såklart räknat på hur mycket pengar dom får in på köparskydd, och hur mycket pengar som det har kostat Tradera. Så ser dom att det nästan aldrig är några problem och större delen av pengarna blir ren vinst.

Förmodligen ser dom att folk använder köpskydd när man köper från någon säljare som är ny, inte har flera omdömen, kanske har något negativt omdöme, o.s.v. För köparen tror det finns en risk att allt inte går smidigt. Samtidigt som man avstår köpskydd när man köper från säljare med fler omdömen och risken uppfattas som mindre.

Kan man ta ut obligatoriskt köpskydd även för säljare man fattar inte kommer vara problem, så blir nästan hela summan ren vinst.
Citera
2024-12-05, 20:16
Medlem
Hazizas avatar
Så det räcker inte med att säljaren ska betala 10% av priset, nu ska även köparen behöva betala 5% extra utöver det? Handlar om ren girighet inget annat.
Citera
2024-12-06, 03:08
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haziza
Så det räcker inte med att säljaren ska betala 10% av priset, nu ska även köparen behöva betala 5% extra utöver det? Handlar om ren girighet inget annat.

Japp, så är det. Först obligatorisk betalning via deras "eget" betalningssystem. Antar att "någon typ Klarna" sköter det och Tradera på något vis tjänar på det, samtidigt som det blivit enklare att redovisa för Skattemyndigheten.
Tidigare kunde man själv välja om man ville ha deras "hjälp" eller sköta det själv mellan säljare och köpare via Swish eller banköverföring.

Nu höjer dom säljprovisionen (och därmed sina inkomster) från 10 till 15% i ett svep, men väljer att kalla höjningen för köparskydd... För att dumstrutarna går på bluffen? Eller för att dom då kommer undan med det juridiskt?
Ren girighet är det i vilket fall som helst fråga om, synd att dom inte har någon likvärdig konkurrent.

Det ska bli intressant att se hur dom hanterar problematiska affärer i framtiden, hittills har man varit tvungen att hota med konsumentverket för att ens få dom att skicka ett meddelande till en säljare som inte skickar varorna. Då dom vägrat att göra detta, med motiveringen "att dom inte kan eftersom jag inte betalat köparskydd".

Tradera har varit bra både för säljare och köpare tidigare, men nu börjar det likna själva faaan...
Undrar om dom fått nya girigare ägare?
Citera
2024-12-06, 09:23
Medlem
Försäljningen kommer säkert sjunka mycket pga detta iallafall. Säkert därför de ökar fria annonser till 500 per månad för att säljarna ska få mer chanser att sälja när färre. Att ha 499kr som max ''köpskyddsymma'' är ju helt jävla sjuka maffiafasoner. Bara extrapengar direkt till tradera för ingenting. Då blir det inte värt att gå genom tradera för några köp alls när man kan köpa genom andra sidor där allt är gratis utöver varorna + frakt.
Jag kommer iallafall sluta köpa där helt när det påtvingade köpskyddet kommer och får se hur försäljningen går efter det. Enda som är värt att köpa är väl dyra saker som går för skitbillig slutsumma.
Citera
2024-12-14, 21:59
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Diskussion:
Även jag möttes av denna nyhet via mail.

Jag tycker det är dåligt att tvinga på alla säljare en extra avgift. Det borde fortsätta vara frivilligt om man vill nyttja det eller ej.

Sen kan jag tycka att det är lågt av tradera i vilket fall att ha en extra avgift för ett sådant här skydd.
Skyddet borde ingå automatisk (utan extra avgift för köparen) när man använder deras tjänst, som de ändå tjänar pengar på i slutändan.

Ebay har ju sin "money back guarantee policy" som alltid ingår vad jag har förstått, och jag behöver inte betala extra för det heller. Så borde tradera också ha. Det här är bara maffiafasoner för att få in extra pengar.

Självklart får de det att låta så bra för mig som kund också, det är bara fördelar med det här. Jag tror till och med de fick in någon miljöaspekt i dravlet.
Citera
2024-12-14, 23:25
Medlem
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haziza
Du får pruta 5% på priset så förlorar tradera 5% till på försäljningspriset förutom "pruttandet"

Pffffff* pfffff

Lösningen är äntligen hittad!
Citera
2024-12-15, 01:10
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Även jag möttes av denna nyhet via mail.

Jag tycker det är dåligt att tvinga på alla säljare en extra avgift. Det borde fortsätta vara frivilligt om man vill nyttja det eller ej.

Sen kan jag tycka att det är lågt av tradera i vilket fall att ha en extra avgift för ett sådant här skydd.
Skyddet borde ingå automatisk (utan extra avgift för köparen) när man använder deras tjänst, som de ändå tjänar pengar på i slutändan.

Ebay har ju sin "money back guarantee policy" som alltid ingår vad jag har förstått, och jag behöver inte betala extra för det heller. Så borde tradera också ha. Det här är bara maffiafasoner för att få in extra pengar.

Självklart får de det att låta så bra för mig som kund också, det är bara fördelar med det här. Jag tror till och med de fick in någon miljöaspekt i dravlet.

Angående andra meningen i ditt svar: Det är väl köparen som betalar en extra avgift, inte säljaren?
Citera
2024-12-15, 08:02
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Angående andra meningen i ditt svar: Det är väl köparen som betalar en extra avgift, inte säljaren?
Japp, jag skrev fel i all hast!
Citera
2024-12-18, 20:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Jag var i kontakt med Tradera och de ville inte kommentera, men sa att de GÄRNA ville ha feedback.

Jag har blivit bestraffad för att ha gett idioterna på deras "säkerhetsavdelning" feedback. Rekommenderas ej mao, låt sidan självdö och ersättas av något bättre istället. Det enda "bra" med det obligatoriska köparskyddet är att det blir lättare för köpare att scamma säljare. Blir eventuellt att testa då det är riskfritt.

Edit:

För att de tror det kommer generera dem mer pengar nu när folk slutat sälja där pga höjda avgifter. Istället för att locka tillbaka säljare genom att INTE behandla dem som skit så pungslår de alla idioter som är kvar.

Det blir mindre säkert men jag tänker inte gå in på varför då det kan hända att JAG vill scamma folk innan sidan går i graven; ledningen/säkerhetsavdelningen består av REJÄLA idioter uppenbarligen (detta visste jag redan förvisso men MER korkade än vad man kunde tro t.o.m).

Vet ej; vet inte något om hur Blockets köparskydd funkar då jag inte använt Blocket så mycket (blir nog ändring på det framöver dock med tanke på ovan).

Om du är dum nog att sälja på sidan efter den 7:e januari så FÖRTJÄNAR du att bli scammad. 👍
Senast redigerad av heltannanmedlems 2024-12-18 kl. 20:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in