Citat:
Ursprungligen postat av
Nochills
En äldre trådstart men jag gör ett försök...
Vilka andra supplements tar du fortfarande... BCAA?
Jag märker av att Ashwaghandha definitivt hjälper min Psoriasis artrit som jag länge har dragits med.
Pga tidigare, kraftig övervikt så har tex höger fot oftast varit stel och svullen i ligamenten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nochills
Det kan mycket väl stämma det där du menar med Zink och Taurin. Jag gymmar ett par gånger i veckan och märker av att hälsan förbättras ju mer vikt som jag tappar.
Jag ska tipsa en kompis som säger sig behöva knapra Ipren dagligen för att kunna orka med det fysiska vardagsjobbet!
Det finns lite studier att inflammation markörer, crp kan sjunka med ashwagandha men det har varierat i studier. Ashwagandha har väl mest styrka i att det sänker kortisol som resulterar i flera effekter hos många.
Inflammation kan komma av flera olika eller kombinerade själ. Har man anlag för allergi så behöver man tänka på histaminer.
En stor sak kan vara tarmhälsan. Att man har en fungerande Mage, tillräckligt och av rätt bakterier samt tillräckligt med fiber i kosten.
Så kost är väldigt viktigt när det kommer till tarmhälsan.
En annan sak som är väldigt viktigt när det kommer till immunsystemet är glutation. Om man googlar det så kommer nog främst upp om att börja ta NAC. Kan hjälpa men glutation bildas inte enbart av NAC. De ämnen som bidrar mest av bildningen glutation är glycin och glutamin, sen även selen, C-vitatmin. Det är några mer ämnen men inte som jag kommer ihåg på rak arm i skrivande stund.
Alla näringsämnen är viktiga för att kroppen ska fungera optimalt. Så man ska inte snöa in sig för mycket på enskilda ämnen utan lista ut vart det brister. Det kan vara väldigt olika och det är en komplex fråga.
Har själv allergier, haft olika smärtor, svullnad, gått runt med hög temperatur och känt mig konstant sjuk.
Tex smärtor och den höga tempen, sjukdomskänslan försvann i princip av att utesluta gluten. Har aldrig jättetorr hud eller eksem längre. Men är väldigt duktig med att vårda mig också.
Brukade få extrema smärtor i fötter och ibland kunde ankeln svullna upp, i samband få smärta i ryggen. Vården diagnosera mig med gikt. Jag började träna fötterna för att få rörligheten tillbaka och blodcirkulation, även fokus på rehabträning i hela kroppen. Har inte haft någon problem mer. Att få ordentlig sömn löste även väldigt mycket.
Skulle bli en bok om jag skrev om rutiner, kost och kosttillskott kring mig och mina problem. Men min poäng är att vi människor är sjuka för att vi inte tar hand om oss själva. Vi har inte tid och vet inte hur man gör det. Men att prioritera sin hälsa är otroligt givande och kommer tjäna en livet ut.
Att du tränar och jobbar bort din övervikt är en grundpelare till att vara hälsosam så fortsätt med det. Men man behöver inte bli en fitnessfantast, det räcker i regel med 1-2 styrketräningspass i veckan för hälsan.