2024-12-26, 09:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Blaskig
Jag tror inte att du förstår mitt inlägg riktigt.

Det är bara om de haft sex eller ej som är relevant. Han var för full för att ge samtycke. Han hade kunnat vilja ha sex med henne alla dagar i veckan som sin högsta önskan. Spelar ingen roll i rättslig mening är det en våldtäkt oavsett hans vilja.

Jag tycker det är hårt och spekulerade kring hur hon kan ljuga sig ur detta.

Om en full kvinna slet av sig kläderna och sa knulla mig till en man och han gjorde det hade jag resonerat likadant

Rätt. Man måste också bevisa att han var så pass berusad att han inte kunde samtycka.
Citera
2024-12-26, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det avgör han. Andra kan däremot avgöra vilket skick han var i.
Det är inte konstigare än när män drar på halv medvetslösa kvinnor och fälls för det.
Ja, läser du hennes SMS till honom så verkar hon ha varit fullt införstådd med vilket skick han var i.
Skall man kunna sätta på folk som av fylla eller annat skäl inte kan ge ett samtycke och förstöra livet för dem?
Skall man kunna supa ner någon och sedan idka sex med personen när den är för full för att protestera?
Det är ingen skillnad på om förövaren är man eller kvinna - det gäller samma lag oavsett. Det är ingen skillnad på om offret är man eller kvinna - det gäller samma rätt för skydd från övergrepp oavsett.

Hon kan inte uttala sig om hans vilja eller hur det kändes för honom. Det kan bara han göra, och han har anmält för våldtäkt så du får utgå ifrån att det är så han uppfattar situationen.

Citat:
Ursprungligen postat av Forsvarsadvokat
Rätt. Man måste också bevisa att han var så pass berusad att han inte kunde samtycka.

Hur berusad är det? Om han själv tagit iniativet, vilken betydelse har det för hans utsatthet?
Citera
2024-12-26, 09:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HerrDagSedel
Hur berusad är det? Om han själv tagit iniativet, vilken betydelse har det för hans utsatthet?

Bra fråga. Jag skulle tro att hon åker ifall bilden av att han knappt kunde gå bekräftas i domstol. Hans agerande kommer i så fall inte tillmätas någon större betydelse.
Citera
2024-12-26, 10:12
Medlem
HenrydVIIIs avatar
Modigt av honom att anmäla!

Alla män som känner sig tvingade i en eller annan form (tjat, förminskning etc) till att ha sex med en kvinna borde anmäla till polisen. Om lagen nu finns så ska den användas lika av båda könen, utan att någon ska förlöjligas.

Det skulle samtidigt ge en del intressanta internationella rubriker. "Women rape men in Sweden".
Senast redigerad av HenrydVIII 2024-12-26 kl. 10:17.
Citera
2024-12-26, 10:49
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Hur skulle han kunnat anmäla "direkt på plats"? Han var ju alldeles för full för att veta att det ens hade hänt något, när han vaknade upp utan kalsingar.

Han hade under kvällen avvisat kvinnan flertalet gånger enligt vittnen. Han hade däckat på en stol pga. fyllan, enligt vittnen. Och vittnen vittnar även om att han fick hjälp hem (av bland annat kvinnan) för at han var så pass redlös. Han var helt enkelt plakat.

Man får helt enkelt inte utnyttja någon som är så pass full att denna knappt ens vet vad den gör.

Jag har bekanta som varit så pass plakat att de ställt sig och kissat på helt olämpliga platser, knappt medvetna om vad de gör. Dessa ska man ta hand om. Se till att de får vatten i sig. Lägga dem så att de inte råkar aspirera sina egna spyor (om de skulle spy) och sedan ha koll på dem tills de är i skick att ta hand om sig själva. Inte fan ska man börja ligga med dem! Inte ens om de drar fram könet! För de vet inte vad de själva gör, när de nått en viss promillehalt. Totalt förkastligt att utnyttja dem för sex i det läget.

Då håller du med om att det skulle vara en stor rättsskandal ifall detta inte leder till fällande dom för våldtäkt?
Citera
2024-12-26, 10:51
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrydVIII
Modigt av honom att anmäla!

Alla män som känner sig tvingade i en eller annan form (tjat, förminskning etc) till att ha sex med en kvinna borde anmäla till polisen. Om lagen nu finns så ska den användas lika av båda könen, utan att någon ska förlöjligas.

Det skulle samtidigt ge en del intressanta internationella rubriker. "Women rape men in Sweden".

Det förekommer naturligtvis i mycket större utsträckning än vad vi tror eftersom i stort sett ingen man anmäler. Jag håller med om att det är modigt gjort och väldigt bra. Hoppas att det kan leda till att fler vågar anmäla.
Citera
2024-12-26, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Men nu behövde han tydligen hjälp att komma hem, han kan knappast ha varit pådrivande i någonting alls. Kvinnan var dessutom uppgett hon gav honom någon grogg för mycket.

Mannen undrade dessutom hur hon skulle vilja ha sex med någon som är medvetslös efter att hon medgett att de hade haft sex.

Ligger inte ansvaret på henne här? Det är faktiskt kvinnan som är misstänkt för våldtäkt.

Du hade knappast resonerat likadant om det hade varit ombytta roller.

Jo, om en kvinna hade försökt utnyttja en man för skadestånd så hade jag resonerat precis likadant.
Det var ju tydligen mannen som tog fram sitt kön och då inleddes sexakten. Svårt att ha sex utan erektion dessutom så han lär ju ha varit med på det hela. Som många påpekat så har människor i alla tider gjort dumheter på fyllan, men nu ser folk en chans att stämma någon annan på grund av detta!
Citera
2024-12-26, 11:00
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det framstår onekligen som om han var alldeles för berusad för att kunna lämna samtycke till sex, och då är det våldtäkt oavsett kön på brottsoffret.

Då håller du alltså med om att det skulle vara en stor rättsskandal ifall detta inte leder till fällande dom för våldtäkt ?
Citera
2024-12-26, 11:16
Medlem
Man knullar inte någon som är så full så de knappt kan gå. Enkelt.
Citera
2024-12-26, 11:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Då håller du alltså med om att det skulle vara en stor rättsskandal ifall detta inte leder till fällande dom för våldtäkt ?

Ja är i alla fall ganska säker på att en man hade åkt, dessutom suttit häktad. Jag har inte läst FUP men har väl en hyfsad bild ska sägas.
Citera
2024-12-26, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Jag håller med dig. Man hör ofta att många ”våldtäkter” inte slutar med åtal och straff. Men när man ser varför människor, oftast kvinnor anmäler så blir man mörkrädd. Det handlar inte alltför sällan om hämnd. Det är för jävligt. Polis och åklagare ska ägna sig åt riktiga fall. Dessa kvinnor bidrar till att trovärdigheten ifrågasätts hos ”riktiga” offer. Men de är så egocentriska så de bryr sig inte.

Den här killen 34 år, kanske inte har ”alla hästar hemma” eftersom han måste rådfråga sin mamma dagen efter? Då han själv inte minns någonting så misstänker jag att han blivit övertalad att anmäla kvinnan. Han läser nog inte här, då hade han kontaktat åklagaren och sagt, ”du, vi skiter i det här. Jag har nog inte blivit våldtagen trots allt.”
Mörkrädd? Haha. Vet du hur många som är mörkrädda på riktigt för att det går omkring våldtäktsmän i det fria? Endast en våldtäktsman anser att en anklagelse om våldtäkt är värre än själva våldtäkten.
Citera
2024-12-26, 11:35
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Enligt vittnen så bjöd hon samtliga vid bordet på drinkar. Inte bara honom. Han drack frivilligt.
Något man undrar över..

1. vad jobbar Linda med
2. vem betalade de nya tänderna (57k~ gissningsvis)
3. har systern (Susa*na) alla tänderna kvar

Edit..
Kan vara drogmissbruk, fyllekaja
Då återstår: vem betalade.
Senast redigerad av SloppySeconds 2024-12-26 kl. 11:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in