Citat:
Ursprungligen postat av
StorstBastVackrast
280 sa du från börja, nu är det 260!? Och det är bara 25% säger du nu. Så från början betalade ni 480ksek för snöröjning av en centralt belägen Brf där det inte finns någon plats för snöhögarna, och då totalt 2 mille per säsong för dessa tre föreningen. Korrekt?
Nej snöröjning är inom en samfällighetsförening mellan tre fastigheter, detta delas in va Ga, snöröjning går under Ga4, detta fördelas via drift och utförande, dvs två olika andelstal just på snö fördelas kostnad på 260k 25-25-50%.
Vad alla inte förstår är att vi redan har beslutat om annat i samfälligheten, två gamla styrelse medlemmar sköter vissa arbetsuppgifter, vi har anställt dessa att sköta bl.a soprum med dess grovsopor, man samlar in dessa i ett eget förråd o sedan kör dom det till återvinning, det sluta på halva kostnad mot att HSB utförde det samma. Vi sa helt enkelt bort HSB på denna punkt o löste även det i egen regi. dessa två får dela på 45000kr, enda dom gör är att hålla koll på grovsopor, folk kastar målarburkar, ibland en tv eller något annat, dessa pensionärer plockar upp o lägger i ett förråd kör sedan till återvinningen. Anledning till dom fick uppdraget var just för dom såg att soprummet hade höga kostnader via HSB på just denna punk. dom satte själva priset, alla tre föreningar överens o klubban slogs ner och HSB for ut, svårare var det inte. dom deltog inte i beslutet.
Vad ni inte förstår är att saker inte spela någon roll så länge man är överens, som jag tog upp med vatten fördelningen som är framtaget via lantmäteriet samt varit upp i rätten, så kan man ändå ändra den om alla är överens inom samfälligheten, dvs det finns ingen som opponera sig, lagen spelar då ingen roll, inte ens vad domstolen dömt. som jag tog upp med HSB chefen, vi var inte överens men ändå hade man ändrat den, inget hände mer än att man ändra tillbaka för jag opponera mig.
Förstår inte varför ni tror annat? det är ingen som blir dömd eller utnyttjar sin makt som ordförande, det är därför jag sitter där nu, jag har läst avtalen, ser till att inget ändras, skulle det ändras som vattnet, kan jag dra det i domstol igen, men inget kommer o hända mer än att vi får återbetalt, ingen kommer bli dömd för att dom trotsat lantmäteriet beslut.
Det samma fast jag tar uppdrag själv via eget företag, det finns oberoende offerter, man har rätt o välja, det är ingen statlig verksamhet med en brf.