2024-12-25, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
Som sagt, du har extremt dålig koll på hur en styrelse normalt fungerar, vad som förväntas av en styrelse, och vilket ansvar en styrelse normalt har. Det är därför anmärkningsvärt att du har blivit vald till ordförande, och dessutom tagit på dig uppdraget.

Gå en kurs! Det är du i mycket stort behov av!
Tror ni blir bara är bitter när jag berättar hur det fungerar. samt hur lagen ser på jäv. Samt hur man undviker att själv hamna i jäv, att det inte är mer komplicerat. Och nej styrelsearbete är inte komplicerat varav i princip vem som helst kan sitta i en brf styrelse, krävs ingen utbildning av något slag.
Citera
2024-12-25, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Eftersom er styrelse har en ordförande som kan erbjuda samma tjänster som andra leverantörer till föreningen ska ni givetvis helt delegera hanteringen av köp av sådana tjänster som ordföranden kan sälja föreningen till någon annan i styrelsen.
Ni får skapa en särskild epostadress för anbud som ordföranden inte kan logga in på.
Vattentäta skott är det enda rätta.

En styrelse ska självklart upphandla föreningens tjänster. Varför sätta sig i nån annans knä som gisslan.
När den upphandlingsansvarige har ett ärende att ta upp i styrelsen så får ordföranden varskos så att ordföranden håller sig borta.

Ordförandens firma kan då få en anbudsförfrågan som alla andra företag utan att riskera jäv.
Jag har berätta jag även upphandlar själv, vi får ex ett prisförslag(pris) på snöröjning, jag ser den är dyr, går bak i faktura historiken sammanställer vad likande tjänst kostat under några år. Ser jag måste göra en egen upphandling, ringer mina vänner o hittar en som utför tjänsten till lägre pris. Mer avancerat är det inte när man har kontakterna.
Citera
2024-12-25, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Tror ni blir bara är bitter när jag berättar hur det fungerar. samt hur lagen ser på jäv. Samt hur man undviker att själv hamna i jäv, att det inte är mer komplicerat. Och nej styrelsearbete är inte komplicerat varav i princip vem som helst kan sitta i en brf styrelse, krävs ingen utbildning av något slag.

bitter Ja, så är det säkert.

Din total ignoranta inställning till den kunskap som en kompetent ordförande besitter är nog det yttersta beviset på din totala okunskap.

Du kan ju börja med köpa och läsa den här.

https://www.bjornlunden.se/b%C3%B6cker/bostadsr%C3%A4tt/bostadsr%C3%A4ttsf%C3%B6reningar

Sen kan du titta på och begrunda den här

https://www.facebook.com/watch/?v=585574648718581
Citera
2024-12-25, 20:07
Medlem
Citat:
bitter Ja, så är det säkert.

Din total ignoranta inställning till den kunskap som en kompetent ordförande besitter är nog det yttersta beviset på din totala okunskap.

Du kan ju börja med köpa och läsa den här.

https://www.bjornlunden.se/b%C3%B6cker/bostadsr%C3%A4tt/bostadsr%C3%A4ttsf%C3%B6reningar

Sen kan du titta på och begrunda den här

https://www.facebook.com/watch/?v=585574648718581
Behöver inte läsa på mer, har berättat hur det fungerar o jobba statligt med likande som har mycket högre krav än en vanlig brf styrelse behöver omfattas av.
Vi alla kan läsa om Securitas mutskandal , vi kan läsa om Kinberg/Batra, dessa är på en helt annan nivå, men vi kan även utläsa vad straff utgör för något som är mycket hårdare reglerat o handlar om ofantligt stora belopp och korruption som Batra. Det blev knappt några straff.
En vanlig brf styrelse ligger inte ens i närheten av dessa regler, just för bedömning utgörs via det du beskriver Dunning-Kruger effekten, en brf har inget kunskaps krav, bedömning utgörs därefter.
Citera
2024-12-25, 20:25
Medlem
Citat:
Behöver inte läsa på mer, har berättat hur det fungerar o jobba statligt med likande som har mycket högre krav än en vanlig brf styrelse behöver omfattas av.
Vi alla kan läsa om Securitas mutskandal , vi kan läsa om Kinberg/Batra, dessa är på en helt annan nivå, men vi kan även utläsa vad straff utgör för något som är mycket hårdare reglerat o handlar om ofantligt stora belopp och korruption som Batra. Det blev knappt några straff.
En vanlig brf styrelse ligger inte ens i närheten av dessa regler, just för bedömning utgörs via det du beskriver Dunning-Kruger effekten, en brf har inget kunskaps krav, bedömning utgörs därefter.

Hur många bostadsrätter har er Brf? Några hyresrätter eller kommersiella lokaler?
Citera
2024-12-25, 20:31
Medlem
Citat:
Hur många bostadsrätter har er Brf? Några hyresrätter eller kommersiella lokaler?
lite över 50st, samt 3st kommersiella lokaler och en ungdomslägenhet, enskilda varmgarage med el, varm/kallt vatten samt parkering innanför/utanför port ingår i hyran, pris 800kr/månad
Citera
2024-12-25, 20:47
Medlem
Citat:
lite över 50st, samt 3st kommersiella lokaler och en ungdomslägenhet, enskilda varmgarage med el, varm/kallt vatten samt parkering innanför/utanför port ingår i hyran, pris 800kr/månad

Och ni betalar alltså 280ksek/år för snöröjning?
Citera
2024-12-25, 20:52
Medlem
Citat:
Och ni betalar alltså 280ksek/år för snöröjning?
Via HSB förhandling betala vi 460k per år, jag fixa via kolleger/vänner en ny som röjer/sanda för 260. sa upp avtalet med HSB, traktor fakturera oss direkt.
Vi är belägen centralt o kan inte lasta i stora upplag, mängden måste köras bort med lastbil med jämna mellanrum, snöröjning omfattar tre föreningar och vårt pris är 25% via andelstal, den större förening har 50% den tredje som oss 25%
Citera
2024-12-25, 21:21
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Eller Intelligens.
Citera
2024-12-25, 21:25
Medlem
Citat:

Nog ingen som är bitter, du är bara jävligt provocerande med allt ditt förnekande. Du beskriver skolboksexempel på jäv och mutbrott med dig själv i huvudrollen samtidigt som på krystade sätt förnekar det.

Se det fetade, du gör det igen. Du har aldrig någonsin undvikit jäv i det du beskrivit, du har varit det från början till slut.
Citera
2024-12-25, 21:27
Medlem
Citat:
Via HSB förhandling betala vi 460k per år, jag fixa via kolleger/vänner en ny som röjer/sanda för 260. sa upp avtalet med HSB, traktor fakturera oss direkt.
Vi är belägen centralt o kan inte lasta i stora upplag, mängden måste köras bort med lastbil med jämna mellanrum, snöröjning omfattar tre föreningar och vårt pris är 25% via andelstal, den större förening har 50% den tredje som oss 25%

280 sa du från börja, nu är det 260!? Och det är bara 25% säger du nu. Så från början betalade ni 480ksek för snöröjning av en centralt belägen Brf där det inte finns någon plats för snöhögarna, och då totalt 2 mille per säsong för dessa tre föreningen. Korrekt?
Citera
2024-12-26, 01:16
Medlem
Citat:
280 sa du från börja, nu är det 260!? Och det är bara 25% säger du nu. Så från början betalade ni 480ksek för snöröjning av en centralt belägen Brf där det inte finns någon plats för snöhögarna, och då totalt 2 mille per säsong för dessa tre föreningen. Korrekt?
Nej snöröjning är inom en samfällighetsförening mellan tre fastigheter, detta delas in va Ga, snöröjning går under Ga4, detta fördelas via drift och utförande, dvs två olika andelstal just på snö fördelas kostnad på 260k 25-25-50%.

Vad alla inte förstår är att vi redan har beslutat om annat i samfälligheten, två gamla styrelse medlemmar sköter vissa arbetsuppgifter, vi har anställt dessa att sköta bl.a soprum med dess grovsopor, man samlar in dessa i ett eget förråd o sedan kör dom det till återvinning, det sluta på halva kostnad mot att HSB utförde det samma. Vi sa helt enkelt bort HSB på denna punkt o löste även det i egen regi. dessa två får dela på 45000kr, enda dom gör är att hålla koll på grovsopor, folk kastar målarburkar, ibland en tv eller något annat, dessa pensionärer plockar upp o lägger i ett förråd kör sedan till återvinningen. Anledning till dom fick uppdraget var just för dom såg att soprummet hade höga kostnader via HSB på just denna punk. dom satte själva priset, alla tre föreningar överens o klubban slogs ner och HSB for ut, svårare var det inte. dom deltog inte i beslutet.

Vad ni inte förstår är att saker inte spela någon roll så länge man är överens, som jag tog upp med vatten fördelningen som är framtaget via lantmäteriet samt varit upp i rätten, så kan man ändå ändra den om alla är överens inom samfälligheten, dvs det finns ingen som opponera sig, lagen spelar då ingen roll, inte ens vad domstolen dömt. som jag tog upp med HSB chefen, vi var inte överens men ändå hade man ändrat den, inget hände mer än att man ändra tillbaka för jag opponera mig.

Förstår inte varför ni tror annat? det är ingen som blir dömd eller utnyttjar sin makt som ordförande, det är därför jag sitter där nu, jag har läst avtalen, ser till att inget ändras, skulle det ändras som vattnet, kan jag dra det i domstol igen, men inget kommer o hända mer än att vi får återbetalt, ingen kommer bli dömd för att dom trotsat lantmäteriet beslut.

Det samma fast jag tar uppdrag själv via eget företag, det finns oberoende offerter, man har rätt o välja, det är ingen statlig verksamhet med en brf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in