Citat:
Ursprungligen postat av
anxypants
Ojsan, då får du kontakta förvaltningsrätten i Falun och kammarrätten i Sundsvall och berätta för dem att de hade fel i sin bedömning gällande barnens trovärdighet.
Varför åklagaren har lagt ned förundersökningar kan jag inte svara på eftersom jag inte har tillgång till åklagarens beslut. Det jag har tillgång till är att en svensk överrätt har slagit fast att barnens berättelser är trovärdiga.
Varför tror du att kammarrätten specifikt nämnde att detta att åklagaren lagt ner ärenden mot pappan inte inverkar på barnens trovärdighet?
Nu är det ju så här: En svensk överrätt i en specialdomstol har bevisvärderat barns utsagor utifrån en BBIC-utrednings beskrivning av utsagan. Inget barn har blivit hört som vittnen i en förhandling.
Åklagarmyndigheten har däremot bildat sig en egen uppfattning om att barnets trovärdighet inte är så hög att en tingsrätt skulle bedöma dem trovärdiga. Åklagarmyndigheten lutar sig mot primärkällan, dvs förhöret.
Vi har sett detta fenomen förr; Självaste HD har underkänt en dom och frikänt den ankalgade på basis av att barnens utsagor inte var trovärdiga. Däremot har Förvaltningsrätten och Kammarrätten ansett att barnens beskrivningar var trovärdiga (som socialsekreteraren hade kryddat). HD gick så långt i fallet att de beordrade kommunen att återförena barnen med sina föräldrar, då inget brott hade begåtts.
Sverige har fri bevisvärdering och då värderas varje enskild bevisning för sig i varje förhandling. Det betyder att tre olika instanser kan värdera samma bevisning helt annorlunda.
Är inte ett barns utsaga trovärdigt nog att åklagare anser sig förpliktat att väcka åtal, ja då har inget brott begåtts. Då föreligger heller ingen grund för LVU §2 i det läget. Sedan kan socialhandläggarna hitta på andra skäl till varför en LVU §6 skall införas. Då har åklagarna inte något att säga till om.
Barnets bästa är att alltid återförenas med sin biologiska familj eller släkt tills det är bevisat att familjen är olämplig.
Barnets bästa är just det bästa för barnet, dvs det som barnet mår bra av. Det är inget som socialtjänsten bestämmer om. Det ska mycket till innan det bästa för barnet är adoption hos en fosterfamilj som knappt kan barnets namn.