2012-01-17, 15:55
Medlem
lamashtas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Claude-M
Hur jag vet att du inte är seriös?

Ditt tjat om att vi ska bevisa att han är oskyldig är för mig att vara oseriös.

Har du någon koll på när Teet, (för det är väl Teet ensam som har gjort detta enligt dig?) ska ha mördat Catrine?

Skedde det i Maj, Juni, Juli?

Nej, ingen ska bevisa hans oskuld, men vad är det som talar mot att han är mördare och styckare?

Härm tror jag är involverad, med eller utan Allgén.

Säckarna med likdelarna påträffades ju 18 juli resp. 7 augusti (1984), väl? Rätta mig om jag minns fel!
Några veckor till en månad eller möjligen en halvannan månad tidigare (med tanke på förruttnelsen) borde mordet ha begåtts och kort därefter styckningen (tänkt utifrån den 18 juli)...styckningen behöver inte ha skett direkt efter mordet, men kroppen kan ha legat någonstans en tid (några dygn, kanske?), innan den styckades. Mycket möjligt/troligt att mordet skett någon gång under pingsthelgen det året.
Citera
2012-01-17, 15:57
Medlem
snillet_1s avatar
Det är så uppenbart att en del personer i den här tråden saknar all kunskap om bevisvärdering. De flesta, om inte alla, vittnesmål i det här fallet är värdelösa.

Sen är det klart att man kan sitta och tro en massa saker på sin kammare, men det är i min mening lite märkligt att tro att obducenten och läkaren har något med saken att göra då inga bevis finns, knappt ens några indicier.

För egen del är jag övertygad om att allmänläkaren är helt och fullkomligt oskyldig, obducenten är jag dock... avig gentemot. Detta grundar sig emellertid bara på en känsla och värdering av alla de rykten som uppstått kring honom.
Citera
2012-01-17, 16:00
Medlem
Claude-Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Stanislaw Gonerka har aldrig någonsin blivit sedd med Catrine Da costa men det har obducenten, av två kvinnliga poliser vid två olika tillfällen.

Glömde du bort det ?

Om jag ej minns fel så är den kvinnliga polisen Marie enligt dig MYCKET trovärdig som vittne.
Stämmer det?
Citera
2012-01-17, 16:05
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Det är så uppenbart att en del personer i den här tråden saknar all kunskap om bevisvärdering. De flesta, om inte alla, vittnesmål i det här fallet är värdelösa.

Sen är det klart att man kan sitta och tro en massa saker på sin kammare, men det är i min mening lite märkligt att tro att obducenten och läkaren har något med saken att göra då inga bevis finns, knappt ens några indicier.

För egen del är jag övertygad om att allmänläkaren är helt och fullkomligt oskyldig, obducenten är jag dock... avig gentemot. Detta grundar sig emellertid bara på en känsla och värdering av alla de rykten som uppstått kring honom.

Du fortsätter att trampa på i Per Lindebergs smutsiga fotspår helt klart, det enda sättet för läkarna att bli rentvådda och få resning är ju att smutskasta och misskreditera alla viktiga vittnen.

Du kan sitta på din kammare i evigheter och spy galla, dom två fd. läkarna kommer aldrig att få tillbaka sina läkarleg.
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2012-01-17 kl. 16:10.
Citera
2012-01-17, 16:08
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Claude-M
Om jag ej minns fel så är den kvinnliga polisen Marie enligt dig MYCKET trovärdig som vittne.
Stämmer det?

Det finns en kvinnlig polis till som såg Härm och Da Costa och det 1982.

Varför skulle två kvinnliga poliser ljuga om detta ?

Det finns helt enkelt ingen anledning.

Du däremot kan säkert hitta på någon "diffus anledning" till detta
Citera
2012-01-17, 16:11
Medlem
lamashtas avatar
Mordet på Catrine da Costa, 1984

Citat:
Och hur vet du det ?

Härm har haft en oerhörd koll på sig överallt sedan 1984 och karln är välkänd.

Tål att tänka om det varit mystiska och olösta kvinnomord (prostituerade, offer för strypning)
efter att han blev föremål för rättvisan... Jo, ni förstår nog vad jag syftar på.

Värt att notera är också att han inte skulle ha fått en endaste krona, när skilsmässopapprena var påskrivna och inlämnade. Han hade en skatteskuld på 40 lakan (40.000) och hade också fått betala hustrun 60 lakan för att lösa ut henne från deras gemensamma lägenhet. Gifter han om sig får han inte erhålla någon efterlevandepension etc. Hustrun dog endast ett dygn innan dessa papper skulle ordnas. Och han har inte gift om sig.

Är det inte skumt, så säg?
Senast redigerad av lamashta 2012-01-17 kl. 16:32. Anledning: Korrigering
Citera
2012-01-17, 16:18
Medlem
lamashtas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeaselPodowski
Men om man ser till det du lägger fram – personlighet, yrkeskunnande, gått till prostituerade, avlägsnat huvud – varför är då inte den polske slaktaren Stanislaw Gonerka ett minst lika troligt alternativ? Han har ju till och med blivit dömd för ett styckmord. Eller ja, vållande till annans död eftersom huvudet saknades och dödsorsaken inte kunde fastställas.

Nu tror jag inte att han är skyldig, men är det inte märkligt att polisen aldrig utredde honom ordentligt med tanke på hans brottshistorik. Varför skulle han vara mindre trolig som GM än två ostraffade läkare?

I mina ögon finns det inga bevis mot läkarna, snarare tvärt om. På sin höjd rör det sig om besvärande omständigheter de knappast var ensamma om och svaga indicier. Till exempel så var TH inte den enda läkaren i Stockholmsområdet som gick till prostituerade på den tiden, vilket självfallet inte gör sexköpen mindre anmärkningsvärda, men det pekar inte heller ut honom mer än någon annan. Särskilt inte om man går efter Rajs första, neutrala obduktionsutlåtande där GM kan ha varit slaktare, jägare eller på annat sätt styckkunnig.

Ja, Gonerka borde ha synats närmare i sömmarna och utretts ordentligt. Kvinnan han dödade och styckade i Malmö 1974...armarna satt kvar på kroppen. Man undrar ju hur det sett ut om han avlägsnat dessa, med tanke på hur dom tagits av på Catrines kropp. Dock tror jag inte att han är skyldig till mordet på Catrine.
Citera
2012-01-17, 16:21
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeaselPodowski
Men om man ser till det du lägger fram – personlighet, yrkeskunnande, gått till prostituerade, avlägsnat huvud – varför är då inte den polske slaktaren Stanislaw Gonerka ett minst lika troligt alternativ? Han har ju till och med blivit dömd för ett styckmord. Eller ja, vållande till annans död eftersom huvudet saknades och dödsorsaken inte kunde fastställas.

Nu tror jag inte att han är skyldig, men är det inte märkligt att polisen aldrig utredde honom ordentligt med tanke på hans brottshistorik. Varför skulle han vara mindre trolig som GM än två ostraffade läkare?

I mina ögon finns det inga bevis mot läkarna, snarare tvärt om. På sin höjd rör det sig om besvärande omständigheter de knappast var ensamma om och svaga indicier. Till exempel så var TH inte den enda läkaren i Stockholmsområdet som gick till prostituerade på den tiden, vilket självfallet inte gör sexköpen mindre anmärkningsvärda, men det pekar inte heller ut honom mer än någon annan. Särskilt inte om man går efter Rajs första, neutrala obduktionsutlåtande där GM kan ha varit slaktare, jägare eller på annat sätt styckkunnig.

Kan det inte ha varit Allgen som fick "öva lite" på att stycka ????

Han var ju allmänläkare och inte obducent som Härm.

Många utgår hela tiden ifrån att det skulle vara Härm som utförde det smutsiga jobbet.

Och det fanns säkerligen fler läkare som köpte prostituerade på den tiden men ingen annan läkare än just Härm blev utpekad av en ung prostituerad kvinna som den man som försökt strypa henne i ett trapphus.

Denna händelse visar på att Härm kunde bli mycket våldsam och farlig, en dubbelnatur helt enkelt.
Citera
2012-01-17, 16:23
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lamashta
Tål att tänka om det varit mystiska och olösta kvinnomord (offer för strypning)
efter att han blev föremål för rättvisan... Jo, ni förstår nog vad jag syftar på.

Värt att notera är också att han inte skulle ha fått en endaste krona, när skilsmässopapprena var påskrivna och inlämnade. Han hade en skatteskuld på 40 lakan (40.000) och hade också fått betala hustrun 60 lakan för att lösa ut henne från deras gemensamma lägenhet. Gifter han om sig får han
inte erhålla någon efterlevandepension etc. Hustrun dog endast ett dygn innan dessa papper skulle ordnas. Och han har inte gift om sig.

Är det inte skumt, så säg?

Det fanns alltså ekonomiska motiv ?

Väldigt skumt må jag säga......
Citera
2012-01-17, 16:23
Medlem
Citat:
Det är rätt så långt mellan att skriva en bok om blyhalten i Stockholmsluften och att skriva en bok som systematiskt misskrediterar alla viktiga vittnen i Da Costa fallet.

Varför skrev Per Lindeberg inte en bok om blyhalten i Malmöluften ?

Kan det bero på att han är bekant med obducenten måhända

http://www.mediemordet.com/forordet.html
Detta är förordet till den första versionen av Döden är en man.

Där står bland annat: "Min fru arbetade några år som rättsläkare vid rättsläkarstationen i Solna efter det att den s k Obducenten gripits av polisen." Det innebär m.a.o. inte att de var bekanta...
Citera
2012-01-17, 16:27
Medlem
lamashtas avatar
Apropå den här prostituerade kvinnan som Lawnmower återkommit till, hon som Härm tog ett stryptag på. Varför skulle hon hitta på att detta skett? Och peka ut fel gubbe, någon helt oskyldig sådan? Har svårt att tro att hon så att säga ville ha sina 15 minuter i rampljuset. Hon vill nog synas och höras så lite som möjligt, skulle jag tro. Inte minst med tanke på hennes s.k. yrke.

Döden är en man-vännerna säger ofta och gärna att vi som tror på läkarnas skuld hemfaller åt konspirationstänkande och säkert UFO-resor också, för den delen, men dom verkar ju själva i högsta grad se rödstrumpor i varje hörn och en ondskefull agenda i regi av någon slags extremvänster och gör liksom politik av det själva. Luktar det inte av ren manspolitik av Lindebergs bok?
Citera
2012-01-17, 16:29
Medlem
Claude-Ms avatar
Citat:
Det finns en kvinnlig polis till som såg Härm och Da Costa och det 1982.

Varför skulle två kvinnliga poliser ljuga om detta ?

Det finns helt enkelt ingen anledning.

Du däremot kan säkert hitta på någon "diffus anledning" till detta

"Vittnen som ÄR poliser är trovärdiga"

Det är dina egna ord.

Poliser som vittnen ÄR trovärdiga, där håller jag ej med, vare sig i detta fall eller i andra.

Även poliser kan ibland ljuga, se fel, minnas fel, förväxla personer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in