2024-12-25, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reraised
Da*iel Må*sson Li*de den lortiga jäkeln förekommer i Lexbase. Vad har vidret gjort tidigare?

https://lexbase.se/personsok?Search%5Bfullname%5D=Dennis+M%C3%A5nsson +Linde&
Heter dock inte Dan*el utan Denn*s
Citera
2024-12-25, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Eller hur. Jag hade en milfperiod då jag var tonåring, denna (Linda) skulle jag varit stolt över.

Ja hon är väl liggbar, vad är problemet med "BO"?
Citera
2024-12-25, 14:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Forsvarsadvokat
Hennes berusning kommer inte hjälpa henne, lagen föreskriver ”Har gärningen begåtts under självförvållat rus eller var gärningsmannen på annat vis genom eget vållande tillfälligt från sina sinnens bruk, skall detta inte föranleda att gärningen inte anses som brott.”

Skadan som du är inne på kan påverka straffvärdet, men minimum är 3 år för våldtäkt oavsett. Så döms hon för våldtäkt (vilket domstolen slutligen får avgöra) så blir det minst 3 år.

I detta fallet kanske det är tydligt att han var mer utsatt än henne med tanke på att han behövde hjälp hem. Alla gånger kommer det inte vara så tydligt.

Men herregud alltså vilken soppa denna lagen är. Han var ju den som drog fram kuken och bad henne suga. Hon borde ju ändå göra en motanmälan och hävda att han våldtagit henne. Hon var ju full och var hon tillräckligt nykter för att kunna ge sitt samtycke till detta? Känns som enda chansen att klara sig ur detta alternativt hävda att inget hände och smsen där hon medger sex var lögner. De har enbart tagit på varandras överkroppar samt kyssts. Intressant att se vilken väg hon väljer.

3 år är ju inget lågt straff heller, du kan ju nästan slå ihjäl någon och få mindre. Grov misshandel och rån har ju lägre minimum straff. Det är ju totalt haveri.
Citera
2024-12-25, 14:42
Medlem
Nån som vet om det skulle vara möjligt att båda i teorin skulle kunna dömas för våldtäkt? T.ex om 2 jättefulla och fula personer ligger med varandra på fyllan och vaknar upp med minnesluckor. Båda ångrar sig dagen efter. Skulle det vara möjligt att båda döms för våldtäkt samtidigt?
Citera
2024-12-25, 14:45
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Nej det var ingen våldtäkt oavsett kön på de deltagarna. Lagen ska inte vara emot allmän vett och sans och rättsmedvetande och göra så att människor är rädda för att ha sex med varandra.

Mannen har fortfarande uppgett att han deltog inte frivilligt, det fanns inget samtycke från hans sida.

Flera vittnen har dessutom berättat att mannen kunde inte gå för egen maskin, han var alldeles för berusad, han fick även hjälp att komma hem så hur kan han då ha varit pådrivande när de väl kom hem till honom?

Man kan börja undra om inte kvinnan själv fått någon sorts blackout och börjat konstruera ett händelseförlopp som inte ens ägt rum? Eller så berättar hon helt enkelt inte sanningen om vad som hände?

Man kan även fråga sig hur kan hon ha så klockrent minne om de var ungefär lika berusade?
Citera
2024-12-25, 14:47
Medlem
Att läsa FUPen ger mig flashbacks tillbaka till då man var 18-19 år och började gå på krogen med allt drama och rivalitet som var mellan tjejerna. ”Hon är ofräsch”, ”hon raggar på alla killar”, ”hon klär sig alltid i kort kjol när hon går ut på krogen”, ”har ni legat?” osv osv. Och så här beter sig alltså fullvuxna kvinnor 2024! Jeesus…

I FUP framkommer det väldigt tydligt att BOs vänninor starkt ogillar MGM. Det är även en av BOs väninnor som själv säger i förhöret att hon sagt till MGM att hon våldtagit BO när MGM kommer tillbaka till krogen och medger att de haft sex efter att ha varit hemma hos BO. Detta då BO varit för berusad för att kunna ge sitt samtycke enligt BOs vännina. MGM säger att denna konversation aldrig förekommit och undrar varför hon skulle diskuterat med BOs vännina huruvida de haft sex eller inte. Men uppenbarligen gillar inte BOs väninnor att BO och MGM haft sex.

BO själv uppger i förhören att han inte farit illa av denna händelse (som han inte har några minnen utav) utan att han bara är ”ledsen”. Han minns inte själv huruvida han gett samtycke eller inte utan utgår ifrån att han inte kan ha gett det med tanke på sin berusningsgrad och att han inte vill ha sex med MGM i nyktert tillstånd. Därför anser han sig ha blivit våldtagen.

Vi har alla gjort saker på fyllan som vi aldrig skulle gjort i nyktert tillstånd och där vi ångrar det dagen efter vilket för många av oss också inkluderar sex med personer som vi önskar vi inte haft sex med. Men det går inte att lagstifta bort dumheter, misstag och dåliga erfarenheter för att fria oss från ansvar. Man får bita i det sura äpplet och förhoppningsvis dra lärdom av det för att undvika att göra samma misstag igen. Bara för att man inte minns huruvida man gett sitt samtycke eller inte gör inte att man kan hävda att man rimligen inte gett det på grund av berusning.
Citera
2024-12-25, 14:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Blaskig
I detta fallet kanske det är tydligt att han var mer utsatt än henne med tanke på att han behövde hjälp hem. Alla gånger kommer det inte vara så tydligt.

Men herregud alltså vilken soppa denna lagen är. Han var ju den som drog fram kuken och bad henne suga. Hon borde ju ändå göra en motanmälan och hävda att han våldtagit henne. Hon var ju full och var hon tillräckligt nykter för att kunna ge sitt samtycke till detta? Känns som enda chansen att klara sig ur detta alternativt hävda att inget hände och smsen där hon medger sex var lögner. De har enbart tagit på varandras överkroppar samt kyssts. Intressant att se vilken väg hon väljer.

3 år är ju inget lågt straff heller, du kan ju nästan slå ihjäl någon och få mindre. Grov misshandel och rån har ju lägre minimum straff. Det är ju totalt haveri.

Det går som du säger anlägga vissa synpunkter på lagstiftningen. Det är såhär vi bestämt att det ska se ut och då får man anpassa sig. Jag kan bara konstatera saker, jag vill däremot inte här anlägga mina synpunkter. Jag kan emellertid ha mina tankar emellanåt att oskyldiga döms.
Citera
2024-12-25, 14:50
Medlem
Måste säga att jag blir lätt förvirrad av alla skriverier i denna tråd.

Först och främst är det mängder av folk som återger hennes eller hans version som bekräftade sanningar. Typ ”han tog ju fram kuken” eller ”han var ju nästan medvetslös”. Det första något som den misstänkte hävdar. Sant eller falskt är i princip omöjligt att avgöra. Det andra något som "BO” och vissa vittnen hävdar men som den misstänkte menar är helt fel.

Så kan vi inte alla enas om att påståenden om att han varit pådrivande inte är bevisligen sanna? Och lika lite är det bevisat att han var så jävla full att han inte kunde vara drivande och än mindre ge samtycke. Och det finns helt klart saker som talar för bägge versionerna. Bevisligen kunde han ta sig hem gåendes även om han behövde stöd. Och om han nu fick stånd (varför skulle hon ljuga om det?) så känns det inte heller som att han var totalt plakat. Å andra sidan blir han ombedd att lämna krogen, verkar ha somnat både på krogen och medan den misstänkte red honom. Och flera vittnen menar att han var så full att han inte var i stånd att ge samtycke till sex.

Så allt kokar väl ner till vems historia som är sann?

Det andra märkliga är alla som tycker att även om mannens och vittnenas historier är de som stämmer så är det inte våldtäkt. Well, man kan tycka att våra lagar är möjliga men det är väl ointressant. Lagen finns där oavsett vad man tycker om det. Och om hon haft sex med honom medan han befann sig i en annan värld (och då även ljuger om att han tog fram kuken och drog tag i hennes huvud), så är det ju ett solklart fall vad gäller avsaknad av samtycke. Så igen är det ju en fråga om huruvida hans eller hennes version är den som är sann. Och diskussioner om våra lagar är därmed som jag ser det, off topic.
Citera
2024-12-25, 14:59
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
detta fallet kanske det är tydligt att han var mer utsatt än henne med tanke på att han behövde hjälp hem.

Här finns det en stor skillnad, mannen var så packad att han inte ens kunde gå själv. Hon var med och hjälpte honom hem. Du skulle med stor sannolikhet inte resonera likadant om det var ombytta roller.

Citat:

Varför ens lita på hennes story? Om mannen säger att han inte deltog frivilligt och inte ens skulle kunna tänka sig att ha sex med henne så då borde det väl inte finnas mycket tvivel kring vem som talar sanning? Hon var ju däremot intresserad av honom.
Citera
2024-12-25, 15:01
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Såfall gäller samma för kvinnor
Där man hävdat de är våta
Precis, kroppen och hjärtat och hjärnan tolkar olika.
Antar det är "Flight or fight" som en del psykologer och läkare pratar om, vid våldtäkt.

Tolkningsfråga
Citat:
Du säger nej men menar ja
Citera
2024-12-25, 15:01
Bannlyst
Hon var en av de fulare jag har sett. Förstår att hon blir anmäld, hade det varit en go Milf så hade jag förstått anmälan mindre
Citera
2024-12-25, 15:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Här finns det en stor skillnad, mannen var så packad att han inte ens kunde gå själv. Hon var med och hjälpte honom hem. Du skulle med stor sannolikhet inte resonera likadant om det var ombytta roller.

Varför ens lita på hennes story? Om mannen säger att han inte deltog frivilligt och inte ens skulle kunna tänka sig att ha sex med henne så då borde det väl inte finnas mycket tvivel kring vem som talar sanning? Hon var ju däremot intresserad av honom.

Jag tror inte att du förstår mitt inlägg riktigt.

Det är bara om de haft sex eller ej som är relevant. Han var för full för att ge samtycke. Han hade kunnat vilja ha sex med henne alla dagar i veckan som sin högsta önskan. Spelar ingen roll i rättslig mening är det en våldtäkt oavsett hans vilja.

Jag tycker det är hårt och spekulerade kring hur hon kan ljuga sig ur detta.

Om en full kvinna slet av sig kläderna och sa knulla mig till en man och han gjorde det hade jag resonerat likadant
Senast redigerad av Blaskig 2024-12-25 kl. 15:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in