Citat:
Ursprungligen postat av
Tom.Of.Finland
Jag jobbar med blandade generationer. På min avdelning så finns det ett fåtal äldre människor och alla dom verkar följa samma mönster. Nämligen att vägra lära sig något nytt. Yngre, och något yngre generationer verkar acceptera i att lära sig något nytt i alla fall.
Men just äldre personer. Jag förstår det inte. Dom motiverar verkligen med "praktisk erfarenhet" och "kunnighet", men i själva verket så är deras metod ytterligare en lösning på ett problem.
Nu vet jag inte var du jobbar någonstans, men det finns nog flera orsaker.
En kan faktiskt vara att den äldre redan provat det " Nya" och vet att det inte fungerar.
Ett annat kan vara att den är bekväm och ser arbetet enbart som en inkomst och väntar på pension då är det enklare att fortsätta i samma banor.
Men sen är det helt enkelt så att en yngre person oftast är mer flexibel och pratar vi väldigt unga så har de lättare att lära sig.
Ta ett språk som nyfödd såmkan du lära dig ett språk på några år helt utan ritning, börjar du i 30årsåldern så är det nog i princip omöjligt att få bort en brytning.
Men det du ser är nog en kombination av dessa, sen beror det på var du jobbar.
Själv är jag rätt förändringsbenägen trotts att jag närmar mig 60, men jag brukar ifrågasätta och försöka förstå det nya arbetsrätten. Vissa på jobbet brukar då säga att jag har svårt att förändra mig men oftast ändrar de åsikt efter ett tag då de inser att den kritik jag har är befogad. Att de rusat in i något utan att förstå, det är också en resa man gör som bygger på erfarenhet.
Men tyvärr så i många yrken så försöker man sig på förändringar som i många fall är gamla idéer som aldrig fick fäste då de var dåliga från början.