2024-12-25, 11:21
Avstängd
Tom.Of.Finlands avatar
Jag jobbar med blandade generationer. På min avdelning så finns det ett fåtal äldre människor och alla dom verkar följa samma mönster. Nämligen att vägra lära sig något nytt. Yngre, och något yngre generationer verkar acceptera i att lära sig något nytt i alla fall.

Men just äldre personer. Jag förstår det inte. Dom motiverar verkligen med "praktisk erfarenhet" och "kunnighet", men i själva verket så är deras metod ytterligare en lösning på ett problem.
Citera
2024-12-25, 11:26
Medlem
Till stor del kan det förklaras med att din hjärna blir mindre förändringsbar i takt med att du blir äldre. Uttryckt på ett annat sätt så kräver det en större ansträngning för dig att lära dig något nytt. Så småningom blir tröskeln du måste över för att lära dig något nytt så hög att du hellre skiter i det.

Jag tror att detta till viss del kan förebyggas (eller åtminstone kan man skjuta upp allt) genom att konstant lära sig nya saker, oavsett vad det är.

Ovanstående gäller förstås alla, inte bara TS.
Citera
2024-12-25, 11:31
Avslutad
Om du är 64 jobbat på samma ställe i 30år och planerar pension under nästa år skulle du då själv vara intresserad av att "lära dig något nytt"?
Citera
2024-12-25, 11:34
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Kanske jag tillhör en minoritet.
Jag är mer än 60 år gammal men lär mig gärna nya saker. Sanningen är den att jag ofta söker ämnen jag aldrig sysslat med för att lära mig något nytt.
Det skadar inte att skaffa nya kunskaper. Det gör inte ens ont.
Citera
2024-12-25, 11:38
Avstängd
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negercp
I engelskan finns ett talesätt "You can´t teach an old dog new tricks". Kanske av en god anledning.

Jag har hört detta uttryck. Men varför skulle denna just stämma på äldre? Det finns ju yngre som är ej kapabla till att lära sig något också. Alltså lära sig något, som dom är helt främmade för.
Citera
2024-12-25, 11:39
Avstängd
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppruskaren
Om du är 64 jobbat på samma ställe i 30år och planerar pension under nästa år skulle du då själv vara intresserad av att "lära dig något nytt"?

Känner vissa som är 50 år som totalvägrar att lära sig något nytt.
Citera
2024-12-25, 11:46
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Jag jobbar med blandade generationer. På min avdelning så finns det ett fåtal äldre människor och alla dom verkar följa samma mönster. Nämligen att vägra lära sig något nytt. Yngre, och något yngre generationer verkar acceptera i att lära sig något nytt i alla fall.

Men just äldre personer. Jag förstår det inte. Dom motiverar verkligen med "praktisk erfarenhet" och "kunnighet", men i själva verket så är deras metod ytterligare en lösning på ett problem.

Det kan vara så att de redan vet den enklaste och mest effektiva lösningen, om man tänker långsiktigt.

Men ni som är unga inte riktigt förstår sådant ännu.

Men jag vet ju inte detalj vad ärendet gäller förstås
Citera
2024-12-25, 11:48
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppruskaren
Ja givetvis.

Är 65+ och jobbat på samma ställe 25+
Tro katten att man vill lära nytt och kommer vara så tills jag går bort.
Mentalt blir man väldigt snabbt gammal om man slutar lära och använda huvudet till något mer än att ha mössan på.

Du däremot verkar redan stagnerat.
Citera
2024-12-25, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland

Nu vet jag inte var du jobbar någonstans, men det finns nog flera orsaker.

En kan faktiskt vara att den äldre redan provat det " Nya" och vet att det inte fungerar.
Ett annat kan vara att den är bekväm och ser arbetet enbart som en inkomst och väntar på pension då är det enklare att fortsätta i samma banor.

Men sen är det helt enkelt så att en yngre person oftast är mer flexibel och pratar vi väldigt unga så har de lättare att lära sig.
Ta ett språk som nyfödd såmkan du lära dig ett språk på några år helt utan ritning, börjar du i 30årsåldern så är det nog i princip omöjligt att få bort en brytning.

Men det du ser är nog en kombination av dessa, sen beror det på var du jobbar.
Själv är jag rätt förändringsbenägen trotts att jag närmar mig 60, men jag brukar ifrågasätta och försöka förstå det nya arbetsrätten. Vissa på jobbet brukar då säga att jag har svårt att förändra mig men oftast ändrar de åsikt efter ett tag då de inser att den kritik jag har är befogad. Att de rusat in i något utan att förstå, det är också en resa man gör som bygger på erfarenhet.

Men tyvärr så i många yrken så försöker man sig på förändringar som i många fall är gamla idéer som aldrig fick fäste då de var dåliga från början.
Citera
2024-12-25, 11:58
Medlem
Suecotes avatar
Inlärningsförmågan avtar med åldern. Det man lärt sig som ung sitter kvar förvånansvärt länge, ofta handlar det om helt onyttig kunskap, medan det är svårare att lagra ny kunskap.

För mig handlar det också om intresse. Vill jag lära mig något nytt datasystem för femtioelfte gången på ett jobb? Nej. Vill jag lära mig om historia och vad som egentligen händer i världen, bakom medströmsmedias propaganda? Absolut!

Sedan finns det ett element av ovilja också, inte bara ointresse. Jag vill inte bli inkopplad i The Matrix med appar, bank-ID och inopererade chip. Så länge vi kan komma undan att helt förslavas av Mr. Global så kommer jag att streta emot.
Citera
2024-12-25, 11:59
Medlem
Jättesvårt när man inte har träffat personerna i fråga eller sett hur de beter sig, men börjar själv också hamna i den kategorien.
Jag överväger dock saker och ting innan jag verkligen helt sågar det, men jag skulle säga att mycket nytt idag är inte så fantastiskt som man vill göra sken av, utan egentligen inte så mycket annat än samma sak, fast på ett annat sätt och sådant finns det ingen meningen att lägga tid och energi på.
Förändringar ska tillför något extra nytt mervärde och inte bara göras för att man tycker något är coolt eller någon vag subjektiv uppfattning om att det är "fräscht".
Citera
2024-12-25, 12:00
Medlem
Äldre (50+) är tyvärr hopplösa och väldigt omedgörliga i mycket utanför dess expertisområde. Egentligen borde företagen inse det och göra sig av med dem så snart som möjligt, så nya och kompetenta talanger kan ta deras positioner. Däremot skulle det ha förödande ekonomiska konsekvenser i hela landet så därför fortsätter vi leva i denna chimär.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in