2024-12-25, 05:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtlkertkerjterk5
Just stuvade makaroner är väl den enda pastarätten som ketchup fungerar med, föredrar dock senap, blir bättre smak.
Ostron med ketchup? Nej tack, gränsen för vad som är tacky har passerats med råge där, ingen vidare matexpert som ger såna råd.

Richard Tellström är ganska känd faktiskt.
Fast mathistoriker är väl det han är. Etnolog och måltidsforskare.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Richard_Tellstr%C3%B6m

Senap och ketchup är en grym smakkombination.
Man kan inte göra en vettig korv stroganoff utan att ha i senap. Däremot föredrar jag chilisås i den framför ketchup. Ketchupen drar man över när man äter den där goda stroganoffen med ris till.
Senast redigerad av EricFrederickTrump 2024-12-25 kl. 05:13.
Citera
2024-12-25, 05:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EricFrederickTrump
Richard Tellström är ganska känd faktiskt.
Fast mathistoriker är väl det han är. Etnolog och måltidsforskare.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Richard_Tellstr%C3%B6m

Senap och ketchup är en grym smakkombination.
Man kan inte göra en vettig korv stroganoff utan att ha i senap. Däremot föredrar jag chilisås i den framför ketchup. Ketchupen drar man över när man äter den där goda stroganoffen med ris till.

Chilisås är definitivt att föredra framför ketchup ja, helst hemmagjord sådan:

https://www.ica.se/recept/hemgjord-chilisas-729981/

Ketchup är som nån skrev främst barnkrydda, nåt man växer ifrån. Ok, han är måltidsforskare, det förklarar saken för någon vidare kock verkar han inte vara.

edit/ känner igen honom nu, han var ju med i historieätarna också
Citera
2024-12-25, 05:21
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Du tänker troligen på kecap manis.
Det är en sojasås och har inget med "Ketchup" att föra.
Men du får A for effort.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sweet_soy_sauce

Ketchup innehåller socker och vinäger eller ättika.
Utan socker eller vinäger/ättika så är det ingen ketchup.

Stämmer inte, finns väldigt många recept. Romarna hade ett eget liknande, det var baserat på ostron, fanns umami i detta också. Kineserna har sin variant de också, finns i kinesbutiker här i Göteborg om man frågar en random kines på stan.. Kostar "ingenting" att köpa. Det ÄR INTE soja, "Soy sauce".

Det är vinäger i Tabascon, man kan ha mer om man vill i mitt recept. Ha torkad oregano i om man vill.
Senast redigerad av kraftfoder 2024-12-25 kl. 05:27.
Citera
2024-12-25, 05:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Stämmer inte, finns väldigt många recept. Romarna hade ett eget liknande, det var baserat på ostron, fanns umami i detta också. Kineserna har sin variant de också, finns i kinesbutiker här i Göteborg om man frågar en random kines på stan.. Kostar "ingenting" att köpa. Det ÄR INTE soja, "Soy sauce".

Jo kecap manis är från indonesien och det är en sojasås vare sig du vill det eller inte.
Lär dig följa länkar innan du tjafsar emot.

"Malay theory
Ketchup may have entered the English language from the Malay word kicap (pronounced [kitʃap], sometimes spelled kecap or ketjap). Originally meaning "soy sauce", the word itself derives from Chinese.[34]

In Indonesian cuisine, which is similar to Malay, the term kecap refers to fermented savory sauces. Two main types are well known in their cuisine: kecap asin, which translates to "salty kecap" in Indonesian (a salty soy sauce) and kecap manis or "sweet kecap" in Indonesian. Kecap manis is a sweet soy sauce that is a mixture of soy sauce with brown sugar, molasses, garlic, ginger, anise, coriander and a bay leaf reduced over medium heat until rather syrupy. A third type, kecap ikan, meaning "fish kecap" is fish sauce similar to the Thai nam pla or the Philippine patis. It is not, however, soy-based."

https://en.wikipedia.org/wiki/Ketchup

Vad säger du nu?
Du vet bättre än wiki professorn?
Citera
2024-12-25, 05:31
Avstängd
Citat:

Det är vinäger i Tabascon, man kan ha mer om man vill i mitt recept. Ha torkad oregano i om man vill.

Romarna hade ketchup? Nej, absolut inte, de hade en fisksås som hette garum som inte hade något som helst med ketchup att göra.
Citera
2024-12-25, 05:33
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Jo kecap manis är från indonesien och det är en sojasås vare sig du vill det eller inte.
Lär dig följa länkar innan du tjafsar emot.

"Malay theory
Ketchup may have entered the English language from the Malay word kicap (pronounced [kitʃap], sometimes spelled kecap or ketjap). Originally meaning "soy sauce", the word itself derives from Chinese.[34]

In Indonesian cuisine, which is similar to Malay, the term kecap refers to fermented savory sauces. Two main types are well known in their cuisine: kecap asin, which translates to "salty kecap" in Indonesian (a salty soy sauce) and kecap manis or "sweet kecap" in Indonesian. Kecap manis is a sweet soy sauce that is a mixture of soy sauce with brown sugar, molasses, garlic, ginger, anise, coriander and a bay leaf reduced over medium heat until rather syrupy. A third type, kecap ikan, meaning "fish kecap" is fish sauce similar to the Thai nam pla or the Philippine patis. It is not, however, soy-based."

https://en.wikipedia.org/wiki/Ketchup

Vad säger du nu?
Du vet bättre än wiki professorn?

Jag kan allt om såser!
Romarnas sås hette "garum". kom jag på nu.
Citera
2024-12-25, 05:40
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtlkertkerjterk5
Romarna hade ketchup? Nej, absolut inte, de hade en fisksås som hette garum som inte hade något som helst med ketchup att göra.

Ketchup (modern) ska ha tomater, tomater fanns inte innan 1490 typ. Kommer från "nya världen".
Tomat tror jag kommer från indianerna, betyder "o-ätlig", giftig, på deras språk.
Citera
2024-12-25, 05:42
Medlem
Citat:
Jag kan allt om såser!
Romarnas sås hette "garum". kom jag på nu.

Sluta trolla forumet dit satans blockmongo. Hur svårt tror du det är att avslöja dina patetiska lögner gång på gång. Varsågod här får vi ett till bevis på att du hör hemma på hispan.

"Garum är en fisksås som var en allmänt spridd och mycket viktig smaksättare i det antika, främst romerska köket, jämförbar med våra dagars asiatiska fisksåser.[1] Garum förekommer även under beteckningen liquamen eller muria. Ordet kommer från grekiska γάρον (garon), namnet på den fisk vars inälvor man först använde.

Den bereddes av fiskrens, mestadels från makrill som tycks ha varit favoriten. Renset blandades med salt, vinäger och örter i till exempel ett lergodskärl och ställdes ut i solvärmen för att jäsa. Efter en tid hällde man av den jästa vätskan och använde den som sås i diverse kulinariska anrättningar."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Garum

Topic är tomater och jag skriver om tomater fast i den förädlade formen "Ketchup". Chilisås gillar jag också och där är även gjort på tomater.
Citera
2024-12-25, 05:54
Avstängd
Citat:
Ketchup (modern) ska ha tomater, tomater fanns inte innan 1490 typ. Kommer från "nya världen".
Tomat tror jag kommer från indianerna, betyder "o-ätlig", giftig, på deras språk.

Och ändå påstod du att romarna hade en variant på ketchup, hur borta i huvudet är du på en skala egentligen?
Citera
2024-12-25, 06:01
Medlem
Citat:
Ketchup är nyttigt.
Ketchup innehåller mer lykopen än råa tomater.
Att Ketchup värmebehandlats gör att kroppen har lättare att ta upp antioxidanten lykopen.
Antioxidanter är bra och kroppen älskar att få i sig sånt.

Ketchup är en universialkrydda som man kan använda till i princip allt.
Jag har en väninna som har ketchup på knäckebröd.

För omkring 35 år sedan flyttade jag hemifrån. Aldrig köpt mycket ketchup då det är för sött, hellre då en lika uppsötad chilisås med massor av sting.
Favoritkryddan no:2 här på Facebook verkar vara aromat. Denna köpte jag en gång(samtidigt), använde en gång som i skolan på hårt bröd.
I samband med min andra flytt för 30 år sedan försvann aromaten. Den blev aldrig ersatt eller saknad.
Åter till ämnet. Ketchup till korv eller hamburgare, annars aldrig.
Citera
2024-12-25, 06:08
Avslutad
Jag äter sällan varken ketchup eller pasta, men lagar pasta ibland åt andra. Nåt som provocerar är idioter som häller ketchup på en god långkokt köttfärssås med pasta. Snacka om barnbeteende eller bara WT. Ofta görs det innan man smakat också.
Citera
2024-12-25, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kl19xx
För omkring 35 år sedan flyttade jag hemifrån. Aldrig köpt mycket ketchup då det är för sött, hellre då en lika uppsötad chilisås med massor av sting.
Favoritkryddan no:2 här på Facebook verkar vara aromat. Denna köpte jag en gång(samtidigt), använde en gång som i skolan på hårt bröd.
I samband med min andra flytt för 30 år sedan försvann aromaten. Den blev aldrig ersatt eller saknad.
Åter till ämnet. Ketchup till korv eller hamburgare, annars aldrig.

Chilisås är också gott. Tomat som tomat bara den är i såsform. Salsa gillar jag också även om den inte är tillagad på samma sätt som ketchup eller chilisås. Tacosås däremot är för WT för mig.
Eller jag brukar äta massa vanliga tomater också.
Jag älskar såna där "blandade småtomater". Köpte 3 plasttråg á 350 gram för att kunna smaska en om dagen under juldagarna.

Aromat är ju glutamat. En slags umamikrydda.
Du kan inte besöka en Kinarestaurang med buffé utan att äta mat fullproppad med glutamat.

Själv föredrar jag "Vegeta" framför "Aromat" om jag ska använda krydda med glutamat.
Senast redigerad av EricFrederickTrump 2024-12-25 kl. 06:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in