Citat:
Ursprungligen postat av
Kalle-i-KBA
Skit samma vad dom innehåller, vem fan över 20år använder ketchup i en pasta?
Till pasta så föredrar jag att använda vitlök, rå eller pulver, ketchup samt någon pastasås tex en carbonara eller kötfärsås.
Läs vidare och

en skvätt.
Vi svenskar är det folk som äter näst mest ketchup.
Vi äter 3,2 kilo per svensk.
Och nej det är inte amerikanare som äter mer ketchup utan det är irländarna.
"Rätterna vi helst toppar med den sötsyrliga röda såsen är; falukorv, köttbullar,
spaghetti, hamburgare och korv med bröd."
Ja svenskar älskar ketchup till sin pasta.
"En kall, lite söt tomatsås låter inte som ett självklart val, varför tycker vi att det är så gott?
– Det stora värdet är att ketchupen har två grundsmaker (sött, surt), så om du gör en maträtt som saknar dessa i sitt recept är det lätt åtgärdat med en ketchupklick.
Har du sett några oväntade kombinationer med ketchup när du tittat på dess historia?
– I Mexiko kan man ha salsa på popcornen, och den är ju en föregångare till ketchupen. Och i Sydost-Asien är ketchup på ris ingen ovanlighet.
Finns det något du själv inte gärna äter utan ketchup?
– Stuvade makaroner utan ketchup är en omöjlighet. Och förstås för att doppa pommes i på Donken. När jag stylar gör jag gratinerade ostron med ketchup, fint tilltugg till drinken."
"
61 procent äter ketchup till spaghetti med köttfärssås och 44 procent väljer att ha ketchup på bara spaghetti (efter korv med bröd är faktiskt spaghetti med köttfärssås den mat som flest svenskar – 30 procent – säger att de inte skulle kunna äta utan ketchup.
https://www.godare.se/artiklar/a/JQlW4X/fakta-och-statistik-om-ketchup