2024-12-24, 23:47
Medlem
Det hela är väl lite som carbonara med grädde 🤷🏼

Personligen kör jag gärna med krossade tomater. Lite långkok + emulsion och det blir inte alls vattnigt. Då får man också en mustig tomatsmak från bitarna.
Citera
2024-12-25, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negercp
Använder folk över 18 år ketchup i pastan? Snacka om dekadens... Väx upp och ta lärdom från Paolo Roberto. Eller åtminstone det Italienska köket, var inte ett jävla WT!

Vem använder ketchup? Jag har köpt en liten flaska i augusti (Martha lanos, extra) i år för att ha till korv/hamburgare. Finns kvar än.
Ketchup på Pasta? Nej! Sötsliskig chilisås, kanske. Annars till pasta är det tomatsås/krossade tomater som gäller med massa svart peppar och chili-flakes samt grädde).
Tycker för övrigt såväl pasta som ris och nudlar är dåligt, framförallt för mitt blodsocker. Äter endast undantagsvis och då gärna fett och osötat av ketchup.
Citera
2024-12-25, 00:08
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Såg i någon annan tråd där en person sade att han föredrog krossade tomater ... Då blev några upprörda
Häromdan blev nån skjuten i foten över kapris, och nu detta. Matvåldet skrämmer.
Citera
2024-12-25, 00:20
Medlem
pn222jws avatar
Spaghetti. Lite passerade tomater, lite ketchup och sen lite grovmalen svartpeppar - busenkelt och snabblagat.
Senast redigerad av pn222jw 2024-12-25 kl. 00:22.
Citera
2024-12-25, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negercp
Använder folk över 18 år ketchup i pastan? Snacka om dekadens... Väx upp och ta lärdom från Paolo Roberto. Eller åtminstone det Italienska köket, var inte ett jävla WT!

Ketchup är nyttigt.
Ketchup innehåller mer lykopen än råa tomater.
Att Ketchup värmebehandlats gör att kroppen har lättare att ta upp antioxidanten lykopen.
Antioxidanter är bra och kroppen älskar att få i sig sånt.

Ketchup är en universialkrydda som man kan använda till i princip allt.
Jag har en väninna som har ketchup på knäckebröd.
Citera
2024-12-25, 02:22
Avstängd
Varken ketchup eller krossade tomater passar särskilt bra till pasta, riven ost, gärna kryddig är det man använder om man inte är ett WT.
Citera
2024-12-25, 03:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EricFrederickTrump
Ketchup är nyttigt.
Ketchup innehåller mer lykopen än råa tomater.
Att Ketchup värmebehandlats gör att kroppen har lättare att ta upp antioxidanten lykopen.
Antioxidanter är bra och kroppen älskar att få i sig sånt.

Ketchup är en universialkrydda som man kan använda till i princip allt.
Jag har en väninna som har ketchup på knäckebröd.
Skit samma vad dom innehåller, vem fan över 20år använder ketchup i en pasta?
Citera
2024-12-25, 03:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Såg i någon annan tråd där en person sade att han föredrog krossade tomater istället för ketchup på pasta, då han tyckte det var mycket godare och mer smak av tomater. Då blev några upprörda och menade att krossade tomater används som ingrediens i annan matlagning och tyckte personen var "dum i huvudet" pga det.

Vad har ni eventuellt emot användandet av krossade tomater istället för ketchup på pasta?

Ketchup på pasta? Det är för små barn. Krossade tomater kan användas för att göra tomatsås till pasta, inget som borde uppröra någon.
Citera
2024-12-25, 04:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Skit samma vad dom innehåller, vem fan över 20år använder ketchup i en pasta?

Till pasta så föredrar jag att använda vitlök, rå eller pulver, ketchup samt någon pastasås tex en carbonara eller kötfärsås.

Läs vidare och en skvätt.

Vi svenskar är det folk som äter näst mest ketchup.
Vi äter 3,2 kilo per svensk.

Och nej det är inte amerikanare som äter mer ketchup utan det är irländarna.

"Rätterna vi helst toppar med den sötsyrliga röda såsen är; falukorv, köttbullar, spaghetti, hamburgare och korv med bröd."

Ja svenskar älskar ketchup till sin pasta.

"En kall, lite söt tomatsås låter inte som ett självklart val, varför tycker vi att det är så gott?

– Det stora värdet är att ketchupen har två grundsmaker (sött, surt), så om du gör en maträtt som saknar dessa i sitt recept är det lätt åtgärdat med en ketchupklick.

Har du sett några oväntade kombinationer med ketchup när du tittat på dess historia?

– I Mexiko kan man ha salsa på popcornen, och den är ju en föregångare till ketchupen. Och i Sydost-Asien är ketchup på ris ingen ovanlighet.

Finns det något du själv inte gärna äter utan ketchup?

– Stuvade makaroner utan ketchup är en omöjlighet. Och förstås för att doppa pommes i på Donken. När jag stylar gör jag gratinerade ostron med ketchup, fint tilltugg till drinken."

"61 procent äter ketchup till spaghetti med köttfärssås och 44 procent väljer att ha ketchup på bara spaghetti (efter korv med bröd är faktiskt spaghetti med köttfärssås den mat som flest svenskar – 30 procent – säger att de inte skulle kunna äta utan ketchup.

https://www.godare.se/artiklar/a/JQlW4X/fakta-och-statistik-om-ketchup
Citera
2024-12-25, 04:46
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Till pasta så föredrar jag att använda vitlök, rå eller pulver, ketchup samt någon pastasås tex en carbonara eller kötfärsås.

Läs vidare och en skvätt.

Vi svenskar är det folk som äter näst mest ketchup.
Vi äter 3,2 kilo per svensk.

Och nej det är inte amerikanare som äter mer ketchup utan det är irländarna.

"Rätterna vi helst toppar med den sötsyrliga röda såsen är; falukorv, köttbullar, spaghetti, hamburgare och korv med bröd."

Ja svenskar älskar ketchup till sin pasta.

"En kall, lite söt tomatsås låter inte som ett självklart val, varför tycker vi att det är så gott?

– Det stora värdet är att ketchupen har två grundsmaker (sött, surt), så om du gör en maträtt som saknar dessa i sitt recept är det lätt åtgärdat med en ketchupklick.

Har du sett några oväntade kombinationer med ketchup när du tittat på dess historia?

– I Mexiko kan man ha salsa på popcornen, och den är ju en föregångare till ketchupen. Och i Sydost-Asien är ketchup på ris ingen ovanlighet.

Finns det något du själv inte gärna äter utan ketchup?

– Stuvade makaroner utan ketchup är en omöjlighet. Och förstås för att doppa pommes i på Donken. När jag stylar gör jag gratinerade ostron med ketchup, fint tilltugg till drinken."

"61 procent äter ketchup till spaghetti med köttfärssås och 44 procent väljer att ha ketchup på bara spaghetti (efter korv med bröd är faktiskt spaghetti med köttfärssås den mat som flest svenskar – 30 procent – säger att de inte skulle kunna äta utan ketchup.

https://www.godare.se/artiklar/a/JQlW4X/fakta-och-statistik-om-ketchup

Ostindisk sås. Alltså från Nederländska Indien, numera Indonesien.
Ketschap (stavas olika i olika regioner) är urfadern till ketchup.

Man kan fixa det "själver" med en stavmix; kör en burk tomater, lite Tabasco, olivolja, salt. Färdigt!
Behöver inte kokas, allt är ändå kokt från början. Ha i kylen, en månad hållbarhet minst.

Jag använder blandningen "till allt"; till pasta, baka pizza, drinkar, you name it!
Citera
2024-12-25, 04:59
Avstängd
Citat:
.....

....

Just stuvade makaroner är väl den enda pastarätten som ketchup fungerar med, föredrar dock senap, blir bättre smak.
Ostron med ketchup? Nej tack, gränsen för vad som är tacky har passerats med råge där, ingen vidare matexpert som ger såna råd.
Citera
2024-12-25, 05:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Ostindisk sås. Alltså från Nederländska Indien, numera Indonesien.
Ketschap (stavas olika i olika regioner) är urfadern till ketchup.

Man kan fixa det "själver" med en stavmix; kör en burk tomater, lite Tabasco, olivolja, salt. Färdigt!
Behöver inte kokas, allt är ändå kokt från början. Ha i kylen, en månad hållbarhet minst.

Jag använder blandningen "till allt"; till pasta, baka pizza, drinkar, you name it!

Du tänker troligen på kecap manis.
Det är en sojasås och har inget med "Ketchup" att föra.
Men du får A for effort.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sweet_soy_sauce

Ketchup innehåller socker och vinäger eller ättika.
Utan socker eller vinäger/ättika så är det ingen ketchup.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in