2024-12-24, 20:17
Avslutad
Såg i någon annan tråd där en person sade att han föredrog krossade tomater istället för ketchup på pasta, då han tyckte det var mycket godare och mer smak av tomater. Då blev några upprörda och menade att krossade tomater används som ingrediens i annan matlagning och tyckte personen var "dum i huvudet" pga det.

Vad har ni eventuellt emot användandet av krossade tomater istället för ketchup på pasta?
Citera
2024-12-24, 20:30
Medlem
AppleIntelligences avatar
Är det inte surt och vattnigt och jävligt?
Citera
2024-12-24, 20:37
Medlem
Room531s avatar
Det är ju vanligt.
Citera
2024-12-24, 21:12
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AppleIntelligence
Är det inte surt och vattnigt och jävligt?

Japp, kan bara hålla med...
Citera
2024-12-24, 21:48
Bannlyst
Vet inte om det var mitt inlägg du syftade på men visst föredrar jag krossade tomater man krosat sj. Helst gärna då jag gjort "ketchup " själv i köket. Blev mäkta förvånad över resultatet så det räckte inte länge direkt. Men ska sanningen fram har jag använt mig av mestadels köpt felix ketchup till pasta senaste måfanerna.

Iaf så är det som sagt rätt vattniga grejer. Men sånt kan förstås kokas bort.

Sen finna ju sk toma5juice med och jag tror en bekant bjöd på en god soppa med det som bas, tänkt testa
Senast redigerad av litenfiskare 2024-12-24 kl. 22:11.
Citera
2024-12-24, 22:03
Medlem
Vad hindrar både och plus tomatpuré. Mutti ska det vara på tomatkrossen.
Citera
2024-12-24, 22:37
Medlem
Vem0ths avatar
Det som kan provocera mig är att man väljer billiga konservburkar med krossade tomater, kvalitén där har gått ned så mycket genom åren det är något oroväckande.

Jag vill ha en saftig tomatbit i maten när jag äter, det är svårt att få idag. Minns att Delizie hade i särklass bästa krossade tomaten i konservpack(dock i tetra), det var goda tomatbitar i den med bra textur och smak.

För att uppnå detta idag måste man köra hela tomater och antingen tärna upp eller bara enkelt mosa med händerna. Plus att man inte får något hårt tomatskinn i grytan... då upplever man fina tomatbitar i maträtterna.
Citera
2024-12-24, 22:55
Medlem
Var det inte ngt med de där komservburkarna? Typ PFAS eller ngt? Mutti m.fl.
Citera
2024-12-24, 23:04
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarefreeAlien
Var det inte ngt med de där komservburkarna? Typ PFAS eller ngt? Mutti m.fl.
Inte PFAS utan bisfenol som kan finnas på plastskiktet på insidan av burkarna.
Citat:
Ursprungligen postat av Negercp
Använder folk över 18 år ketchup i pastan? Snacka om dekadens... Väx upp och ta lärdom från Paolo Roberto. Eller åtminstone det Italienska köket, var inte ett jävla WT!
Varför kan alla inte få äta det de tycker om utan att bli klassade som allt möjligt?
Citera
2024-12-24, 23:19
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Såg i någon annan tråd där en person sade att han föredrog krossade tomater istället för ketchup på pasta, då han tyckte det var mycket godare och mer smak av tomater. Då blev några upprörda och menade att krossade tomater används som ingrediens i annan matlagning och tyckte personen var "dum i huvudet" pga det.

Vad har ni eventuellt emot användandet av krossade tomater istället för ketchup på pasta?

Jag har ingen direkt åsikt i frågan, men jag erinrar mig ett reportage från tv-sporten för några år sedan: En kvinnlig basketspelare från USA (men som då spelade i ett svenskt lag) intervjuades om vilka skillnader det fanns mellan Sverige och USA i vardagen enligt henne. Hon tyckte inte det var så stora skillnader, men det hon hade reagerat mest på var just det faktum att svenskarna brukar använda ketchup till pasta! Helt otänkbart i USA enligt basketdamen, där är det tomatsås som gäller.
Citera
2024-12-24, 23:22
Medlem
irrelevants avatar
Det ska vara pelati - hela tomater på burk som du krossar i pannan. I med olivolja (så mycket att du skäms, sen häller du i lite till), 5-6 stora klyftor tunnt skivad vitlök, i med oregano samtidigt, vänta till vitlöken fått lite färg sen i med tomaterna. Krossa. Salta. Hacka ner lite chili om du gillar det. Sänk värmen när det kokat upp. Låt det sjuda 10 minuter typ. Häll i nån riktigt bra al dente kvalitetspasta (penne eller rigatoni typ) och rör runt. Salta lite mer om det behövs. Upp på tallriken, garnera med lite färsk basilika eller finhackad persilja (inte den krusiga). Tacka mig sen.
Citera
2024-12-24, 23:40
Medlem
Traveller7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Inte PFAS utan bisfenol som kan finnas på plastskiktet på insidan av burkarna.

Varför kan alla inte få äta det de tycker om utan att bli klassade som allt möjligt?
Osäker person med kass självkänsla.
Pasta med ketchup är kung.

Tröttnar aldrig på snabbmakaroner med billigt ketchup.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in