2024-12-24, 08:40
Medlem
Köpte en ny gaming-PC igår och ville börja med att spela RDR2. Laddade ner det via Steam och fick spelet att starta, men fick det inte i fullscreen genom att ändra inställningarna in game, så googlade mig fram till att man kunde skriva in "-fullscreen" i startup settings i Steam. Detta ledde till att spelet startar som en svart skärm med "not responding". Hittade ingen lösning, så avinstallerade och laddade ner på nytt, men får samma fel. Tog givetvis bort "-fullscreen" direkt, men det hjälper inte. Är inte speciellt bra på sånt här så skulle så uppskatta om någon har en lösning!
Citera
2024-12-24, 11:00
Medlem
swebarbs avatar
Ladda ner senaste drivrutiner till grafikkortet kanske det som spökar, vilket märke är det?

Har du testat om andra spel funkar ?
Citera
2024-12-24, 11:08
Moderator
memymos avatar
Dator- och konsolspel --> Support (Spel)
/Moderator
Citera
2024-12-25, 01:58
Medlem
Hirdmans avatar
Prova att verifiera filerna i installationsmappen via Steam, se så att det är installerat korrekt. Prova även att starta spelet direkt via Rockstars launcher.
Citera
2024-12-25, 02:33
Medlem
anomaligns avatar
Rockstar använder sin egen launcher, fastän du kör det i Steam eller Epic, och jag gissar att när du startar spelet första gången vill deras launcher installera filer och stöka och böka runt lite grann i Windows, så om appen inte har rätt behörigheter kan den helt enkelt låta bli att köra.

Jag fick samma problem när jag skulle spela RDR2 första gången nyligen. Tips jag hittade på Reddit gjorde gällande att man löste det genom att starta spelet första gången i administratörsläge så launchern fick göra sin grej. Jag testade och sen fungerade det normalt efteråt.
Senast redigerad av anomalign 2024-12-25 kl. 02:36.
Citera
2024-12-25, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Ladda ner senaste drivrutiner till grafikkortet kanske det som spökar, vilket märke är det?

Har du testat om andra spel funkar ?

Drivrutiner uppdaterade, och ja, andra spel funkar. RDR2 startades upp och kom till menyn, ändrade lite på grafikinställningarna men kunde inte få spelet i fullscreen. Testade då att lägga till "-fullscreen" i startalternativ i Steam, och det var då allt slutade funka. Spelet startar som en svart skärm, och "svarar inte". Det går heller inte att stänga ner spelet, och stänger jag ner via Steam fanstar den som "Stoppar" men det stängs inte förrän jag startar om datorn.
Grafikkort ASRock Radeon RX 7600 XT Challenger 16gb
Citera
2024-12-25, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hirdman
Prova att verifiera filerna i installationsmappen via Steam, se så att det är installerat korrekt. Prova även att starta spelet direkt via Rockstars launcher.

Ingetdera hjälpte tyvärr, men tack för tipsen!
Citera
2024-12-25, 10:17
Medlem
Hirdmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chipsmonster1
Ingetdera hjälpte tyvärr, men tack för tipsen!

Googla lite, ser att det finns lite saker att prova, den vanligaste orsaken verkar vara fel med Vulkan API. Såg att det fanns lite på reddit gällande detta. Lycka till!
Citera
2024-12-25, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hirdman
Googla lite, ser att det finns lite saker att prova, den vanligaste orsaken verkar vara fel med Vulkan API. Såg att det fanns lite på reddit gällande detta. Lycka till!

Har också läst om det, problemet är att jag inte kan hitta "settings" i RDR2-mappen där man skulle kunna ändra det, så vet inte hur jag ska göra. Går genom Steam till "Bläddra bland lokala filer", men ser ingen "settings". Inte heller genom documents/Rockstar games/Red dead redemption 2 som någon skrev på Reddit, där finns bara en mapp som heter Profiles.
Citera
2024-12-25, 16:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Chipsmonster1
Har också läst om det, problemet är att jag inte kan hitta "settings" i RDR2-mappen där man skulle kunna ändra det, så vet inte hur jag ska göra. Går genom Steam till "Bläddra bland lokala filer", men ser ingen "settings". Inte heller genom documents/Rockstar games/Red dead redemption 2 som någon skrev på Reddit, där finns bara en mapp som heter Profiles.
Jag kör crackat för tillfället, kommer att köpa spelet nu i dagarna för det är makalöst bra (PC).
Settings för mig ligger på "Den här datorn/Dokument/Rockstar Games/Red Dead Redemption 2/Settings".

Det här är ett spel jag verkligen vill sponsra genom att vara laglydig. Har bara spelat fram till tågrånet och kommer inte spela längre förrän jag har köpte det. Fyfan vilken bra storydriv det är, röstskådespelandet är underbart bra. Det enda jag har invändningar på är att interagerandet kan kännas lite omständigt till en början.
Citera
2024-12-25, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Jag kör crackat för tillfället, kommer att köpa spelet nu i dagarna för det är makalöst bra (PC).
Settings för mig ligger på "Den här datorn/Dokument/Rockstar Games/Red Dead Redemption 2/Settings".

Det här är ett spel jag verkligen vill sponsra genom att vara laglydig. Har bara spelat fram till tågrånet och kommer inte spela längre förrän jag har köpte det. Fyfan vilken bra storydriv det är, röstskådespelandet är underbart bra. Det enda jag har invändningar på är att interagerandet kan kännas lite omständigt till en början.

I den mappen för mig finns bara en mapp som heter "profiles", och i den ligger en mapp som heter "8BF8266F". I den finns filerna "cfg.dat" och "cloudsavedata.dat". Kan det vara det som är problemet? Har som sagt avinstallerat och deletat allt, och laddat ner på nytt två gånger. Skrev massor med Rockstar support, de tipsade om att ladda ner "amd cleanup utility" vilket tog bort alla drivers. Det gjälpte inte, så fick installera om dem.
Citera
2024-12-25, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie

Men håller med, det är ett otroligt bra spel. Har kört det på PS4 och var så otroligt taggad på att köra på PC, har väntat länge på den här datorn och visste att detta var det första jag skulle spela. Är verkligen så ledsen över att det inte fungerar så håller verkli tummarna för att någon har en lösning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in