2024-12-23, 15:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Det beror på vilka övriga krafter som påverkar vattnet, vilken massa kloten har och hur långt det är mellan kloten.`Men nu pratar vi ju mer om den sfäriska jorden och vanlig fysik. Är inte trådens ämne flat earth och dess alternativa fysik?

Varför fallar klotet nedåt på en platt jord?

Att det finns omständigheter som talar emot att jorden är rund borde väl tillhöra topic eller?

Vi vet ju att vattnet inte kommer rinna uppåt mot det större klotet om man utgår från samma krafter som redan sker naturligt i samma rum som jordytan, vilket det enligt dig borde göra?
Citera
2024-12-23, 15:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Eftersom du troligen inte har möjlighet att placera ditt klot någonstans där det inte påverkas av någon planets gravitation påverkas ditt klot av jordens gravitation.

Eftersom du börjar ha insett att Jorden är ett jordklot kan jag upplysa dig om att det är klotet med störst massa som har den starkaste gravitationen. Månen som befinner sig mycket långt från jorden försöker dra vatten från jorden. Men dess gravitation är inte tillräcklig. Den är ändå tillräcklig för att skapa rörelse i havens vatten. Därför uppstår ebb och flod.

Enligt din logik borde ju månen cirkulera runt solen och inte runt jorden då?
Citera
2024-12-23, 15:36
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Så bra att du verkligen har insett att jorden är ett klot och månen cirkulerar runt jorden.
Månen följer med i jordens cirkulation runt solen.

Det är förståeligt att du har svårt att förstå gravitationens lagar, eftersom du så nyligt insett att jorden är en sfär.
Citera
2024-12-23, 15:40
Medlem
Citat:
Att det finns omständigheter som talar emot att jorden är rund borde väl tillhöra topic eller?

Vi vet ju att vattnet inte kommer rinna uppåt mot det större klotet om man utgår från samma krafter som redan sker naturligt i samma rum som jordytan, vilket det enligt dig borde göra?

Det finns inget som talar emot att jorden är rund. Att du inte förstår dig på krafter och gravitation betyder i sammanhanget ingenting.

Citat:

Ditt exempel är ytterst oklart. Finns det några andra klot i närheten? T.ex jordklotet?

Och hur får du fram riktningarna? Vad är det som avgör vilket klot som är ovanför det andra? Förändras allt om du som betraktare ställer dig på huvudet?
Citera
2024-12-23, 15:42
Medlem
Citat:

Det var ett märkligt påstående. Du har inte så bra koll på ämnet märker jag.
Citera
2024-12-23, 15:43
Avslutad
Citat:
Så bra att du verkligen har insett att jorden är ett klot och månen cirkulerar runt jorden.
Månen följer med i jordens cirkulation runt solen.

Det är förståeligt att du har svårt att förstå gravitationens lagar, eftersom du så nyligt insett att jorden är en sfär.

Du svarade ju inte på fråga, du påstod att anledningen till varför vattnet inte dras uppåt mot det större klotet berodde på att jordklotet har större massa, varför dras då inte månen mot solen?
Citera
2024-12-23, 15:47
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Du svarade ju inte på fråga, du påstod att anledningen till varför vattnet inte dras uppåt mot det större klotet berodde på att jordklotet har större massa, varför dras då inte månen mot solen?

Citat:
Så småningom börjar du kanske förstå detta.
Citera
2024-12-23, 15:47
Avslutad
Citat:
Så småningom börjar du kanske förstå detta.

Du hade inget svar på det alltså, tack då är jag nöjd.
Citera
2024-12-23, 16:27
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Du hade inget svar på det alltså, tack då är jag nöjd.
Jodå, jag har ett svar. Men du har ännu inte uppnått den kunskapsnivå som behövs för att förstå mitt svar.
Studera ämnet om hur olika gravitationer påverkar varandra så kanske du så småningom kan förstå vad detta svar innebär.
Förutom gravitation behöver du också studera hur ljus sprider sig.
Citera
2024-12-23, 16:38
Avslutad
Citat:
Jodå, jag har ett svar. Men du har ännu inte uppnått den kunskapsnivå som behövs för att förstå mitt svar.
Studera ämnet om hur olika gravitationer påverkar varandra så kanske du så småningom kan förstå vad detta svar innebär.
Förutom gravitation behöver du också studera hur ljus sprider sig.

Men ändå väljer du att svara hela tiden?

Jag upprepar:

Om man står på sydpolen och häller ut ett glas vatten, så rinner det ner mot marken, alltså uppåt mot jordklotet, det förklarade du att det berodde på gravitation, om man samtidigt har ett stort klot ovanför ett litet klot på samma plats och häller vatten på det lilla klotet, så faller vattnet ändå uppåt mot jorden, alltså mot jordklotet och inte det större klotet i experimentet.

Du påstod att anledningen till varför vattnet inte dras uppåt mot det större klotet berodde på att jordklotet har större massa, varför dras då inte månen mot solen som har större massa än jorden?
Citera
2024-12-23, 16:48
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Men ändå väljer du att svara hela tiden?

Jag upprepar:

Om man står på sydpolen och häller ut ett glas vatten, så rinner det ner mot marken, alltså uppåt mot jordklotet, det förklarade du att det berodde på gravitation, om man samtidigt har ett stort klot ovanför ett litet klot på samma plats och häller vatten på det lilla klotet, så faller vattnet ändå uppåt mot jorden, alltså mot jordklotet och inte det större klotet i experimentet.

Du påstod att anledningen till varför vattnet inte dras uppåt mot det större klotet berodde på att jordklotet har större massa, varför dras då inte månen mot solen som har större massa än jorden?

Vadå upp mot jordklotet? Vattnet rinner ju ner mot jorden, även där såklart

Sydpolen är lika mycket ’upp’ som vilken annan plats på jorden som helst.
Citera
2024-12-23, 16:49
Medlem
Citat:

Gravitationen är omvänt proportionel mot kvadraten på avståndet och solen är mycket längre bort än jorden. Om du räknar ut gravitationen från solen respektive jorden så blir svaret uppenbart. Samma sak om du räknar på gravitationen från jorden och jämför det med gravitationen från ditt lilla och förhålladevis lätta klot.

Om du ska försöka ge dig i kast med att falsifiera gravitation får du väl för fan anstränga dig lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in