2024-12-23, 09:11
Medlem
The-Zombie-Hosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Ibland får man dessutom intrycket att skribenter som du tex redan på förhand bestämt er för att fotohandlarparet inte var trovärdiga?

Det är klart det finns allvarliga skäl att anta att deras historia inte stämmer med verkligheten. Om det skulle varit så att en mycket mystisk kund kommer in sommaren 1984 i deras butik i Solna, presenterar sig explicit som "obducent" (som inte ens är en riktig titel), begär framkallning av bilder på styckning av en kvinna, varvid strax därefter så hittas en styckmördad kvinna i just Solna, och kort efter det så häktas, under stor publicitet, en "obducent" som tillika arbetar i Solna.

Av något skäl känner fotohandlarparet inte att de bör kontakta polisen gällande detta 1984, utan väntar tre år med allt starkare medial cirkus med fantastiska och bisarra detaljer kring den påstådda styckningen. Då "minns" de plötsligt och vill informera polisen.

För alla sansade människor är detta något som gör att man bör vara mycket försiktig med deras berättelse.

Citat:
Är inte det jättekonstigt att alla dessa brister och opålitliga vittnesmål samlades i just detta fall? Hur är detta möjligt?

Den mest enkla förklaringen är ju att läkarna var oskyldiga. Om det var på det sättet så blir ju alla vittnesmål som påstår motsatsen per definition fel.

Om jag skulle anklaga dig för att ha mördat John F Kennedy och har ett antal vittnen som jag upplever tala för detta så kommer alla dessa vittnesmål oundvikligen vara ytterst skakiga.

Det konstiga kommer inte vara att "hur kan alla dessa vittnen ha fel???" utan den omvända logiken gäller - om man anklagar någon för något som faktiskt inte stämmer så kommer naturligtvis vittnesmål som påstår detta vara skakiga/falska/dåliga/otillförlitliga.
Citera
2024-12-23, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras
Teet Härm har köpt sex på Malmskillnadsgatan, vilket han aldrig förnekat. Du kan ju börja med att kolla på det första avsnittet där det tydligt framgår att Härm levde i ett öppet förhållande med sin första fru och hon tillät honom att göra det.

Det har aldrig framkommit något som tyder på att TA har köpt sex.

Om th köpt sex på Malmskillnadsgatan och Catrin jobbade där så är det ju inte heeeelt uppåt väggarna att han blev misstänkt, men att ta blev misstänkt är ju en gåta
Citera
2024-12-23, 09:24
Medlem
Nyligen nämnde jag en ny person, som har information som flera i tråden är intresserade av. Tyvärr tror jag att hen har blivit så uppvaktad och överöst med uppmärksamhet, att hen fick kalla fötter. Det skulle inte förvåna mig om tio personer har försökt nå hen och hen har nog fått kalla fötter. Ungefär samma problem som med CB, fast inte lika kränkande. Jag tror att personen jag syftade på, har dragit ner rullgardinen men vi ska försöka nå hen. Kommer ta lite tid. Som vanligt.
Citera
2024-12-23, 09:26
Medlem
The-Zombie-Hosts avatar
Angående tunnelbanepolisens utsaga:

Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Passagen om "ett par dagar innan" är lite luddig och öppen för tolkningar. Att det syftar på ett par dagar innan Catrine försvann är rimligt, men inte helt självklart.

Jo, det är otydligt tycker jag också vad hon faktiskt syftar på. Frågan gäller "försommaren" och polisen säger att hon sett henne "ett par dagar innan" - vilket inte är ett så naturligt svar på den vaga perioden försommaren.

Jag tror det är lite dumt att göra en för stor sak av den delen då den är öppen för tolkning. Mycket mer graverande är ju påståendet att hon specifikt sett liksäckarna innan de hittades.

Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja den var bra. Som jag tolkar det verkar det som Dan Josefsson inte är helt övertygad om att det blir en ny resning. Det krävs nya omständigheter och man har ju redan betat av någon eller några som i sig borde räckt.

Det är inte omöjligt att det är så att man nått vägs ände i den "normala" juridiska gången, men att det istället kan bli sådan speciell nåd av regeringen. Thomas Olsson, som tagit sig an Teet Härm, skall ju undersöka de juridiska möjligheterna och efter det, tror jag, lär vi få ett väl utrett svar vilka möjligheter som faktiskt existerar.

Citat:
Ursprungligen postat av TomP.
Pajasen Borgnäs har bett om en debatt. Jag hoppas Josefsson avstår. Brottas man med en gris händer två saker. Man blir smutsig och grisen har roligt.

Jag hoppas tvärtom. Om Dan Josefsson tackar nej så skulle det kunna tolkas som att han egentligen inte har täckning för sina påståenden i dokumentären och inte vågar få dem ifrågasatta. Om Lars Borgnäs får en chans att presentera sina "bästa bevis" så kan alla se hur starka dessa faktiskt är.

Det är ju lite intressant tycker jag att det hittills verkar vara endast just Borgnäs som framhärdar i sina påståenden. Alla andra ansvariga håller tyst och hoppas stormen skall dra vidare.

Citat:
Ursprungligen postat av Tramsis
Om th köpt sex på Malmskillnadsgatan och Catrin jobbade där så är det ju inte heeeelt uppåt väggarna att han blev misstänkt, men att ta blev misstänkt är ju en gåta

Jo, faktiskt, för polisen intervjuade 150+ prostituerade och ingen hade någonsin sett just Catrine da Costa tillsammans med Teet Härm, så utifrån det fanns faktiskt ingen grund att bli misstänkt.
Citera
2024-12-23, 09:28
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shri
SVT har sett till att få bort Borgnäs program från Youtube. Borgnäs ses som en katastrof.

Detta är alltså förklaringen till varför man inte hittar dokumentären/TV-reportaget som han gjorde om da Costa-fallet? Minns jag såg den på TV i tonåren och minns att den var förbannat spännande. Han är en grym dramaturg Borgnäs, det kan man inte ta ifrån honom.
Citera
2024-12-23, 10:03
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Borderline/EIPS?

Om hon lider av borderline har hon troligtvis haft perioder av vanföreställningar och perioder av att vakna upp ur dem om vartannat. Att släppa vanföreställningarna en gång för alla är dock oerhört svårt när de väl börjat. Borderline är ingen lek att lida av, jag vet då jag själv lider av det. Det som gör att jag dock tvivlar på att hon lider av det är att hon klippte kontakten helt med sin man, något som är sjukt svårt för en borderline. Hon verkar bara se svart på honom. Total kyla bara, inte fram och tillbaka mellan att totalt dyrka någon för att i nästa sekund hata. Hade varit mer cirkus och ett jävla bollande hit och dit om hon lidit av Borderline.
Senast redigerad av DrComfort 2024-12-23 kl. 10:07.
Citera
2024-12-23, 10:12
Avstängd
Citat:
Är inte det jättekonstigt att alla dessa brister och opålitliga vittnesmål samlades i just detta fall? Hur är detta möjligt?

Stämningen är även uppiskad nu och människor påverkas av tex den nya dokumentärserien. Media har helt uppenbart ett stort ansvar här. Samma sak inträffade även när DÄEM kom ut 1999, helt plötsligt hade vi en massa människor som skulle uttala sig efter att ha läst boken som kändes rätt vinklad. Alla hade sin åsikt.

Hoppas att du inser att JE:s vittnesmål kan kastas i sopnedkastet omgående, han väntade i 22 år på att öppna truten om sin påstådda observation av BO på Gamla Brogatan den 15 juni 1984. Han måste ha blivit enormt påverkad av allt som stått i media om fallet under alla dessa år.
Nu ska jag säga rakt ut vad jag tycker om dig: Jag tycker att du är en vidrig människa utan skam i kroppen! Du har i 13 år suttit inne på Flashback och förtalat två personer som blivit utsatta för ett av de värsta rättsövergreppen i svensk historia, fullt likvärdigt med Olle Möller. Och detta beror inte på någon objektivitet eller omsorg om Catrine, utan detta beror på att du inte vill skada ditt ego att inse att du faktiskt haft fel. Det finns inte ett enda bevis mot varken TA eller TH, utan tvärtom visar exakt allt att dessa två är totalt oskyldiga människor som av staten fått sina liv förstörda. Och i allt detta sitter du och försöker göra gällande att dessa två är skyldiga och mena på att det visst finns starka bevis mot dem, även fast alla vet att det inte gör det. Allt som talar för dem som skyldiga, hur svag bevisningen än är, låter du lyfta fram medan allt som talar emot dem som skyldiga gör du allt för att avvisa. Det värsta i allt detta är dock inte enbart att du sparkar på två män som fått sina liv förstörda, utan det värsta är att du också sparkar på Catrine da Costa, för hon kommer aldrig någonsin kunna få upprättelse så länge de två läkarna utpekas av svin som dig för det och den efterkommande rättsskandalen har tagit all fokus från det mest väsentliga: att hitta den riktiga mördaren.

Hade du haft någon heder hade du bara gjort fn kovändning och erkänt att du hade fel. Då hade jag varit den första att hylla ditt mod, men du är en feg jävel som inte vågar ifrågasätta dig själv
Citera
2024-12-23, 10:14
Medlem
The-Zombie-Hosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durzon
Om det är så att man är så sjuk i huvudet att man låter sin 1,5 åring bevittna sexscener, styckmord och kannibalism

Hela den idén är så absurd om man tänker efter lite. Detta barn, som inte ens var 1,5 år, var ju så kort att hon inte skulle kunna se styckningen om hon var på golvet. För att kunnat göra alla "observationer" måste hon liksom varit med uppe på obduktionsbordet. Antingen måste hon då ha suttit på det meterhöga bordet, som måste varit indränkt med blod, medan pappa styckade, och med stor risk att ramla ned och göra sig allvarligt illa - eller också så måste Thomas Allgén haft lilla dottern på armen hela "operationen".

Så vi har alltså Thomas A, utklädd i satanistiska kläder och svartmålad i ansiktet, med en ettåring på ena armen, skära bort Catrines kroppsdelar med den andra handen och samtidigt fotograferade alltsammans!

Denna lätt märkliga idé är dock, som känt, helt sanningsenlig och "ställt utan allt rimligt tvivel" och gäller juridiskt än i dag.
Citera
2024-12-23, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Om hon lider av borderline har hon troligtvis haft perioder av vanföreställningar och perioder av att vakna upp ur dem om vartannat. Att släppa vanföreställningarna en gång för alla är dock oerhört svårt när de väl börjat. Borderline är ingen lek att lida av, jag vet då jag själv lider av det. Det som gör att jag dock tvivlar på att hon lider av det är att hon klippte kontakten helt med sin man, något som är sjukt svårt för en borderline. Hon verkar bara se svart på honom. Total kyla bara, inte fram och tillbaka mellan att totalt dyrka någon för att i nästa sekund hata. Hade varit mer cirkus och ett jävla bollande hit och dit om hon lidit av Borderline.

Instämmer helt i din analys av att det är ett totalt nattsvart beteende.
Prova med antisocial personlighetsstörning istället. Det klickar lite fler boxar i boken.

Det ligger även mer i linje med hennes yrke som jurist. Ja advokat bör hon närmast vara vid detta laget.
Citera
2024-12-23, 10:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Om GM pökat på CdC så kanske denne vill ta bort eventuella DNA spår i hennes slida eller runt brösten och grovkarvade bort framsidan.
Eller en slaktare i vild frenesi och psykopat som bara helt enkelt slaktade kroppen och sen spred ut den lite här och var, en säck i dag, en säck i morgon osv.

Jag får revidera min åsikt om GM efter att ha studerat hanteringen av kvarlevorna; det framstår som att det med stor sannolikhet är minst två personer som har hanterat kvarlevorna, en som är mer pedantiskt lagd och en som är mer burdus.
Att kraniet hanterats enskilt är förmodligen ett modus för att försvåra identifiering då GM behövde tid för att göra sig av med CDC personliga tillhörigheter som kläder, smycken och väska.
Senast redigerad av Taifun1117 2024-12-23 kl. 10:33.
Citera
2024-12-23, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort

Ok vi vet dock ingenting om turerna kring Thomas och henne. Det kanske var kaos också. Om hon är borderline, har hon svårt med vissa nyanser och svartmålar gärna människor som varit nära henne. Jag har själv upplevt detta. Från ängel till avskräde på fem minuter.
Citera
2024-12-23, 10:45
Medlem
Durzons avatar
https://mediemordet.com/

På denna sida såg jag en gammal löpsedel som menade att Teet skulle ha haft dödskallar i sin hylla. Stämmer detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in