2024-12-22, 18:40
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Även skoven får mig att tänka på Stig.
Som jag uppfattar det, har hans mående och funktionsnivå pendlat extremt mycket under åren.

Jag tror inte att Stigs ryckiga hälsa kan förklaras med enbart missbruket. Det finns nog en hereditet som triggats av massivt missbruk.

Stig är en av de stackare som bokstavligen har levt på gatan, som da Costa, Robert och Raine.

Han har kört hårt, Stig.
Känner du till om Stig har någon koppling till Solna?
Citera
2024-12-22, 18:53
Medlem
Var hittar man länken till domen i tingsrätten? Länkarna i början av tråden till något photobucket funkar inte.
Citera
2024-12-22, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solvindarfriska
Är det någon som har sett familjerättens beslut att både frånta allmänläkaren vårdnaden av dottern och rätten till umgänge?

Mammans anklagelser om incest under en skilsmässa bevisades ju av läkare vara falska.
Allmänläkaren friades för brott i domstol rörande mordet.

Ändå verkar ju prövningen om vårdnaden resulterat i ingen vårdnad och ingen rätt till umgänge för pappan.

Var det skrivningen i domen om att dessa 2 personer utom allt rimligt tvivel hade styckat kvinnan som var grunden för att han blev berövad att träffa sitt barn och barnet att växa upp med sin pappa?

Mamman är ju frikyrklig, då lär hon vara införstådd med att domedagen för ens gärningar här på jorden når oss alla en dag.
förutom Chatrine, Teet och Tomas är Dottern det största offret i den här härvan. Antingen har hon vuxit upp och blivit i tutad att hennes far är en pervers likstyckare. I så fall lär hon ha drabbats av svåra pts symtom under hela sitt liv pga det. Möjligheten finns också att mamman har tutat i henne att pappan är död eller ointresserad av att ha kontakt med henne. I det fallet kommer hon att få veta sanningen den dag Tomas dör och hon blir kallad som dödsbodelägare. Det får mig att tänka på en händelse för många år sedan. Min dotter var liten och hade en kompis som ofta brukade vara hos oss. Jag visste att kompisens mamma hade problem och försökte vara stöd för barnet när mamman inte var 100%. En dag kom barnet och berättade att mamma sov och hon inte kunde väcka henne. Jag följde med barnet hem. Mamman var kanon. Jag fick liv i henne och vi började prata. Hon berättade att hennes föräldrar hade skilt sig när hon var i 5 års åldern och efter det hade hon aldrig träffat sin pappa. Hon hade fått höra från sin mamma att pappan sket i henne och inte ville ha någon kontakt. Nu hade pappan dött och som enda dödsbodelägare hade hon fått ta hand om kvarlåtenskapen. Hon hade hittat gamla domstolsprotokoll där det framgick att hennes pappa hade stridit under många år om vårdnad och umgängesrätt men att mamman hade stoppat honom pga att ljuga om att han skulle ha misshandandlat och varit otrevlig. Hennes mamma var också död så hon kunde inte ställa henne till svars.
Senast redigerad av susanna.s 2024-12-22 kl. 19:01.
Citera
2024-12-22, 19:00
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yeahyyeahyeah
Var hittar man länken till domen i tingsrätten? Länkarna i början av tråden till något photobucket funkar inte.
https://gofile.io/d/DDhfJH
Citera
2024-12-22, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yeahyyeahyeah
photobucket är ju numer en betaltjänst, lägsta är $5/månad. Det gör ju att få kommer att läsa all den som da Costa sidan säger sig ha.
Citera
2024-12-22, 19:03
Medlem
Lillreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durzon
Ja, hur skräckfilmer kunde spelas upp i en rätten är så totalt irrationellt och vansinnigt att man nästan saknar ord för det. Om någon ska dömas för brott ska det baseras på sakligheter och inte rena känsloargument. Det är tecken på hur galet det gick till.

Den som inte var med på den tiden när videon slog och blev "var mans egendom " kan inte förstå vilken moralpanik det blev.

Vi hade haft endast två tevekanaler där Kalle Anka på julafton i stort sett var den tecknad film som sändes och Dallas/ Familjen Machan var det mest spännande folk tittade på. Annars var det mellanmjölk och Lilla Huset På prärien stämning.

Svensk bio hade en av världens strängaste censurer där Harry Potter absolut skulle blivit barnförbjuden som innebar 15 års gräns. Samtidigt visades det porrfilm på samma biografer kvällstid, något som många idag inte ens kan förstå.

Videouthyrningen fullständigt exploderade på mindre än ett år, det fanns uthyrning av video i nästan varenda by eftersom svensken var svältfödd på film och hade man inte en egen videobandspelare så samlades man hos en kamrat som ägde eller hyrde en sk. "moviebox" som innehöll en videobandspelare i en väska som man kopplade in på sin teve.

Samtidigt som marknaden exploderade så rullade debatten igång bland experterna om det hälsosamma att se på "våldsporr" Man menade ärligt att se på sådana filmer skulle göra random person till seriemördare. Det var liksom där nivån låg.

Att äga en massa filmer i bokhyllan blev status på samma sätt som att ha flera backar med Lp skivor. Fullständigt obegripligt för en modern streamade människa, men det var ju precis det som vittnet såg hemma i bokhyllan hos en av de misstänkta.

Titta bara på det klassisk direkt pinsamma klippet med Siwert Öholm...
Sveriges då i det tidiga 80-tals Sveriges mysfarbror nr 1 och hans program "Svar Direkt" om det fullständigt livsfarliga hårdrocken
https://youtu.be/xA_rOS3U15I?si=py22YDdhS5dNRxDC
Senast redigerad av Lillred 2024-12-22 kl. 19:06.
Citera
2024-12-22, 19:12
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taifun1117
Det var ett hiskeligt flängande fram och tillbaka mellan Gislaved och Ösmo för att fånga fisk, första tillfället var den 2-3/6-1984, då var CDC med och fångade rikligt med strömming och helgen därpå var det återigen dags att pröva fiskelyckan under tiden steken puttrade på grytan enligt TÅ:s dotter men då var inte pappa TÅ med och prövade fiskelyckan då han var inne i Stockholm och letade efter CDC i Kungsträdgården.
Jag tror inte riktigt på dessa fiskehistorier, de är lite väl detaljerade och jag undrar vilket år TÅ dog? Det var väl 2005 man gjorde håranalyser från handduken? Tog man prover från TÅ:s anhöriga om han ej var vid liv 2005? Hittar inget om detta i materialet.

Hmm..minns inga fiskehistorier i Per Lindebergs bok. Måste vara nytillkomna uppgifter. Den andra helgen måste då vara Pingsthelgen. Varför letade han specifikt i Kungsträdgården? Hade dessa uppgifter(från arkitekten) kommit ut i media innan han togs in till förhör? Man kan väl konstatera att "There is something Fishy in Denmark"
Citera
2024-12-22, 19:15
Medlem
det finns ju dna, men man har inte ändrat preskriptionstiden än.
Citera
2024-12-22, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Känner du till om Stig har någon koppling till Solna?

Jag tror inte det. Han kommer från södra sidan och jag kopplar honom till söder om Söder och Södermalm.

Sen har han ju flängt runt som den tjackis han är.

Men tydlig koppling till Solna? Svar nej.
Citera
2024-12-22, 19:28
Avslutad
Citat:
Det kan jag inte tänka mig.
Husrannsakan ja, men inte mer.

Märkligt, man kan skicka ut en hel patrull som gräver efter huvud på en ö in the middle of nowhere på grund av ett barns berättelser ( konstruerade av en mamma) men man bemödar sig inte göra en utvidgad undersökning av området i Ösmo.
Citera
2024-12-22, 19:38
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Att Catrine bodde i Småland är bekräftat av henne själv. Hon ringde till sin socialsekreterare och meddelade detta, även om hon påstod sig vara "hushållerska" hos TÅ. Vidare blev hon även inlagd för sitt missbruk där. Dessa uppgifter fanns alltså redan före C:s död.

Tanken att C ånyo reste till Småland är intressant, men som jag förstår det finns det egentligen inget som tyder på detta. I slutet ville hon uppenbarligen komma bort från TÅ.

Om det hade rört sig om en välstrukturerad medelsvensson hade jag nog ansett att fyndet av passet och telefonboken var mer olycksbådande, men med tanke på C:s liv misstänker jag att hon ofta glömde eller förlade även viktiga ting. Självklart kan man föreställa sig att TÅ lade beslag på C:s pass och telefonbok för att försöka begränsa hennes kontakter med omvärlden, men jag ser det inte som den enda rimliga förklaringen.

Saba och TÅ kände inte varandra.

Jo, hon ville bort från T.Å då hon enligt ett annat vittne var rädd för honom och fann honom konstig.
Då T.Å menar att han for upp till STHLM för att "leta" efter Catrine kanske han hade helt andra motiv i åtanke än att bara leta rätt på henne.
Senast redigerad av Henselon 2024-12-22 kl. 19:41.
Citera
2024-12-22, 19:43
Medlem
Citat:
Även skoven får mig att tänka på Stig.
Som jag uppfattar det, har hans mående och funktionsnivå pendlat extremt mycket under åren.

Jag tror inte att Stigs ryckiga hälsa kan förklaras med enbart missbruket. Det finns nog en hereditet som triggats av massivt missbruk.

Stig är en av de stackare som bokstavligen har levt på gatan, som da Costa, Robert och Raine.

Han har kört hårt, Stig.

Att Stig pendlat så pass över åren kan såklart förklaras av en ojämnhet i medicinering samt drogmissbruket.

Sen har han haft familj som stöttat honom genom åren om jag förstått det hela rätt?

Eget boende har han också vad jag förstått nuförtiden. Det tyder även på stödjande åtgärder från samhället.

Det är stor risk att handlandet i detta fallet kan varit under inflytande av självmedicinerat sjukdomsskov med narkotika och det är inte så att dessa personer inte vet vad de helt gör efteråt.

De vet i stort fragmentariskt men vill ogärna prata om det när de är medicinerade för då har de sjukdomsinsikt.

Olustigt nog kan även färgen röd kopplas till en triggerpunkt och tala om vad de ska göra osv. Det är ofta kopplat till paranoia och röster som talar genom ventilation och telefoner mm. Ofta handlar det även om förföljelsemani och hög misstänksamhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in