2007-11-21, 04:54
Bannlyst
DO är i farten igen och gör skäl för sin lön, med krav om skadestånd på 400.000 för krogdiskriminering, i ett fall som var riggat och konstruerat, med kameror och dolda mikrofoner.

Krogarna gör eu det som lönar sig för gästernas trivsel och diskriminerar knappast alla invandrare, då de själva ofta är det. De påstås sålla ut provocerande och olönsamma gäster.

För att komma ifrån denna evighetsföljetong, vad kan ägarna göra för att välja vad de vill ha som sina gäster, medlemskort med regler eller vad?
Citera
2007-11-21, 05:13
Medlem
Flytande_argots avatar
Som du säger så är det ju så att många krogägare är ju faktiskt själva invandrare, eller de flesta till och med - hur som helst så är det ju en väldigt invandrartät bransch. Och de följer ju bara marknadens signaler. Som svensk går jag helst inte till en krog där majoriteten av gästerna är invandrare eftersom stämningen på dessa krogar brukar vara muckig och dryg och har man några tjejpolare med sig så får de inte vara ifred ens i fem sekunder eftersom varenda lönnfet arab tror sig ha ägenerätt på tjejen bara för att hon har kort kjol och läppstift på sig.

Men över lag är det nog svårt att sålla bort invandrare från krogen annat än i smyg. Att sålla bort svenskar är ju ekonomiskt självmord så det tror jag inte någon krogägare vill. Ja, förutom den där Meral Tasbas från "Baren" då. Hon hade ju nån idé om en "svennefri" club i Stockholm. Jag D.O-anmälde hela skiten med det lades ner av D.O eftersom jag personligen inte blivit diskriminerad. Hade god lust att åka ner till Stockholm och gå dit, bli nekad på grund av min svenskhet och sedan göra en ny anmälan. Man kan ju tydligen få rätt bra med skadestånd.
Citera
2007-11-21, 06:17
Medlem
ojz0rs avatar
Vårdad klädsel kan med juridisk rätt filtrera några i dörren. Annars är det nog rätt svårt att komma undan.
Citera
2007-11-21, 08:42
Medlem
En krog kan ju - frivilligt - ha en högt satt åldersgräns (typ 27) för att sedan i väl valda fall (dvs skötsamma gäster) släppa in även de som är yngre. Kommer du från Hjulsta är det givetvis strikt legkontroll och avvisning som gäller.

Detta har iaf praktiserats hos en del krögare jag arbetat med, men det var ett antal år sedan jag jobbade inom krogsvängen.
Citera
2007-11-21, 09:41
Medlem
*tänker högt*

Svenskar skulle väl knappast bli insläppta på somaliska föreningens fester, med all rätta eftersom det är just en förening/klubb.

Hur skulle det gå ifall "nån" skulle starta en klubb/förening, med tillhörande medlemskort. Av en händelse är ädelvit hud ett av grundkraven, samt naturligtvis förmågan att uppföra sig bland folk.
Ifall tillräckligt många löser (och beviljas) medlemsskap, så skulle krogar kunna hävda att det är "klubbkväll" (7 dar i veckan?) och klara sig utan de oönskade gästerna, som då kan hållas utanför med all rätta.
Citera
2007-11-21, 10:00
Medlem
TTKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ironlung
En krog kan ju - frivilligt - ha en högt satt åldersgräns (typ 27) för att sedan i väl valda fall (dvs skötsamma gäster) släppa in även de som är yngre. Kommer du från Hjulsta är det givetvis strikt legkontroll och avvisning som gäller.

Detta har iaf praktiserats hos en del krögare jag arbetat med, men det var ett antal år sedan jag jobbade inom krogsvängen.

Låter fortfarande som olaglig diskriminering - dock med lite större bevissvårigheter för den som vill göra något åt det.

Citat:
Ursprungligen postat av en vit man
*tänker högt*

Svenskar skulle väl knappast bli insläppta på somaliska föreningens fester, med all rätta eftersom det är just en förening/klubb.

Hur skulle det gå ifall "nån" skulle starta en klubb/förening, med tillhörande medlemskort. Av en händelse är ädelvit hud ett av grundkraven, samt naturligtvis förmågan att uppföra sig bland folk.
Ifall tillräckligt många löser (och beviljas) medlemsskap, så skulle krogar kunna hävda att det är "klubbkväll" (7 dar i veckan?) och klara sig utan de oönskade gästerna, som då kan hållas utanför med all rätta.

Blir svårt att få alkohåltillstånd för din ideella förening bara. Dessutom så får din förening, såvitt jag minns rätt, inte neka någon medlemskap så länge de lovar att följa föreningens regler och erlägger medlemsavgift.
Citera
2007-11-21, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TTK
Låter fortfarande som olaglig diskriminering - dock med lite större bevissvårigheter för den som vill göra något åt det.

Exakt. Det är precis det som är syftet.
Citera
2007-11-21, 15:09
Medlem
jokers avatar
Slutet sällskap är the way to go. En förening kan ta in vilka medlemmar de vil. men skriv inget i stadgarna om "ädelvit hud"

Om Somaliska föreningen kan hålla fester för somalier så kan "grillkorvens vänner" hålla fester för folk som gillar grisbaserat slaktavfall.
Citera
2007-11-21, 16:01
Medlem
Paladias avatar
Du får lagligen diskriminera på alla grunder utom ras, etnicitet, kön, handikapp, religion eller sexuell läggning. Detta gäller både direkt och indirekt. Till exempel fick inte ett varuhus förbjuda kunder som hade långa och vida kjolar (motiverades med stöldrisk), då detta i huvudsak ansågs drabbar romer.

Då man får diskriminera på alla andra grunder än de nämnda, så är det förunderligt att någon faktiskt får repressalier för diskriminering.

Man kan helt enkelt hänvisa till någon annan grund som inte är lagstiftad mot, till exempel utseende, lukt, berusningsgrad, ålder, yrke, klädsel, inkomst, utbildningsnivå och en rad andra faktorer så tillvida man är konsekvent och det inte kan anses som indirekt diskriminering.
Citera
2007-11-21, 19:58
Medlem
Mankishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paladia
Du får lagligen diskriminera på alla grunder utom ras, etnicitet, kön, handikapp, religion eller sexuell läggning. Detta gäller både direkt och indirekt. Till exempel fick inte ett varuhus förbjuda kunder som hade långa och vida kjolar (motiverades med stöldrisk), då detta i huvudsak ansågs drabbar romer.

Då man får diskriminera på alla andra grunder än de nämnda, så är det förunderligt att någon faktiskt får repressalier för diskriminering.

Man kan helt enkelt hänvisa till någon annan grund som inte är lagstiftad mot, till exempel utseende, lukt, berusningsgrad, ålder, yrke, klädsel, inkomst, utbildningsnivå och en rad andra faktorer så tillvida man är konsekvent och det inte kan anses som indirekt diskriminering.
Så om jag tycker negrer är fula så skulle jag kunna yrka på att det var för att de var fula, och inte deras hudfärg?
Citera
2007-11-22, 04:09
Medlem
Dharmas avatar
Frimurarna tillåter inte kvinnor i logerna.
Då borde man kunna starta en förening som endast tillåter etniskt svenska medlemmar.
Citera
2007-11-22, 04:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TobiasBillström
DO är i farten igen och gör skäl för sin lön, med krav om skadestånd på 400.000 för krogdiskriminering, i ett fall som var riggat och konstruerat, med kameror och dolda mikrofoner.

Krogarna gör eu det som lönar sig för gästernas trivsel och diskriminerar knappast alla invandrare, då de själva ofta är det. De påstås sålla ut provocerande och olönsamma gäster.

För att komma ifrån denna evighetsföljetong, vad kan ägarna göra för att välja vad de vill ha som sina gäster, medlemskort med regler eller vad?
Det här är faktiskt ett problem i krogbranchen.

Inte alls ovanligt med en kulturberikare som köpar kanske en öl eller en Ramlösa på en hel kväll och stöter för hårt så tjejjerna får avsmak för krogen och inte vill komma tbx pga detta.

Kommer inte tjejjerna, så kommer inte killarna med plånbockerna heller, och krogen står med en trave Ramlösa drickare som får krogen att gå back.

Rimligtvis borde det gå att hänvisa till sånt här, men det går inte i PK Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in