Citat:
Ursprungligen postat av
ThePrivacyTerms
Turkarna har lika mycket skuld som engelsmännen, fransoserna, spanjorerna etc. Svenskarna också till viss del (Nobel i Azerbaijan). Och primärt amerikanerna i sista århundradet. De trasade sönder världen och nu lever vi med konsekvenserna. Och det är på inget vis gammal historia. Assad föll för ett par dagar sedan.
Det handlar inte om vem som förtjänar vad. Barnsligt sätt att tänka på. Men det finns förklaringar på varför världen ser ut som den gör, och specifikt varför mellanöstern gått från världens centrum av kultur, uppfinningsrikedom och lärande till ett skithål av fundamentalism och interna strider. Det har inget med DNA, religion eller nån sorts inbyggt kultur att göra. Allt vi har i väst som vi håller av idag är byggt på överflödet av energi som pumpas upp i form av svart olja i deras del av världen, som vi tvunget har velat kontrollera utan en tanke på folket som bor där. Nu lider vi konsekvenserna. Blowback kallas det.
Fint, skicka tillbaka alla från mellanöstern. Men ska man vara konsekvent i den tanken så slutar vi stödja oljeekonomin i den delen av världen. Och det är vi inte beredda att göra.
"Vi" är en del av en världsmarknad där det handlas bl a olja, det kan jag hålla med om. Hur världen sett ut utan olja kan man spekulera om. Det man kan vara helt klar över är att de stater som kontrollerat oljeproduktionen (opec) inte gjort ett skit med de rikedomarna för att skapa ett demokratiskt och fungerande samhälle i något av länderna.
Att dra paralleller till tiden när den muslimska världen var "ett centrum av kultur, uppfinningsrikedom och lärande" till oljeproduktion är bisarrt. Det var ju många hundra år innan oljeproduktionen kom igång. Jag är inte jättepåläst i islams historia. Det jag vet är att det sedan uppkomsten på 600 talet har präglats av krig, slavhandel etc liksom andra kulturer och religioner. Storhetstiden du refererar till antar jag var en följd av erövrandet och imperiebyggandet i den delen av världen, osmanska imperiet, som samlade intellektuella resurser. Liksom vad som skett i västvärlden i modern tid.
Men allt detta är inte relevant. Det som är relevant för mig är hur islam påverkar den del av världen som jag lever i idag (inte så bra). Var vi har vår lojalitet och vilka värderingar vi står för och om vi ska ge upp allt som byggts upp av våra förfäder. Jag tror inte vi behöver skicka alla från Mellanöstern, runt 80-90% räcker nog. Och jag hoppas verkligen att vi kan sluta stödja oljeekonomin i de länderna. Så kan de sälja enbart dadlar.