2024-12-21, 17:43
Medlem
JohanSverkerssons avatar
https://marcusoscarsson.se/just-nu-plotslig-google-uppmaning-ditt-konto-kan-forsvinna/

Citat:
Google kommer att börja radera konton.

Jätteföretaget har tjänster som Gmail, Youtube och förstås den allsmäktige söktjänsten.

Nu kommer uppgifter om att Google kommer att börja radera konton som är inaktiva.

Den som vill ha sitt Google-konto kvar gör rätt i att helt enkelt vara aktiv.

Det kan vara så enkelt som att skicka ett e-postmeddelande via Gmail, titta på en Youtube-video, göra en Google-sökning eller spara en fil i Google Drive.

För att behålla sitt konto måste man helt enkelt vara aktiv och logga in.

Så om det är några youtube-konton ni gillar men som inte varit aktiva på länge, se till att hitta en bra youtube to mp4 och ladda ner.
Citera
2024-12-21, 17:55
Medlem
Pusts avatar
Google har gjort detta sedan ett år tillbaka: https://www.npr.org/2023/11/27/1215285876/google-inactive-account-delete-policy
Citera
2024-12-21, 17:59
Medlem
smickras avatar
Väntat och logiskt.

Hotmail, innan de köptes upp hade stora restriktioner på nittiotalet när jag skaffade tjänsten.
Lagringen var max 1 MB (ja, en m e g a byte!) och om jag inte loggade in på 30 dygn så fimpades kontot helt sonika.
Citera
2024-12-21, 18:23
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Väntat och logiskt.

Hotmail, innan de köptes upp hade stora restriktioner på nittiotalet när jag skaffade tjänsten.
Lagringen var max 1 MB (ja, en m e g a byte!) och om jag inte loggade in på 30 dygn så fimpades kontot helt sonika.

Ja fy fan, det minns jag. Vad hände då om någon råkade ut för en bilolycka och låg i koma i 30 dagar?

När var det de avskaffade denna grej? Minst 15 år sedan iaf.
Citera
2024-12-21, 18:24
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Ja fy fan, det minns jag. Vad hände då om någon råkade ut för en bilolycka och låg i koma i 30 dagar?

När var det de avskaffade denna grej? Minst 15 år sedan iaf.

Jag skaffade tjänsten i december 1996, åtminstone ett år eller kanske två.
Citera
2024-12-21, 18:57
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Jag skaffade tjänsten i december 1996, åtminstone ett år eller kanske två.

YT fanns inte 1996. Men du pratar om Hot-posten?
-Jag tror jag bip.net på den tiden. Den var gratis och man hade förutom e-post även tillgång till att göra funkande hemsidor. (Hade en Pentium 133 på den tiden..)

Att det är YT skiter jag i, har allt på backup.
(Hoppas jag..)
Citera
2024-12-21, 19:17
Medlem
Zaedrewss avatar
Men kommer faktiskt de helt ärligt radera det? Information är dagens hårdvaluta och radera sådan? Tror inte direkt detta med lagringskostnader är så stort problem idag för Google. De vill mest att folk ska logga in och lämna ny information som de sedan kan tjäna pengar på.
Citera
2024-12-21, 19:19
Medlem
zombie-nations avatar
Synd, det finns mycket bra och och det kommer försvinna massor i ett nafs, skitsnack att allt på nätet är för evigt.
Citera
2024-12-21, 20:15
Medlem
Det är faktiskt ett problem med allt större datamängder som ska sparas utan att någon egentligen betalar. Numera är även privatfilmer ofta i 4K vilket är mycket skrymmande och folk filmar precis allt hela tiden. Man bör inte spara viktig data i molntjänster eller liknande för de som driver dessa kan konka eller skriva om avtalet utan att du märker det.
Citera
2024-12-21, 20:34
Medlem
AdamSmiths avatar
Det finns förbannat många bra Youtubekanaler vars ägare har avlidit. De kommer då alltså försvinna helt.
Citera
2024-12-21, 20:50
Medlem
Pellerinen-2s avatar
Skitbra, mycket gammalt skit som kommer att försvinna då! Det blir bra så!
Citera
2024-12-21, 21:22
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Det är faktiskt ett problem med allt större datamängder som ska sparas utan att någon egentligen betalar. Numera är även privatfilmer ofta i 4K vilket är mycket skrymmande och folk filmar precis allt hela tiden. Man bör inte spara viktig data i molntjänster eller liknande för de som driver dessa kan konka eller skriva om avtalet utan att du märker det.

Att microsofts molntjänst skulle konka är en högoddsare. Men visst, oseriösa företags molntjänster ja.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in