2024-12-20, 21:00
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
När Jönsson fick de svåra frågor som du är upprörd över, dvs att han ifrågasattes rörande några av de felaktigheter han hade yttrat tidigare, då försvarade han sig ungefär med att säga att det var hans sanning. Han lutade sig mot en sorts postmodernistisk extremversion av sanningsbegreppet, där den objektiva sanningen inte finns utan allt är subjektivt och skapas av betraktaren.

Är det din syn på sanningen också? Var SVT orättvisa som försökte "lura" tittaren att det finns en objektiv mätbar verklighet där ute, som är oberoende av våra känslor?

Angående din känsla om att det är en konspirationsteori att han är lobbyist: Han sitter som styrelsemedlem i lobbyorganisationen Ephi, vilka helfinansierar produktionen av hans youtubeprogram. Ephi finansieras av Fritt Näringsliv, vilken är en stiftelse som har grundats av lobbyorganisationen Svenskt Näringsliv.

https://klagget.nu/2024/07/09/henrik-jonsson-vilseleder-om-klagget/
https://sv.wikipedia.org/wiki/Stiftelsen_Fritt_N%C3%A4ringsliv
https://sv.wikipedia.org/wiki/Svenskt_N%C3%A4ringsliv
https://ephi.se/
Vad mycket ordbajs. Du plockar upp en halmgubbe nu. Det märks att han blev tagen på sängen dock och han inte förmådde leverera ett rimligt svar. För mig är det ingen big deal, alla människor kommer inte med de mest genomtänkta svaren när man är utsatt för hög press. Det var väl också upplägget med SVTs fälla, att bjuda in honom under förespeglingen om ett ömsesidigt samtal som föregående program för att sedan hoppa på honom med en massa beskyllningar.

Vad betyder "helfinansierar"? Det finns mängder med övertramp som SVT begår konstant för att manipulera mottagaren.

https://aronflam.com/shop/alskade-public-service/
Senast redigerad av Thelonegunman 2024-12-20 kl. 21:10.
Citera
2024-12-20, 21:49
Medlem
Känns som ni SVT-hatare i tråden faktiskt konsumerar sjukt mycket av SVT:s program. Ni verkar ju vara helt tvärsäkra på att de vrider och vänder på saker och har dolda agendor. Ni måste ju tunea in till Agenda och Aktuellt varje kväll!

Eller, har ni den ståndpunkten för att någon har sagt att ni ska ha den?
Eller är det en ”känsla”?
Citera
2024-12-20, 21:55
Medlem
Det var med stor besvikelse man kunde konstatera att SVT rätt enkelt kunde dra ner byxorna på Henrik o anklaga honom för exakt det han själv kritiserat SVT för. Visserligen var klippen gamla och HJ har säkert lärt sig en del sedan dess. I stort har HJ rätt, SVT är en vänsterverkstad men viktigt då att inte göra samma vinklingar. Och som någon sa, när TV2 startades så var det ett FNL-tåg som marscherade in, adventskalendern blev ytterst vänstervriden som mycket annat, tom detta år ser vi elaka kommunalråd i skepnad av Ebba B och en samisk Greta vara hjälte. För att inte prata om dessa, visserligen ganska bra producerade, men ändå vänster-såpor som Hem till byn…
Senast redigerad av Laredo59 2024-12-20 kl. 22:02.
Citera
2024-12-20, 22:07
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag håller med, hela programformatet är antiintellektuellt, leder inte till diskussion, problemlösning, problematisering, förkovring olika perspektiv eller meningsutbyte. Även när de är relativt snälla mot t.ex. Magdalena så är det ett destruktivt samhällsfenomen att bara tjafsa och leta fel. Antikens filosofer, renässansen, reformationen och upplysningstiden. Allt kastas i papperskorgen för barnsligt sandlåde-tjafs.

Jag kan hålla med, och det du säger har diskuteras tidigare speciellt kring sk "commentary youtubers". Problemet är att youtube hela tiden visar vad som ger många views så youtubers säger horribla saker för bättre CTR. Jag tror det är en av anledningarna Henrik Jönssons videos blir toxiska. Det är helt enkelt vad folk vill se.
Citera
2024-12-20, 22:10
Medlem
slutaletas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Vad mycket ordbajs. Du plockar upp en halmgubbe nu. Det märks att han blev tagen på sängen dock och han inte förmådde leverera ett rimligt svar. För mig är det ingen big deal, alla människor kommer inte med de mest genomtänkta svaren när man är utsatt för hög press. Det var väl också upplägget med SVTs fälla, att bjuda in honom under förespeglingen om ett ömsesidigt samtal som föregående program för att sedan hoppa på honom med en massa beskyllningar.

Vad betyder "helfinansierar"? Det finns mängder med övertramp som SVT begår konstant för att manipulera mottagaren.

Hade Henrik sett tidigare program så hade det varit uppenbart för honom. Det är inte " min sanning" utan ett försök att kölhala intervjuoffret från SVTs sida. Finns väldigt många exempel från SVT där man tydligt tar ställning mot bla.Trump. Sjäva kritiken som Henrik för fram mot public service är bra uppbyggd men svaren blev kanske inte helt bra just där och då. Kritiken går utanför och är större än en enskild intervju, vilket vilken rimlig person förstår. Han drar en stor publik och har gjort det väldigt bra uppenbarligen. SVT hatar honom för att inte tala om Magdalena Andersson och S.
Citera
2024-12-20, 22:46
Medlem
anomaligns avatar
Citat:

Vad i hela friden yrar du om? Det handlar inte om att råkade göra dåligt ifrån sig för han inte hade förberett sig ordentligt, utan att han avslöjades med att ha ljugit och vilselett. Det är inte konstigare än så.
Han är en representant för makten, då alltså den reella, ekonomiska makten, i egenskap av lobbyist för näringslivet. Journalistikens huvuduppdrag (oavsett om det handlar om Aftonbladet, DN eller SVT) är att granska makten.

Edit: och sen är inte något ordbajs bara för att du inte förstår det.
Citera
2024-12-20, 22:59
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Vad i hela friden yrar du om? Det handlar inte om att råkade göra dåligt ifrån sig för han inte hade förberett sig ordentligt, utan att han avslöjades med att ha ljugit och vilselett. Det är inte konstigare än så.
Han är en representant för makten, då alltså den reella, ekonomiska makten, i egenskap av lobbyist för näringslivet. Journalistikens huvuduppdrag (oavsett om det handlar om Aftonbladet, DN eller SVT) är att granska makten.

Edit: och sen är inte något ordbajs bara för att du inte förstår det.
Nu visade det sig iof att han varken ljugit eller vilselett. Hans beskrivning av hur SVT kampanjat mot Trump stämmer generellt och hans exempel med Erika Bjerström är också korrekt vilket hon bekräftat med sin krönika i "Journalisten". Istället var det SVT som gjort en dålig research och fulklippte Jönsson.

Lustigt att du försöker föreläsa för mig om vad journalisters uppdrag är samtidigt som du undviker elefanten i rummet, att Public Service är skattefinansierat och ägnar sig åt förfölja dissidenter och särbehandlar gäster utifrån hur de förhåller sig till Public Service.

Ditt ordbajs var inte särskilt svårt att förstå, det var bara... ordbajs som bara var malplacerat.

"..en sorts postmodernistisk extremversion av sanningsbegreppet".
Citera
2024-12-20, 23:03
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Han ska ge fan i att ljuga ihop en massa.
Nu är du där igen. Vad mer han han ljugit om? Du borde sluta argumentera med känslorna och lägga fram exempel istället. Väntar med spänning på vad " ljuga ihop en massa" innebär.
Citera
2024-12-20, 23:07
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slutaleta
Hade Henrik sett tidigare program så hade det varit uppenbart för honom. Det är inte " min sanning" utan ett försök att kölhala intervjuoffret från SVTs sida. Finns väldigt många exempel från SVT där man tydligt tar ställning mot bla.Trump. Sjäva kritiken som Henrik för fram mot public service är bra uppbyggd men svaren blev kanske inte helt bra just där och då. Kritiken går utanför och är större än en enskild intervju, vilket vilken rimlig person förstår. Han drar en stor publik och har gjort det väldigt bra uppenbarligen. SVT hatar honom för att inte tala om Magdalena Andersson och S.
Det är tydligen så SVT jobbar numera och de har nått ett nytt lågvattenmärke. De har satt en ny standard. Om en kritiker är för högljudd, för stor, för framgångsrik etc så går de in för att krossa budbäraren snarare än att bemöta kritiken eller göra bättring. Helt plötsligt handlar det inte om SVTs korrupta agenda utan allt ska kretsa kring ett påstått fel som dissidenten har begått. Klassisk härskarteknik men de allra flesta genomskådar charadern och förfasas över hur lågt våra skattefinansierade medier har sjunkit.
Citera
2024-12-20, 23:11
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Det är ju just det som ser så illa ut. Om det nu finns massor av sådana exempel, varför lyfts då inte något av dessa fram istället för något vilseledande, fulklippt som Jönsson hittat på alldeles själv?
Han framstår som oärlig.
Det gör han väl i otaliga videor?

Jag håller med om att han inte alls var med i matchen i det där 30 min-avsnittet, rätt konstigt att han inte var beredd på hur public service jobbar faktiskt. Men du övertolkar en snubbe i chocktillstånd.

Han lägger fram mängder av poänger som rör budskapet i andra videor. Både Aron Flam och Jens Ganman har mängder av exempel där svt brister i sin neutralitet och politiska hållning. Dessa stänger de av micen för, eftersom de är bättre förberedda än vad herr Jönsson var. Dessutom är de mycket vassare i sin argumentation.
Citera
2024-12-20, 23:21
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logique88
Det gör han väl i otaliga videor?

Jag håller med om att han inte alls var med i matchen i det där 30 min-avsnittet, rätt konstigt att han inte var beredd på hur public service jobbar faktiskt. Men du övertolkar en snubbe i chocktillstånd.

Han lägger fram mängder av poänger som rör budskapet i andra videor. Både Aron Flam och Jens Ganman har mängder av exempel där svt brister i sin neutralitet och politiska hållning. Dessa stänger de av micen för, eftersom de är bättre förberedda än vad herr Jönsson var. Dessutom är de mycket vassare i sin argumentation.
Det är möjligt att jag övertolkar, men det känns ändå som att jag nu behöver faktagranska varenda videoklipp av honom om jag skall kunna lita på vad han säger.
Som sagt, hade han varit här på forumet och fulciterat en annan användare på detta vis vi sett exempel på, så hade jag genast tryckt på varningsknappen för 0.03.
Så där gör man helt enkelt inte om man vill bli tagen på allvar.
Citera
2024-12-20, 23:28
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Nu visade det sig iof att han varken ljugit eller vilselett. Hans beskrivning av hur SVT kampanjat mot Trump stämmer generellt och hans exempel med Erika Bjerström är också korrekt vilket hon bekräftat med sin krönika i "Journalisten". Istället var det SVT som gjort en dålig research och fulklippte Jönsson.

Lustigt att du försöker föreläsa för mig om vad journalisters uppdrag är samtidigt som du undviker elefanten i rummet, att Public Service är skattefinansierat och ägnar sig åt förfölja dissidenter och särbehandlar gäster utifrån hur de förhåller sig till Public Service.

Ditt ordbajs var inte särskilt svårt att förstå, det var bara... ordbajs som bara var malplacerat.

"..en sorts postmodernistisk extremversion av sanningsbegreppet".

Snälla, innan du fortsätter det här tjattret kan du väl titta på intervjun åtminstone. Det är tydligt att du inte har sett den, och den är just vad den här diskussionen handlar om. Särskilt tydligt blir det när du just använder ordet "fulklippa" för att anklaga SVT.

https://www.svtplay.se/video/jVwPYM4/30-minuter/henrik-jonsson?video=visa&position=8
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in