2024-12-20, 20:21
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Självklart spelar det roll. Har nu gått i genom samtliga upplagor på damsidan (herrsidan orkar jag inte just nu):

2007: Kuitunen hade 40 sekunders försprång på Kalla innan backen.
Slutresultat: Kalla vinner Tour de Ski med 36 sekunders marginal.

2010: Majdic hade 31 sekunders försprång på Kowalczyk innan backen.
Slutresultat: Kowalczyk vinner Tour de Ski med 19 sekunders marginal.

2014: Jacobsen hade 24 sekunders försprång på Johaug innan backen.
Slutresultat: Johaug vinner Tour de Ski med 44 sekunders marginal.

2016: Flugstad Östberg hade 35 sekunders försprång på Johaug innan backen.
Slutresultat: Johaug vinner Tour de Ski med 2 minuter och 21 sekunders marginal.

2017: Stina Nilsson hade 19 sekunders försprång på Weng innan backen.
Slutresultat: Weng vinner Tour de Ski med 1 minut och 54 sekunders marginal.

Och detta rör alltså enbart totalvinnare. Pallplaceringar har givetvis också kastats om men det får någon gräva i om den känner för det.
Så er det. Det å ikke ta bakketreningen på alvor straffer seg. Se på Kerrtu, 1.72 m høy, klassiskspesialist, og bra med kjøtt på kroppen. Kommer til TdS i 2023 og 2024, og snur opp ned på alle forventninger.
Citera
2024-12-20, 20:28
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Så er det. Det å ikke ta bakketreningen på alvor straffer seg. Se på Kerrtu, 1.72 m høy, klassiskspesialist, og bra med kjøtt på kroppen. Kommer til TdS i 2023 og 2024, og snur opp ned på alle forventninger.

För all del. Men diskussionen som jag och andra fört här idag är ju om det alltid måste vara så att Alpe Cermis ska vara ett obligatoriskt inslag, år efter år. Lite mer variation i upplägget på Touren skulle ju även gynna en åkare som Jonna (och det borde väl ligga även i ditt intresse ) I mina ögon kan det inte kallas för skidåkning. Man åker ner för slalombackar, inte uppför. Jag förstår att Heidi Weng skulle bli fly förbannad om den togs bort givetvis
Senast redigerad av katw 2024-12-20 kl. 20:33.
Citera
2024-12-20, 20:35
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
För all del. Men diskussionen som jag och andra fört här idag är ju om det alltid måste vara så att Alpe Cermis ska vara ett obligatoriskt inslag, år efter år. Lite mer variation i upplägget på Touren skulle ju även gynna en åkare som Jonna (och det borde väl ligga även i ditt intresse ) I mina ögon kan det inte kallas skidåkning. Jag förstår att Heidi Weng skulle bli fly förbannad om den togs bort givetvis
Nei, skiåkning er det ikke, og ser gjerne en annen og dramatisk avslutning i en jaktstart i en tøff løype. Men mitt poeng er det, at så lenge den finnes, må man forholde seg til det, og gi seg selv så bra forutsetninger som overhode mulig.
Citera
2024-12-20, 20:39
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Nei, skiåkning er det ikke, og ser gjerne en annen og dramatisk avslutning i en jaktstart i en tøff løype. Men mitt poeng er det, at så lenge den finnes, må man forholde seg til det, og gi seg selv så bra forutsetninger som overhode mulig.

Fast skulle den tas bort kommer vi även att få färre avhopp till Touren också, det är jag fullständigt övertygad om. Och till exempel Jonna och Linn skulle ha större möjligheter till en totalseger.
Citera
2024-12-20, 20:50
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Fast skulle den tas bort kommer vi även att få färre avhopp till Touren också, det är jag fullständigt övertygad om. Och till exempel Jonna och Linn skulle ha större möjligheter till en totalseger.
Det tror jeg også, men bakken, og alle sprintstafetter og andre jippoer står så høyt i kurs hos vår kjære FIS-diktator, at de eventene kommer til å stå øverst på prioriteringslisten. Dvs, så lenge Snowflake bare fortsetter å rasle med sablene uten å gå hardt til verket da. Det hadde jeg håp om i fjor, men nu ser det ut til at det bare er å glemme det håpet.
Citera
2024-12-20, 21:50
Medlem
Citat:
Självklart spelar det roll. Har nu gått i genom samtliga upplagor på damsidan (herrsidan orkar jag inte just nu):

2007: Kuitunen hade 40 sekunders försprång på Kalla innan backen.
Slutresultat: Kalla vinner Tour de Ski med 36 sekunders marginal.

2010: Majdic hade 31 sekunders försprång på Kowalczyk innan backen.
Slutresultat: Kowalczyk vinner Tour de Ski med 19 sekunders marginal.

2014: Jacobsen hade 24 sekunders försprång på Johaug innan backen.
Slutresultat: Johaug vinner Tour de Ski med 44 sekunders marginal.

2016: Flugstad Östberg hade 35 sekunders försprång på Johaug innan backen.
Slutresultat: Johaug vinner Tour de Ski med 2 minuter och 21 sekunders marginal.

2017: Stina Nilsson hade 19 sekunders försprång på Weng innan backen.
Slutresultat: Weng vinner Tour de Ski med 1 minut och 54 sekunders marginal.

Och detta rör alltså enbart totalvinnare. Pallplaceringar har givetvis också kastats om men det får någon gräva i om den känner för det.

tror du vinnaren hade sett annorlunda ut om det varit 15 km individuell start i stället i fritt? eller en jaktstart? Stina hade fixat det men sedan är det hårt Östberg hade nog vunnit en spurt mot Johaug

tack för en bra sammanställning
Senast redigerad av Johanhaa 2024-12-20 kl. 21:54.
Citera
2024-12-20, 21:56
Medlem
Finns det intresse för längdåkning längre? Norge vinner allt och på damsidan har de en liten svacka då väljer alla svenskar att vila sig i form. Är de inte en media sport? Ska de inte visa upp sig? Varför ska jag titta om de bara är med i VM? Jag har gått över till skidskytte. Så mycket mer levande...

Godnatt längdåkning.
Citera
2024-12-20, 21:59
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
tror du vinnaren hade sett annorlunda ut om det varit 15 km individuell start i stället i fritt? eller en jaktstart? Stina hade fixat det men sedan är det hårt Östberg hade nog vunnit en spurt mot Johaug

Varför just 15 km? Det är det ju dagen innan. Jag har visat att det är stora omkastningar sista dagen tack vare Alpe de Cermis natur som verkligen inte passar alla åkare. Hellre en jaktstart sista dagen än detta spektakel.
Citera
2024-12-20, 22:00
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golfdaren
Finns det intresse för längdåkning längre? Norge vinner allt och på damsidan har de en liten svacka då väljer alla svenskar att vila sig i form. Är de inte en media sport? Ska de inte visa upp sig? Varför ska jag titta om de bara är med i VM? Jag har gått över till skidskytte. Så mycket mer levande...

Godnatt längdåkning.

Godnatt själv.
Citera
2024-12-20, 22:06
Medlem
Citat:
Godnatt själv.
Tack
Citera
2024-12-20, 22:08
Avslutad
Citat:

Godnatt längdåkning.

Det stavas Ryssland. Sen ryssar blev portade har konkurrensen och intresset dalat rejält.
Citera
2024-12-20, 22:24
Medlem
Citat:
Tack

Hög nivå när det gäller att bemöta dina argument ser man.

Personligen tycker jag det finns fog för ditt konstaterande.

Jag menar, i skidskyttet säger det sig självt när de aktiva trycker på vikten av att tävla tävla och åter tävla, inte en helg får går förlorad, stora prispengar finansierar deras fortsatta utveckling men också att de kan ha goda liv-sporras av något vid sidan av helt enkelt.

Frågan är, har divorna i vårt längdlandslag det så pass bra ställt att de har råd och hoppa över varannan tävling innan jul? För såhär har det ju banne mig sett ut de senaste säsongerna? Kom inte och säg att det är en slump i år med alla uppstådda sjukdomar, för det är det banne mig inte.

Märkligt att konstateranden likt dina ska tystas ned så fort de når ljuset, eller så dumförklaras de bara. Anmärkningsvärt ändå med allt hysch-hyschande kring denna fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in