2024-12-20, 09:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av redbullosoda
Jag har varit ingenjör i hela mitt liv, det är bara nollor som Jan Blomgren och du som tror på alla lögner. Du är en höger nolla som kommer med noll argument. Likadant var det med linje ! samma attacker från Jan Blomgren, du vet inget om faskompensering. Det höll jag på med när vi tillverkade lysrör. Extremt simpelt. ABB och Hitachi kan spara två reaktorer, effektivisering av vattenkraft dvs stänga ner lite tidigare och montera modern teknik ännu en reaktor. Hela moderaternas plan går ut på att slös då enligt an ekonom är BNP allt. Om ungarna går runt och slår sönder skolor ökar BNP. Priserna är inte höga, nio månader om året är kärnkraften inte lönsam. Våra höga priser på Vintern beror på Tyskland, Danmark och Finland som blåser oss. Fredrik den gode delade ut arvsilvret till Tyskland och Finland bara för att staten inte ska tjäna pengar. Maud Olofsson mjölkade Vattenfall på 100miljarder, inte konstig att en reaktor stängdes. Barsebäck stängdes av Danmark så vi fick en bro som vapen och Danska överblivna fraktas över. Dansk asylpolitik är en enkel Sverige. Finsk socialpolitik är en enkel Silja.
Du gör precis som alla andra troll. Istället för att bemöta mina argument så kör du ad hominem eller gör halmgubbar och anklagar mig för att inte komma med argument... (?!)

Du har fel och jag är själv ingenjör i teknisk fysik och kan alltså ellära och lite elektronik (tillämpningen av det förstnämnda). Vattenkraften kommer inte att kunna motsvara den baskraft vi i framtiden behöver. Helt omöjligt och vi har redan gjort anpråk på all den vattenkraft vi kan ha. Fasförskjutning i en växelströmskrets och hur asynkrona generatorer inverkar på detta är jag ytterst välmedveten om. Miljöpartiets “kalkyler” är bara irrationella fantasier och du gör precis som Bolund och Stenevi och dylika genom att inte presentera några kalkyler/lösningar alls. Det stämmer att det finns diskussioner om EU’s elsystem, men hade vi inte stängt ned kärnkraften alltså ffa Oskarshamn och Ringhals så hade det sett helt annorlunda ut
Citera
2024-12-20, 09:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
För några år sedan var uppfattningen bland extremhögerfolk att journalisterna var svaga och mesiga fjantar som aldrig ställde tuffa frågor. SVT tog till sig av denna kritik och tuffa frågor ställs nu till personer som medverkar i programmet 30 minuter.

Det har tydligen blivit alldeles för tufft nu så då det istället tal om karaktärsmord, försök att tysta osv. Alla ska strykas medhårs och daltas med, för att det är det mäktiga och farliga SVT som ställer frågor till intet ont anande oskyldiga och agendalösa privatpersoner.

Jönsson och många med honom menar att det finns en agenda hos SVT. En agenda som handlar om en vänstervriden rapportering. Ett gammalt rykte är det sk Lilla saltsjöbadsavtalet som ska ha tecknats med alla journalister från och med någon gång i slutet av 1980-talet. Ingen har någonsin visat upp en kopia av detta avtal eller på annat sätt beskrivit dess innehåll, men ryktet säger att avtalet innebär att journalistiken ska gå vänsterns ärenden i något avseende.

Är det detta mytomspunma avtal som Jönsson syftar på? Eller är det historien om att Vietnamkrigs-demonstranter gick vilse och av misstag hamnade inne på SVT och är kvar än idag som han menar? Vänstervridningen måste ju ha ett ursprung om den ska kunna sägas vara institutionell.
Bara att jämföra med press i utlandet! Betänk hur SVT i princip aldrig har diskuterat islam, konsekvenserna av invandringen (gömt undan anledningen till den skenande kriminaliteten) och elkrisen som faktiskt beror på sossarnas makthunger. SVT har otaliga gånger gjort sig skyldiga till det ni nu anklagar Jönsson för. De hade till och med en jävig reporter som dejtade en islamist vars uppehållsärende rapporterades om... Sossarna skiter fullständigt i dig och mig och har precis samma fundamentala drivkrafter som högern om att tjäna pengar och bli mäktiga. Vad gäller USA så är Trump bra. Han kommer bevara USA som USA istället för att inskränka yttrandefriheten, överväldiga landet med otaliga invandrare och anamma ofördelaktiga ekonomiska policies.
Citera
2024-12-20, 09:26
Medlem
Det blir ju minst sagt, "lite problematiskt" för en kille som Henrik, som liksom byggt hela sin image på att han är en intelligent sanningssägare som vill belysa lögnerna inom etablissemanget om han själv vinklar och ljuger så att det passar hans egen agenda.

Om nu SVT, DN och alla andra "MsM" har varit så vinklade i sin rapportering om Trump, varför kan han då helt enkelt inte lyfta upp det utan att vrida och vinkla på det som sagts till oigenkännlighet?! Sen slänger han sig med ord som "tematisk" och liknande för att försöka bortförklara sina val av artiklar och inslag att kritisera, vilket blir rätt tjatigt och ihåligt.

En av anledningarna till att SVT-reportern måste tjata om samma fråga om och om igen är ju för att HJ är oförmögen att bara erkänna att han fulklippt och egentligen inte har några konkreta belägg för sina känslor om det övergripande narrativet emot trump.
Citera
2024-12-20, 09:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av truly.adolphine
Han har ett stort ordförråd över genomsnittet.

Men det är inte ett exempel på bildning.

En bildad person kan förklara Platons formbegrepp, Fermats teorem eller Multiversumhypotesen så att en femåring kan förstå det.

Då kan man inte slänga sig med tjusiga termer och fagra begrepp. För man måste då verkligen förstå det man talar om på djupet. Men för att sedan kommunicera, som herr Jönsson tycker han är så bra på, måste man kunna göra det med ett språk som är okonstlat.

Gjorde själv så första året på universitetet att jag gick runt och pratade som en snårig artikel skriven om de mer esoteriska franska post-moderna skolbildningarna. Inte för att man bemästrarade det, utan för att det "lät bildat".

Sånt som man inser är fånigt när man blir lite mer bildad.
Inte nödvändigtvis och det finns många som försöker förfina sitt språk för att verka smarta, men det finns även andra som är anti-intellektuella och direkt går till motangrepp mot de som använder svåra ord. Faktum är att ju högre IQ du har desto bättre av en kodare av info är du... Det innebär att de intelligentare i regel har mer kunskap och ett större ordförråd. Och nej det finns många bildade som överhuvudtaget inte kan förklara de begreppen du nämner! Men det handlar om som du säger att “kunna förklara det för en femåring” och Einstein nämnde både vikten av att förenkla men att vilken dumbom som helst kan försvåra. (Något i stil med: “Any fool can make things bigger and more complicated, it takes a genius and a touch of courage to the opposite”)
Citera
2024-12-20, 09:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ZexeL
Det blir ju minst sagt, "lite problematiskt" för en kille som Henrik, som liksom byggt hela sin image på att han är en intelligent sanningssägare som vill belysa lögnerna inom etablissemanget om han själv vinklar och ljuger så att det passar hans egen agenda.

Om nu SVT, DN och alla andra "MsM" har varit så vinklade i sin rapportering om Trump, varför kan han då helt enkelt inte lyfta upp det utan att vrida och vinkla på det som sagts till oigenkännlighet?! Sen slänger han sig med ord som "tematisk" och liknande för att försöka bortförklara sina val av artiklar och inslag att kritisera, vilket blir rätt tjatigt och ihåligt.

En av anledningarna till att SVT-reportern måste tjata om samma fråga om och om igen är ju för att HJ är oförmögen att bara erkänna att han fulklippt och egentligen inte har några konkreta belägg för sina känslor om det övergripande narrativet emot trump.
Detta är ett exempel på att inte kunna se skogen för träden. Har följt Henrik Jönsson flera år och han har nästan alltid gjort ett väldigt bra jobb.
Citera
2024-12-20, 09:30
Avslutad
Citat:

Och varför nödvändigtvis avfärda honom som en lögnare baserat på ett klipp... För att spela djävulens advokat så är det ju möjligt att tom fulklippa något någon enskild gång (alla är vi människor) kanske inte av onda avsikter som ni tänker er men pga lättja eller misstag. Detta innebär inte att allt han har gjort är baserat på ostadiga grunder.
Citera
2024-12-20, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freethinker2024
Detta är ett exempel på att inte kunna se skogen för träden. Har följt Henrik Jönsson flera år och han har nästan alltid gjort ett väldigt bra jobb.
Detta kan ju bero på att du delar hans åsikt och således är partisk i frågan?

Citat:
Och varför nödvändigtvis avfärda honom som en lögnare baserat på ett klipp... För att spela djävulens advokat så är det ju möjligt att tom fulklippa något någon enskild gång (alla är vi människor) kanske inte av onda avsikter som ni tänker er men pga lättja eller misstag. Detta innebär inte att allt han har gjort är baserat på ostadiga grunder.
Jag avfärdar honom inte som lögnare, utan påpekar bara det problematiska i att låta sig bli såpass färgad av sin övertygelse att man snarare går på känsla än ren hård fakta som HJ verkar gjort i detta fallet.
Att han är höger är inget han hymlar med, och att han är extremt kritisk till MsM är inte heller ngt han hymlar med. Problemet uppstår ju när hans (och andra likasinnades) kritik består i att man tycker att MsM är bedrägliga för att dom fulklipper och/eller har en (upplevd) agenda men att han själv då gör sig skyldig till samma sak.

Att HJ är partisk till trump eller högeragendan är ju ingen hemlighet, så hans vinklingar kommer ju såklart att vara till högerns fördel, och det handlar inte om "onda avsikter" utan om att han är tydligt vinklad.

Jag är rätt säker på att om man skulle granska fler av hans YT-klipp, artiklar osv. så skulle man hitta osanna vinklingar, fulklippningar osv.
Ska man kritisera ngn för att vara bedräglig så bör man själv inte vara det. Det är min poäng.
Citera
2024-12-20, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LittleBabyNothing
Det finns dock en skillnad på det public service gör och det HJ gör och det är att HJ har en mycket uppenbar agenda, är extremt vinklad och han förvränger och ljuger medvetet.
Om Jönsson har en tydlig agenda som han inte döljer så är det inget problem. Det som är problematiskt är när förment oberoende medier har en agenda som de driver på ett försåtligt sätt.
Citera
2024-12-20, 09:53
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Bara att jämföra med press i utlandet! Betänk hur SVT i princip aldrig har diskuterat islam, konsekvenserna av invandringen (gömt undan anledningen till den skenande kriminaliteten) och elkrisen som faktiskt beror på sossarnas makthunger. SVT har otaliga gånger gjort sig skyldiga till det ni nu anklagar Jönsson för. De hade till och med en jävig reporter som dejtade en islamist vars uppehållsärende rapporterades om... Sossarna skiter fullständigt i dig och mig och har precis samma fundamentala drivkrafter som högern om att tjäna pengar och bli mäktiga. Vad gäller USA så är Trump bra. Han kommer bevara USA som USA istället för att inskränka yttrandefriheten, överväldiga landet med otaliga invandrare och anamma ofördelaktiga ekonomiska policies.
Om du hade kunnat låta bli att klumpa ihop mig med vänstern och istället insett att mina åsikter inte är deras så hade vi kunnat ha en vettigare diskussion.

Det är inte som SD:s propagandister gärna vill beskriva det att det är "alla mot SD".
Citera
2024-12-20, 09:57
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Henrik Jönsson är så liberal som det går, att kalla honom för extremhöger är som att kalla Damberg för KPMLR
Henrik Jönsson är inte längre lika liberal som han en gång var. Jag kallade i mitt inlägg många av hans anhängare här i tråden för extremhögerfolk.
Citera
2024-12-20, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av truly.adolphine
Han har ett stort ordförråd över genomsnittet.

Men det är inte ett exempel på bildning.

En bildad person kan förklara Platons formbegrepp, Fermats teorem eller Multiversumhypotesen så att en femåring kan förstå det.

Då kan man inte slänga sig med tjusiga termer och fagra begrepp. För man måste då verkligen förstå det man talar om på djupet. Men för att sedan kommunicera, som herr Jönsson tycker han är så bra på, måste man kunna göra det med ett språk som är okonstlat.

Gjorde själv så första året på universitetet att jag gick runt och pratade som en snårig artikel skriven om de mer esoteriska franska post-moderna skolbildningarna. Inte för att man bemästrarade det, utan för att det "lät bildat".

Sånt som man inser är fånigt när man blir lite mer bildad.

Aristoteles formbegrepp. Annars OK för resonemanget. Samma som med regler för uppförande. Kan man inte med rimlig grad av ansträngning tillägna sig dem i vuxen ålder är det per definition inte frågan om vett och etikett utan exkluderande skitstövelbeteende och översitteri.

Till ämnet: Henrik Jönsson har gjort ett fulklipp. Inte bra. Bra om han korrigerar och medger att han gjort fel i den delen.

I sak däremot är det helt korrekt att man inte kan få en vettig uppfattning om vare sig fenomenet Trump eller för den delen klimatförändringar genom att ta del av Erika Bjerströms journalistiska alster.

Och att SVT kan ägna 30 minuter på bästa sändningstid åt en fulklippning snarast fördjupar den skepticism man rätteligen hyser mot den inrättningen.
Citera
2024-12-20, 10:01
Avslutad
Citat:
Detta kan ju bero på att du delar hans åsikt och således är partisk i frågan?

Jag avfärdar honom inte som lögnare, utan påpekar bara det problematiska i att låta sig bli såpass färgad av sin övertygelse att man snarare går på känsla än ren hård fakta som HJ verkar gjort i detta fallet.
Att han är höger är inget han hymlar med, och att han är extremt kritisk till MsM är inte heller ngt han hymlar med. Problemet uppstår ju när hans (och andra likasinnades) kritik består i att man tycker att MsM är bedrägliga för att dom fulklipper och/eller har en (upplevd) agenda men att han själv då gör sig skyldig till samma sak.

Att HJ är partisk till trump eller högeragendan är ju ingen hemlighet, så hans vinklingar kommer ju såklart att vara till högerns fördel, och det handlar inte om "onda avsikter" utan om att han är tydligt vinklad.

Jag är rätt säker på att om man skulle granska fler av hans YT-klipp, artiklar osv. så skulle man hitta osanna vinklingar, fulklippningar osv.
Ska man kritisera ngn för att vara bedräglig så bör man själv inte vara det. Det är min poäng.
Nepp delar inte alls hans åsikter En Arg Blatte Talar gjorde en bra video om honom "Henrik Jönsson är en idiot" där han bl a tar upp hans förminskande av invandringen. Han tänker bara på att vara helt fri från staten och att tjäna pengar. Alltså naiv liberalkonservativ som många dumma moderater som inte alls ser problemen associerade med islam.

Men du lyfter upp ett enda exempel och går själv på magkänsla att det uppenbarligen måste vara så att han har fifflat med annat! Upp till bevis! Står kvar vid min åsikt att han visst har gjort ett galant jobb under flera år och sammanställt info om HYCKLERIET/FUSKANDET från sossarna som ni verkar tom ha överseende med och info som går att KOLLA UPP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in