2024-07-26, 17:42
Medlem
Kirobas avatar
Flashback lever verkligen sitt eget liv i fråga om att kunna och följa biotech!

https://www.privataaffarer.se/placeringar/aktiechatt/hernhag-tre-aktier-att-kopa-nu-och-tre-att-salja/
Citera
2024-07-26, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiroba

https://www.privataaffarer.se/placeringar/aktiechatt/hernhag-tre-aktier-att-kopa-nu-och-tre-att-salja/
Nu förstår jag inte förstås? Det finns gott om proffs som tror på bolaget förutom Flashback.
Så oklart varför du tycker att Flashback skulle vara utstickande här?
Citera
2024-07-26, 21:53
Medlem
Citat:

Förstår inte riktigt länken där?

Läkemedelsbolag kallar jag BioArctic för, men jag är väl gammeldags.

Tycker det är en överreaktion även om EU helt faller bort. De har USA, Kina och Japan... där har de grönt ljus... med det också rimligen Korea, Nya Zeeland, Australien, Kanada osv... att kapa en tredjedel av börsvärdet för att EU kanske faller bort (jag tror det är en tidsfråga) är liksom inte rimligt.
Citera
2024-07-27, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Förstår inte riktigt länken där?

Läkemedelsbolag kallar jag BioArctic för, men jag är väl gammeldags.

Tycker det är en överreaktion även om EU helt faller bort. De har USA, Kina och Japan... där har de grönt ljus... med det också rimligen Korea, Nya Zeeland, Australien, Kanada osv... att kapa en tredjedel av börsvärdet för att EU kanske faller bort (jag tror det är en tidsfråga) är liksom inte rimligt.

Jag tror Europa blir godkänt. Skulle ju vara jävligt udda om typ hela världen godkänner men inte just europa
Citera
2024-07-27, 09:32
Medlem
Kirobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jour-nalisten
Jag tror Europa blir godkänt. Skulle ju vara jävligt udda om typ hela världen godkänner men inte just europa
Ställer på sin spets samarbetet regulatoriska myndigheter emellan.
Tanken är samordning FDA och EMA. Det ska inte behövas parallella läkemedelsstudier utan räcka med små kompletterande grupper för etniska grupper. Japan tex begär alltid en kompletterande studie då deras befolkning har annan etnicitet (genetisk skillnad). Japanskt godkännande brukar accepteras av Asien.

I förlängningen förklaras de skyhöga läkemedelskostnaderna av regulatoriska myndigheternas extremt höga krav och tidskrävande hantering. Medicintekniska produkter avkrävs förhållandevis lite.

Aktieägarna vägrar snart äga biotech i tidig fas då ingen vill delta i emissionerna. Ett flertal biotech plågas av algoritmhandel och blankning. Finns Inte (FI) tittar ointresserat på.
Senast redigerad av Kiroba 2024-07-27 kl. 09:36.
Citera
2024-07-27, 11:33
Medlem
Citat:
Ställer på sin spets samarbetet regulatoriska myndigheter emellan.
Tanken är samordning FDA och EMA. Det ska inte behövas parallella läkemedelsstudier utan räcka med små kompletterande grupper för etniska grupper. Japan tex begär alltid en kompletterande studie då deras befolkning har annan etnicitet (genetisk skillnad). Japanskt godkännande brukar accepteras av Asien.

I förlängningen förklaras de skyhöga läkemedelskostnaderna av regulatoriska myndigheternas extremt höga krav och tidskrävande hantering. Medicintekniska produkter avkrävs förhållandevis lite.

Aktieägarna vägrar snart äga biotech i tidig fas då ingen vill delta i emissionerna. Ett flertal biotech plågas av algoritmhandel och blankning. Finns Inte (FI) tittar ointresserat på.

Ja om det ska vara först jäv-situation och sedan ett nedslag på ett redan godkänt läkemedel (i övriga delar av världen) så börjar ju min alarmklocka ropa att det känns jävligt lurt...

Nej vem fan vill köpa biotech när det går till såhär?
Citera
2024-07-27, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jour-nalisten
Ja om det ska vara först jäv-situation och sedan ett nedslag på ett redan godkänt läkemedel (i övriga delar av världen) så börjar ju min alarmklocka ropa att det känns jävligt lurt...

Nej vem fan vill köpa biotech när det går till såhär?

Det sitter väl en gammal surmage i EMA och har en käpphäst.

Hade jag drabbats av Alzheimers i tidiga år hade jag nog velat ta chansen med det läkemedlet.. Det är ingen mirakelkur, men kör man i 75 istället för 100 mot ett mål (förvirrat tillstånd) så tar det längre tid att komma dit.
Citera
2024-07-28, 12:59
Medlem
Kirobas avatar
Det står moderatorerna fritt att liksom tidigare ofta skett, ta bort mina inlägg alternativt flytta till annan plats där ingen diskussion sker (tex. Discordtrådarna).
Antar att vi som vill diskutera biotech läser även de trådar vi inte äger aktier i.

Här en genomgång från tyska SimplyWallst. Den är inte komplett, det saknas rätt många bolag. Jag tolkar den som att marknaden värderar tidig studifas högre än sen.
Även att uppstart studiefas värderas högre än avslut studier (antalet misslyckade läkemedelstudier förskräcker, uppstart är riskfri(are)).

Frågan är om inte skattereglementet för biotech måste ändras om Sverige vill ha kvar biotechbolag som tar fram nya läkemedel åt utländska Big Pharma, som köper upp billigt efter Fas IIb och i princip tar all framtida inkomst (Royaltyn brukar bli under 10%).

Jag har inte följt BIOA speciellt nära trots att jag ägde aktier ett tag. Så jag vet inte exakt hur mycket framtida inkomster som tillfaller svenska aktieägarna kontar BIOA partners.

https://simplywall.st/markets/se/healthcare/biotech

Tidsperspektivet kan ändras 1 till 10 år
Citera
2024-07-28, 19:25
Medlem
Citat:
Det står moderatorerna fritt att liksom tidigare ofta skett, ta bort mina inlägg alternativt flytta till annan plats där ingen diskussion sker (tex. Discordtrådarna).
Antar att vi som vill diskutera biotech läser även de trådar vi inte äger aktier i.

Här en genomgång från tyska SimplyWallst. Den är inte komplett, det saknas rätt många bolag. Jag tolkar den som att marknaden värderar tidig studifas högre än sen.
Även att uppstart studiefas värderas högre än avslut studier (antalet misslyckade läkemedelstudier förskräcker, uppstart är riskfri(are)).

Frågan är om inte skattereglementet för biotech måste ändras om Sverige vill ha kvar biotechbolag som tar fram nya läkemedel åt utländska Big Pharma, som köper upp billigt efter Fas IIb och i princip tar all framtida inkomst (Royaltyn brukar bli under 10%).

Jag har inte följt BIOA speciellt nära trots att jag ägde aktier ett tag. Så jag vet inte exakt hur mycket framtida inkomster som tillfaller svenska aktieägarna kontar BIOA partners.

https://simplywall.st/markets/se/healthcare/biotech

Tidsperspektivet kan ändras 1 till 10 år

Trevligt att få siffror på det. Frågan är om det är värt att köpa in sig i de där tidiga bolagen?
Citera
2024-11-21, 08:35
Medlem
Så blev det ett godkännande i EU som vi spekulerade om. Aktien gick upp en bit, men det trycket där var från början är borta.

Jag undrar vad börsen väntar på? Vilka nyheter får kursen att lyfta?

Jag äger inte, men sitter och klurar på att jag kanske skall göra så?
Citera
2024-11-21, 08:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Så blev det ett godkännande i EU som vi spekulerade om. Aktien gick upp en bit, men det trycket där var från början är borta.

Jag undrar vad börsen väntar på? Vilka nyheter får kursen att lyfta?

Jag äger inte, men sitter och klurar på att jag kanske skall göra så?
Den ligger fortfarande i en nedåttrend, så brukar ta tid att vända sånt. Jag har trejdat lite bara.
Citera
2024-12-20, 06:03
Medlem
Rejält goda nyheter och de utvecklar fler läkemedel.

https://www.di.se/live/bioarctic-tecknar-miljardavtal-med-lakemedelsjatte/

Tror vi skall upp mer, kanske nosa på ATH.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in