2024-12-20, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det kräva någon form av misstanke enligt tullen.

Vi gör en kroppsvisitation eller en ytlig kroppsbesiktning när det finns anledning att anta att det finns föremål i kläderna eller på kroppen som kan tas i beslag.
https://www.tullverket.se/omoss/dethargortullverket/verksamhetochorganisation/verksamhet/kontrollerpaochavkroppen.4.7df61c5915510cfe9e7ff5f .html

Det betyder alltså att de aldrig funnit skäl att anta att jag bär med mig något otillåtet.
Det har inte hänt mig i Sverige dock, ska tilläggas.
Citera
2024-12-20, 00:52
Medlem
Citat:
Du är mer än lovligt naiv om du tror att en annons innebär att du enkelt får bostad i Stockholm.
Du kan ju fråga Rask - som inte ens sökt i Stockholm - hur enkelt det är att får hyra bara för att du kan fladdra med lite pengar.

Hyr man ut privat så gör man INTE det med någon som kommer med stora skulder och kronofogde i bagaget - fundera på det.

Vems kompis var "Gustav" - var inte det en polare till Jocke och någon som hjälpte till att raida lägenheten när Chrippa häktades?
Det var hur som helst hans "pundarkvart" som de tillfälligt hyrde.

Rask hade för övrigt samma problem i sitt badrum -- och hör och häpna, trots ihärdig städning fick barnen leva med det i flera år. Såvitt jag vet bor de fortfarande kvar i samma lägenhet .. trots att han hade kontanter att vifta med framför tillfrågade hyresvärdar -- och det inte ens i Stockholm.

Snälla vännen, du måste välja din strider.

Stockholm är inte Trosa. Det där var bara resultatet ett 10 sek-sök på Blocket. Utbudet är mycket större än det där, det finns företag som har som huvudsyssla att skaffa helt ok bostäder för semi-kort-långstidsboende. Precis som i alla storstäder. Allt som krävs är deposition.

Hur många gästforskare, bara för att ta en liten yrkeskategori (om än en med stor mobilitet), tror du behöver bostad snabbt i Stockholm varje månad?

Att ta exemplet Rask och Trosa visar bara hur ovanligt begränsade dina referensramar är. Det finns en hel stor värld bortom horisonten. Gå ut och kolla, vet-ja!
Citera
2024-12-20, 00:53
Medlem
Citat:
Jag föreslår att du läser tråden - jag är definitivt inte den enda.
Det är väl bara så att vi som flyger på riktigt råkar ut för ID-kontrollen. Ni som sträcker ut armarna framför spegeln och brummar med munnen slipper den.

Att man kan bli svabbad är inget jag ens känner till - det är erfarenhet som du tydligen har och vill dela med dig av.
Det säger ju en del. Vad hade du bagaget när de valde att svabba DIG personligen?
Jag har förövrigt också rest inom schengen utan att behöva uppvisa ID öht, flera gånger, i flera länder.
Citera
2024-12-20, 01:03
Medlem
Citat:
Korrekt. Det är svårare att få bostad innanför tullarna i Sthlm än det är att få det i Trosa. Du ser många annonser men verkar inte förstå att det måste sättas i relation till efterfrågan - gissa var trycket är högt.
Trosa togs som jämförelse eftersom Rask med all önskvärd tydlighet visat att det inte räcker att vifta med pengar - hyresvärdar kräver mer - som kreditupplysning t ex.

Om trycket är högt så finns det en - surprise , surprise - marknad.

I ditt lilla Trosa finns antagligen ingen efterfrågan på bostäder från personer med tillräckliga finanser.

Som sagt, välj dina strider.
Citera
2024-12-20, 01:06
Medlem
Citat:
Det har jag också - men inte med flyg.
Jag flyger tydligen med bolag som håller säkerheten högre än andra.
Så då kan vi konstatera att Chrippa på vinst och förlust skulle ha bokat resa i hopp om att han skall slippa visa rätt handlingar.
Vågat av honom - men han har väl råd att nekas kanske.
Jag flyger med SAS, Lufthansa, Norwegian osv, som de flesta andra.
Vilka flyger du själv med då? Det här är inget nytt fenomen menar jag.

Jocke har ju bekräftat att polisen har kontaktat honom och att Chrippa HAR lämnat landet.
Men han kanske stack iväg nånstans för att försöka smussla undan lite crypto mot hårdvaluta eller så innan häktning.
Citera
2024-12-20, 01:12
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
Jag flyger med SAS, Lufthansa, Norwegian osv, som de flesta andra.
Vilka flyger du själv med då? Det här är inget nytt fenomen menar jag.

Jocke har ju bekräftat att polisen har kontaktat honom och att Chrippa HAR lämnat landet.
Men han kanske stack iväg nånstans för att försöka smussla undan lite crypto mot hårdvaluta eller så innan häktning.
Jocke verkar ju ha svårt att bestämma sig för om han är i Malmö eller utomlands. Dessutom varför skulle polisen kontakta honom - han var ju tydligen utsedd till att inhämta och sortera information före polisen...

Så du flyger utan att ha med dig rätt dokument - för du räknar med att aldrig kollas?

De bolag du räknar upp har alltid kollat oss (samtliga ombord stigande) när vi reser - så det är i så fall modigt av dig att resa på en chansning.
Citera
2024-12-20, 01:16
Medlem
Citat:
Jocke verkar ju ha svårt att bestämma sig för om han är i Malmö eller utomlands. Dessutom varför skulle polisen kontakta honom - han var ju tydligen utsedd till att inhämta och sortera information före polisen...

Så du flyger utan att ha med dig rätt dokument - för du räknar med att aldrig kollas?

De bolag du räknar upp har alltid kollat oss (samtliga ombord stigande) när vi reser - så det är i så fall modigt av dig att resa på en chansning.
Varför är du så dryg för? Vad skulle jag få ut av att sitta och hitta på detta?
Att jag skrev att jag har rest flertalet gånger utan att bli kollad betyder inte samma sak som att jag reser utan ID-handlingar, eller hur?
Nu får du stila dig.

Varför polisen har kontaktat honom vet inte jag men efter att ha hört ett samtal med honom så känns han betydligt mer trovärdig än du. Särskilt som du beter dig just nu och ifrågasätter precis allting utan att ha koll.
Citera
2024-12-20, 01:20
Avslutad
Citat:
Jag är inte arbetslös - sluta fantisera om mig nu.

Jo de gör kreditkoll

Ingen deposition
När du hyr med Qasa kan du slippa ligga ute med pengar för depositionen. Det enda du behöver är en godkänd kreditkontroll.

https://qasa.se/sv

Det är något som Chrippa inte hade kunnat visa upp - och Linnea var inte god för hur många tusen som helst i hyra varje månad.

Men din idiot.

"Vi vet att det kan vara många utgifter för dig som hyresgäst i början av din hyresperiod, därför behöver du som standard inte betala någon deposition när du hyr via oss. Läs mer om depositionsfri uthyrning.

Ibland kan det ändå krävas en deposition, och i sådana fall förvarar vi den på ett säkert konto under hela hyresperioden för att undvika bedrägeri. Vi hanterar även alla hyresbetalningar, och din första hyra betalas inte ut till hyresvärden förrän du har flyttat in och bekräftat att allt är i ordning."
Citera
2024-12-20, 01:21
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
Varför är du så dryg för? Vad skulle jag få ut av att sitta och hitta på detta?
Att jag skrev att jag har rest flertalet gånger utan att bli kollad betyder inte samma sak som att jag reser utan ID-handlingar, eller hur?
Nu får du stila dig.

Varför polisen har kontaktat honom vet inte jag men efter att ha hört ett samtal med honom så känns han betydligt mer trovärdig än du. Särskilt som du beter dig just nu och ifrågasätter precis allting utan att ha koll.
Frågan är ju om Chrippas eventuella utresa - när han planerade den hade han då falska dokument, åkte dit på vinst och förlust utan dokument - eller han han inte ens flugit.

Alltså är det relevant om du själv chansar/räknar med att inte kontrolleras - eller om du har med dig rätt dokument även om du inte alltid kollats.

Jag har inte hävdat att jag vet var Chrippa befinner sig eller hur han rest eller var han varit -- så hur kan Jocke vara "mer trovärdig" om något som jag inte ens uttalat mig om?
Citera
2024-12-20, 01:26
Medlem
Chrippa framstår som påtänd i sina instagram uppdateringar.
Citera
2024-12-20, 01:28
Medlem
Citat:
Frågan är ju om Chrippas eventuella utresa - när han planerade den hade han då falska dokument, åkte dit på vinst och förlust utan dokument - eller han han inte ens flugit.

Alltså är det relevant om du själv chansar/räknar med att inte kontrolleras - eller om du har med dig rätt dokument även om du inte alltid kollats.

Jag har inte hävdat att jag vet var Chrippa befinner sig eller hur han rest eller var han varit -- så hur kan Jocke vara "mer trovärdig" om något som jag inte ens uttalat mig om?
Det diskuterades i tråden och du hävdade att man inte kan flyga från Sverige utan att uppvisa ID.
Jag skrev att jag har gjort det vid X antal tillfällen.

Han kanske har rest med falska ID-handlingar, han kanske hade sina med sig korrekta, vad spelar det för roll?
Det är självklart att Jocke har mer koll än vad du har eftersom att han givetvis har kontakter som du inte besitter.

Pallar inte med dig mer nu, du svamlar bara.
Citera
2024-12-20, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Chrippa framstår som påtänd i sina instagram uppdateringar.

Kan man klandra honom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in