2024-12-19, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AugustLovendahl
Ja så tänkte jag först också, att man borde kunna ta sig till denna ring precis hur som helst, åt vilket håll som helst. Men 'alla håll' är ju mot antarktis, så om det skulle finnas en magnetism där skulle ju S peka dit på en plattjordskarta precis som på en rundjordskarta.

Det är inget svar på vilken karta du pratar om. Det är inte heller ett svar på hur en magnetisk pol kan vara en "ring"

Citat:
... man borde kunna ta sig till denna ring ....

Du kanske inte har koll på the Final Experiment? I skrivande stund så är det ju faktiskt ett gäng människor är där. Det visade sig dock att att det inte var en ring utan snarast en sydpol.
Citera
2024-12-19, 22:28
Medlem
ConspiracyHunters avatar
Citat:
Ja så tänkte jag först också, att man borde kunna ta sig till denna ring precis hur som helst, åt vilket håll som helst. Men 'alla håll' är ju mot antarktis, så om det skulle finnas en magnetism där skulle ju S peka dit på en plattjordskarta precis som på en rundjordskarta.

Du vet uppenbarligen inte hur en kompass fungerar men du vet att jorden är platt?
Knarkade du hårt under din skolgång så att större delen av hjärncellerna dog?
För det första pekar INTE en kompass mott jordens fysiska nordpol utan mot den magnetiska nordpolen vilket gör att om du går mot norr på en kompass så kommer du aldrig till nordpolen.
Sådant man lär sig när man lär sig navigera vilket du uppenbarligen inte gjort.
Citera
2024-12-19, 22:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ConspiracyHunter
Du vet uppenbarligen inte hur en kompass fungerar men du vet att jorden är platt?
Knarkade du hårt under din skolgång så att större delen av hjärncellerna dog?
För det första pekar INTE en kompass mott jordens fysiska nordpol utan mot den magnetiska nordpolen vilket gör att om du går mot norr på en kompass så kommer du aldrig till nordpolen.
Sådant man lär sig när man lär sig navigera vilket du uppenbarligen inte gjort.

Vad är din poäng här exakt?
Citera
2024-12-19, 22:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Det är inget svar på vilken karta du pratar om. Det är inte heller ett svar på hur en magnetisk pol kan vara en "ring"

Hur vet vi att dom kartorna som används nu inte är inställda på en 'platt jord'?

Frågan är väl vad skulle vara problemet med en magnetisk ring? Skulle det vara helt omöjligt att bygga en magnetisk ring här i vardagsrummet med en jämn fördelad magnetism?
Citera
2024-12-19, 22:53
Avstängd
Citat:
Du kanske inte har koll på the Final Experiment? I skrivande stund så är det ju faktiskt ett gäng människor är där. Det visade sig dock att att det inte var en ring utan snarast en sydpol.

Jag vet inte men spontant tänker jag att man kanske inte ska tro på allt man ser på TV.
Senast redigerad av AugustLovendahl 2024-12-19 kl. 22:55.
Citera
2024-12-19, 23:01
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Hur vet vi att dom kartorna som används nu inte är inställda på en 'platt jord'?
De kartor som används nu har använts en oherrans massa år. Sedan långt innan man uppfann digitala kartor. Papperskartor går inte "ställa in" på olika sätt.

Citat:
Jag vet inte men spontant tänker jag att man kanske inte ska tro på allt man ser på TV.
Det finns annan media man inte heller ska lita på. Spontant tänker jag på internetsidor där charlataner sprider sina falska påhitt.
Citera
2024-12-19, 23:04
Medlem
Citat:

TV? Du pratar antagligen om Eric Dybay på TikTok? Nej det har du rätt i, snubben är en nedknarkad charlatan.

Några nyhet om plattjordskartan?
Citera
2024-12-19, 23:08
Avstängd
Citat:
TV? Du pratar antagligen om Eric Dybay på TikTok? Nej det har du rätt i, snubben är en nedknarkad charlatan.

Några nyhet om plattjordskartan?

Jag har ingen aning om vem Eric Dybay är eller dom andra kända plattjordarna ni refererar till.
Ni rundisar kanske ska ta och svara på varför det inte kan ha varit en plattjordskarta hela tiden?
Citera
2024-12-19, 23:09
Medlem
Citat:

Kartorna visar oss att ekvatorn är 4000 míl lång och att det är 1000 mil från ekvatorn till nordpolen.

Hur lång är ekvatorn enligt dig?

Citat:
Frågan är väl vad skulle vara problemet med en magnetisk ring? Skulle det vara helt omöjligt att bygga en magnetisk ring här i vardagsrummet med en jämn fördelad magnetism?

Du får väl prova om du lyckas bygga en magnetisk ring.i vardagsrummet.
Citera
2024-12-19, 23:12
Medlem
Citat:
Ni rundisar kanske ska ta och svara på varför det inte kan ha varit en plattjordskarta hela tiden?

Därför vare sig avstånd eller riktningar stämmer med vad vi kan observera.
Citera
2024-12-19, 23:14
Avstängd
Citat:
Kartorna visar oss att ekvatorn är 4000 míl lång och att det är 1000 mil från ekvatorn till nordpolen.

Men även på en plattjordskarta skulle ju avståndet vara likadant. Om ekvatorn går 'i mitten' på en
plattjordskarta, (i en rund ring) kommer ju den cirkeln man isåfall gör när man navigerar runt den platta jorden (längs ekvatorn) vara längre än vad avståndet är från 'ekvatorn' till polerna?

Citat:
Du får väl prova om du lyckas bygga en magnetisk ring.i vardagsrummet.

Jag har nu ritat en cirkel och placerat ut magneterna där. Det verkade funka.
Senast redigerad av AugustLovendahl 2024-12-19 kl. 23:20.
Citera
2024-12-20, 09:23
Medlem
Citat:
Men även på en plattjordskarta skulle ju avståndet vara likadant. Om ekvatorn går 'i mitten' på en
plattjordskarta, (i en rund ring) kommer ju den cirkeln man isåfall gör när man navigerar runt den platta jorden (längs ekvatorn) vara längre än vad avståndet är från 'ekvatorn' till polerna?

Nej självklart är avstånden på en platt yta inte samma som avstånden på en sfär.

Om vi tar ekvatorn som exempel så kommer den att på en platt jord bli 6.28 gånger större än avståndet mellan ekvatorn om nordpolen. Men i verkligheten vet vi att den bara är 4 gånger större.

En annan stor skillnad är längden på latituderna. På en plattjord kommer dessa att bli längre ju längre söderut man kommer. Men i verkligheten vet vi att latituderna blir kortare ju längre från ekvatorn man kommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in