2024-12-19, 20:05
Medlem
osofistikerads avatar
Citera
2024-12-19, 20:39
Medlem
Incendios avatar
Vi har inget som ingen äter på julbordet. Märker vi att efterfrågan minskat på något så tar vi bort det. Som nu i år så beslutade vi att ta bort den inkokta laxen eftersom att jag, sedan jag börjat älska sill, inte lägre bryr mig om den inkokta laxen, maken äter överhuvudtaget inte lax, dottern nöjer sig med den gravade laxen och mamma i vilket fall lämnar alla rester hos oss.
När jag var liten hade vi dock ett antal saker som bara stod på julbordet i flera år innan det plockades bort. Fruktkakan åt ingen, bara pappa gillade brunkålen, ris a la malta var också bara pappas grej osv.
Citera
2024-12-19, 20:56
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Julskinkan är överskattad, brukar knappt ta. Och en släktings hembakade limpa som brukar vara torr och hård och hemsk så den säkert passar bättre i öppna spisen.

Godast:
- sill
- ägghalvor
- rödbetssallad
- prinskorv
- saftig julkort med ost
- julöl och snaps
Citera
2024-12-19, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Brysselkål.

Jag älskar brysselkål, men inte någon annan gör det.
Brysselkålen är ta mig sjutton det finaste vi har på julbordet. Ingen delar min åsikt, men det betyder desto mer till mig.
Citera
2024-12-19, 21:09
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Brysselkålen är ta mig sjutton det finaste vi har på julbordet. Ingen delar min åsikt, men det betyder desto mer till mig.

Håller med, glömde att lista den ovan. Färsk kokt brysselkål är oslagbart gott.

Varför har den så dåligt rykte?
Citera
2024-12-19, 21:29
Medlem
Ägghalvorna. Mättar för mycket så ingen av oss tar av dem längre.
Citera
2024-12-19, 21:31
Medlem
HobbyHitlers avatar
En gång i tiden var jag ihop med en ragata, vars släkt varje jul raljerade om hur underbart gott det var med inkokta grisfötter vid julbordet hemmavid (i en byhåla som borde atombombats för längesedan) när dom var unga.
Så en jul hade jag varit och fixat 8 st grisfötter när grannen slaktade grisar. Dessa grisfötter koktes in efter konstens alla regler dagen innan julafton. Tror ni att dom jävla asen åt några grisfötter? NEJ! Jag var den ende som tryckte i mig en grisfot.

Själv kräver jag julskinka, prinskorv, sill, ett par rökta fiskar, knäckebröd, öl och brännvin. Allt annat är överkurs.
Citera
2024-12-19, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Snapsen är det ingen som rör. Vet inte varför den ska fram. Värden har haft samma flaska ståendes på julbordet i minst 5 år

Snaps dricker man ju tillsammans, genom att man sjunger en visa och skålar. Som man gör i Sverige. Klart den blir stående om ingen tar initiativ till sång och skål.
Citera
2024-12-19, 21:34
Medlem
Clint.Ruins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen

Brysselkål har ju en liten besk smak vilket inte alla uppskattar, jag gör det däremot.
Citera
2024-12-19, 21:38
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen

Folk kokar dom för länge så dom blir mosiga, grå och luktar gammal gymsocka...
Citera
2024-12-19, 22:05
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles

Du läste ite dåligt va?
Jag sa ju att jag "ingen annan gör det"..
Alltså då betyder ju detta att vi tycker lika.
Citera
2024-12-19, 22:09
Medlem
Imnshos avatar
Brysselkål med prinskorv, stark senap och en kall pilsner, mums!! Basfödan i julhelgen.

Men jag vet att många inte äter brysselkål pga den beska smaken. Jag tycker den balanserar den söta senapen perfekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in