Citat:
Ursprungligen postat av
GustafBradson
Jag följde honom en del och vissa saker ska han inte ta upp. Han begriper sig inte på dem, i bästa fall.
I värsta fall vilseleder han medvetet.
Det är ju inte bara klippet med Bjerström som är åt helvete.
Och en massa idioter här på flashback går på skiten.
Jag var en tidig prenumerant på Jönssons youtube-kanal. Han hade ett frihetligt budskap och gjorde intressanta och engagerande videor då. Jag tittade och lyssnade förstås noggrant för att hitta eventuella fel i argumentationen han förde.
Något hände för ett antal år sedan. Han började att göra avsteg från det frihetliga engagemanget, ta avstånd från och samtidigt hänge sig åt en kollektivistisk människosyn. Han berättade hur han blev utsatt för en IT-attack, en historia som kan ha varit helt påhittad. Han närmade sig SD med sitt budskap och tycktes hemfalla åt auktoritära idéer under pandemin då han vid ett tillfälle lät sig inspireras av Hanif Balis twittrande om att en kinesisk zero covid-policy komplett med att svetsa in folk i sina lägenheter var lämplig för Sverige.
Han plankade Göran Perssons skådespelade utskällning av Carl Bildt om det svenska klassamhället rakt av där Jönssons version var riktad mot socialdemokratin. Vad syftet med det var har jag ingen aning om än idag.
Han tycks vara evigt och sverigedemokratiskt förbannad på Annie Lööf sedan hon och resten av C beslutade att stödja afghanamnestin 2018. Lööf som var den mest frihetligt lagda politikern vi har haft på mycket länge, hon passade inte för Jönsson. Ingen djupgående analys eller tydlig argumentation mot hennes beslut, bara en ännu pågående vresig fnysning.
Han ville bli Sveriges Jordan Peterson även sedan Peterson visade sig vara, i Jönssons ord, "en bruten man". Tur för honom (och resten av oss) att han övergav dessa planer med tanke på vad som har hänt med Jordan Peterson sedan dess.
Han beskrev sig även som en "stor narcissist" vilket fick mig att bli extra vaksam på hans budskaps innehåll. Han tycktes byta åsikter i samma takt som han byter kostym. Narcissismen verkar vara den egenskapen som är mest framträdande hos honom allt sedan prenumerantantalet steg och twitteraktiviteten ökade. Att hans material mer och mer blev ett sorts personligt sätt att avreagera sig på sedan han haft någon dispyt på Twitter eller blivit omskriven av någon vänsterkrönikör gjorde att jag inte längre kände igen den tidige Jönsson.
Jag är inte längre en prenumerant. Jag smygtittar inte på det han laddar upp heller, men jag gjorde ett undantag för videon som diskuteras här. I 30 minuter-avsnittet sa han att han började med sitt youtube:ande mest på skoj, men jag har goda skäl att anta annat.