2024-12-18, 23:04
Medlem
Alkibiadess avatar
Vem som skall åka sprintstafetten på VM tillsammans med Jonna avgörs av form och resultat på VM, inget som bestäms i en uttagning nu.
Citera
2024-12-18, 23:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Håller med att Johanna är ett bra alternativ men har bara en känsla att hon kan göra en ” Pål Golberg”. Totalstumna på ett 3:e varv. Hagström har aldrig riktigt visat att hon har uthålligheten på distans. Hon har aldrig varit på pallen i en teamsprint. Aldrig kört teamsprint i ett mästerskap.

Ja jag är också fundersam om Johanna orkar tre lopp på så kort tid, men banan i Trondheim är väl anpassad efter Grott-Kikki så det Johanna behöver göra är väl att bara ligga bakom och bevaka, det klarar hon nog.

Men jag ser helst att Emma åker men då behöver hon väl stepa upp samtidigt som Johannas form sviktar, vilket inte är omöjligt i bägge fallen.
Citera
2024-12-18, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Johanna har ju knackat på dörren till en plats i mästerskap i flera år nu, och har presterat bättre resultat än nånsin i inledningen av världscupen så det är väl inte mer än rätt att hon får en tidig plats. Ser ingen annan som kan utmana henne om den "sista" platsen" (Jonna, Emma, Linn och Maja ska ju alla ha en plats förutsatt att sjukdom eller skador inte sätter stopp, så pass mycket bättre är dom.)

Säger inte emot
Citera
2024-12-18, 23:41
Medlem
Citat:
Det är inga gamla meriter om hon vinner en teamsprint i Davos. Tyder på att hon är i form. Ingen tvivlar på hennes kapacitet i klassisk stil. Ingen tvivlar på Emmas uthållighet. Ingen tvivlar på Emmas erfarenhet.

du radade ju upp en massa gamla meriter som någon grund. Davos i fel stil säger inte mycket faktiskt och vi vet ännu inte om Emma är där i år efter allt stul, motståndet i team sprinten i VM kommer vara helt annat. men vilka som åker kommer nog visa sig rätt klart nära VM men ett ge Emma en biljett redan nu till teamsprint laget känns bara galet
Citera
2024-12-19, 06:18
Medlem
Mrkakksnakks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Ni som är negativa till uttagningar lite på gamla meriter och att man ska åka WC hur skulle i göra med Skistad? lutar åt att hon bara en chans kvar då i Engadin när det är en sprint i fritt. och om det går dåligt där skulle hon petas?

Enda guldchansen Norge har i VM på sprint. Kan inte se att hon skulle petas. Skistad lär vara med på gamla meriter om så behövs.
Citera
2024-12-19, 06:29
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Var knappast värdelöst om man vet hur Emma presterat i klassisk sprint genom åren

3:a Val di Fiemme 2021
1:a Ruka 2022
2:a Les Rousses 2023
1:a Ruka 2023
1:a Östersund 2023

Ingen tvivlar på hennes uthållighet. Bäste kompis med Jonna Sundling. En vinst i Davos..borde gjort att Ribom tagits ut till VM.. för att köra teamsprint med Jonna. Att hon inte blir uttagen är ett svaghetstecken att ställa upp i tävlingar..som inte betyder någonting för ett framtida VM.

Tyder uttagningarna idag på. EN som ställde upp i Davos blev uttagen till VM.
Jag menade att DVos är värdel,st ur ett uttagningsperspektiv då det är fel stil.

Citat:
Håller med att Johanna är ett bra alternativ men har bara en känsla att hon kan göra en ” Pål Golberg”. Totalstumna på ett 3:e varv. Hagström har aldrig riktigt visat att hon har uthålligheten på distans. Hon har aldrig varit på pallen i en teamsprint i VC. Aldrig kört teamsprint i ett mästerskap.
Jonna och Linn är väl fortfarande grundtipset? Maja första reserv.

Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jo, det blir någon form av bedömning man får göra om det är högsta högstanivå eller högst medelnivå som skall väga tyngst. Vilka resultat krävs av Ilar för att bli uttagen? När det gäller vår sprintkvintett på damsidan så tycker jag att man kan väga in tidigare resultat också.

Men min poäng var att det bör vara resultat och inte närvaro som bör vara uttagningsgrundande.
Förstod din poäng och håller med.
Jag misstänker att rätt många åkare som inte är uttagna fått besked om att de fortsatt ligger bra till och vad de behöver prestera, detta så de inte känner sig pressade att börja tävla för tidigt efter sjukdom.
Citera
2024-12-19, 06:40
Medlem
Mrkakksnakks avatar
Gällande lagsprint damer i VM.

Det borde inte bli speciellt svårt. En Linn Svahn i form är helt given. Hon förtjänar utan tvekan chansen till troligt VM guld.

Lika given tvåa är Ribom.

Kan bli bra med Hagström också men onödigt nervöst. Samma med Maja, om banan är krävande.

Kanske får Jonna åka första streckan och möra motståndet, skapa lucka?
Senast redigerad av Mrkakksnakk 2024-12-19 kl. 07:25.
Citera
2024-12-19, 06:56
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
du radade ju upp en massa gamla meriter som någon grund. Davos i fel stil säger inte mycket faktiskt och vi vet ännu inte om Emma är där i år efter allt stul, motståndet i team sprinten i VM kommer vara helt annat. men vilka som åker kommer nog visa sig rätt klart nära VM men ett ge Emma en biljett redan nu till teamsprint laget känns bara galet

Jag håller inte med om detta. Även om det var i fel stil och att det saknades visst vasst motstånd (men inte så många) så tyckte jag Ribom gjorde det bra i finalen och hon visade att hon inte hade några ryggproblem i detta lopp. Ingen bör tas ut specifikt till sprintstafetten i VM, däremot tycker jag att just Ribom delvis kan tas ut på gamla meriter till VM vad gäller sprint.
Citera
2024-12-19, 07:34
Medlem
Citat:
Jag håller inte med om detta. Även om det var i fel stil och att det saknades visst vasst motstånd (men inte så många) så tyckte jag Ribom gjorde det bra i finalen och hon visade att hon inte hade några ryggproblem i detta lopp. Ingen bör tas ut specifikt till sprintstafetten i VM, däremot tycker jag att just Ribom delvis kan tas ut på gamla meriter till VM vad gäller sprint.

sprinten köpa jag att hon tars ut på gamla meriter och har redan en femte plats. men teamsprint kan vara väldigt tufft ibland och skulle vilja se lite bättre distans from efter hennes problem på försäsongen

Motståndare skulle kunna vara Niskanen å Henning istället då kan det bli kört på ett helt annat sätt
Citera
2024-12-19, 09:25
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
sprinten köpa jag att hon tars ut på gamla meriter och har redan en femte plats. men teamsprint kan vara väldigt tufft ibland och skulle vilja se lite bättre distans from efter hennes problem på försäsongen

Motståndare skulle kunna vara Niskanen å Henning istället då kan det bli kört på ett helt annat sätt

Fast jag tänker mig att Jonna är given i sprintstafettlaget och så tar man ut den andra åkaren efter sprinten på VM. Inför säsongen tyckte jag att Jonna och Linn var givna i laget men nu har vi inte sett så mycket av Linn så det är väl lite mera öppet just nu.

Vad gäller distans är ju Ebba och Frida redan uttagna och så tänker jag att Ilar tar den tredje distansplatsen (men frågan är om hon behöver prestera bättre resultat än vad hon gjort hittills för att bli uttagen i VM-truppen). Frågan är också om man bör ta ut en fjärde distansåkare i VM-truppen eller om man fyller ut distanslaget på de olika distanserna med åkare från sprintlaget. Inför säsongen sa ju Jonna att hon siktade på 10km klassiskt och Linn på skiathlonen. Sedan är det ju ingen nackdel om Ribom presterar bra i distans i världscupen inför VM för att visa att hon skall få åka en eller flera distanslopp på VM (samma sak gäller ju även för Linn och Maja).
Senast redigerad av Alkibiades 2024-12-19 kl. 09:28.
Citera
2024-12-19, 09:42
Medlem
Citat:
Fast jag tänker mig att Jonna är given i sprintstafettlaget och så tar man ut den andra åkaren efter sprinten på VM. Inför säsongen tyckte jag att Jonna och Linn var givna i laget men nu har vi inte sett så mycket av Linn så det är väl lite mera öppet just nu.

Vad gäller distans är ju Ebba och Frida redan uttagna och så tänker jag att Ilar tar den tredje distansplatsen (men frågan är om hon behöver prestera bättre resultat än vad hon gjort hittills för att bli uttagen i VM-truppen). Frågan är också om man bör ta ut en fjärde distansåkare i VM-truppen eller om man fyller ut distanslaget på de olika distanserna med åkare från sprintlaget. Inför säsongen sa ju Jonna att hon siktade på 10km klassiskt och Linn på skiathlonen. Sedan är det ju ingen nackdel om Ribom presterar bra i distans i världscupen inför VM för att visa att hon skall få åka en eller flera distanslopp på VM (samma sak gäller ju även för Linn och Maja).

Det kommer ju att bli en världscup i sprintstafett i Cogne den 31 jan 2025 som går i klassisk stil. Det lär väl vara resultatet i denna tävling som väger tyngst vid uttagning till VM-laget i sprintstafett och inte resultatet i sprinten i VM som går i fri stil.

Jonna är inte självskriven i sprintstafett i klassisk stil heller.
Citera
2024-12-19, 10:05
Medlem
GretaForPresidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Det finns väl ingenting i nuläget som motiverar Emma istället för Johanna i teamsprinten, förutom att hon är bästa kompis med Jonna men man får ju innerligt hoppas att det inte är ett uttagningskriterie.

I en annan tråd tyckte en person att ett OS-guld från 2018 var ett uttagningskriterie för årets säsong. Med andra ord, nej tack till gamla meriter och diverse relationer som grund för uttagning.

Emma, nää, Johanna, nää, finns bara ett vettigt alternativ att köra Teamsprint i VM25 tillsammans med Jonna.

Dessutom finns ju grymma Maja att välja på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in