2024-12-18, 22:04
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Lång analys i Warzone

Det kommer ta flera år för ryska armén att erövra hela Donetsk oblast, som clownen KGB-Putin deklarerade som "Russia forever" för två år sedan hösten 2022. Det totala fiaskot för ryssland bara fortsätter efter det katastrofala misslyckandet med Putins tre dagarskrig.

Though Ukraine is losing ground in the east, especially around the key logistical hub of Pokrovsk, it would take several years before Russia could capture the entire Donetsk region based on the current pace of the conflict, a senior military official told The War Zone Tuesday afternoon.

Pentagon’s Assessment Of North Koreans Fighting In Kursk, Rate At Which Ukraine Is Losing Ground
Top Pentagon officials offered their latest insights into the state of the conflict and how the U.S. will help fund it until Trump takes office.

https://www.twz.com/news-features/pentagons-assessment-of-north-koreans-fighting-in-kursk-rate-at-which-ukraine-is-losing-ground

Det är 32 dagar kvar innan Trump får stafettpinnen Biden hävde dessutom förbudet för långdistans vapen trots att alla sa att det inte skulle ske . Jag är faktiskt riktigt nyfiken och orolig för vad Biden och hans administration hinner hitta på och vad de lämnar för arv efter sig ( Biden har ju redan visat prov på ett märkligt omdöme )
Citera
2024-12-18, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Fast den tjänsten var ju inte frivilligt.
Vi är moraliskt skyldiga att bygga upp landet efter putlers härjningar.

Jepp, håller helt med. Sverige och övriga västländer har resurser nog att bygga upp allt skit som ryssarna förstört. Ukraina är hjärtligt välkomna som en del av väst.
Citera
2024-12-18, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Är vi?

Ja. Det är sådant som goda grannar gör. Dåliga grannar skickar sina soldater för att förstöra och lägga städer i aska och ruiner.
Citera
2024-12-18, 23:08
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Fast den tjänsten var ju inte frivilligt.

Det kommer nog väl att bli så i längden (dessvärre), men först syns jag att man skall nog göra sitt yttersta för att få Ryssland att betala allt vad man kan krama ur de. Inga sanktions-släpp innan dess, ingen handel etc..

..nåväl, först skall det ju bli fred också. När Trump hade sin presskonferens häromdagen så sa han ca. så här : -Mellanöstern är enkelt att fixa, Ukraina-kriget är svårt !

Så, en tillnyktring över tingens tillstånd efter valkampanjen håller kanske på att ske. Efter allt.., han kan inte framstå som Putin`s proxy ! Ett anständigt bud till Ukraina behöver han ge.

Vidare, en till konsekvens utav Putin`s "befrielses-krig" :

Finland is considering pulling out of an international agreement banning the use of anti-personnel landmines because of Russia's use of such weapons in Ukraine, its defence minister has said.

"I have commissioned an evaluation of whether the use of anti-personnel mines is a strengthening factor for Finland's defence and whether we should have the ability to use them," Antti Hakkanen said.

"And this is from a defensive premise," he added.

https://news.sky.com/story/ukraine-war-putin-zelenskyy-moscow-kremlin-kyiv-frontline-pokrovsk-live-sky-news-latest-12541713

Finland önskar inte att bli "befriat", om nu Putin skulle få sådana tankegångar..
Citera
2024-12-18, 23:12
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det kommer nog väl att bli så i längden (dessvärre), men först syns jag att man skall nog göra sitt yttersta för att få Ryssland att betala allt vad man kan krama ur de. Inga sanktions-släpp innan dess, ingen handel etc..

..nåväl, först skall det ju bli fred också. När Trump hade sin presskonferens häromdagen så sa han ca. så här : -Mellanöstern är enkelt att fixa, Ukraina-kriget är svårt !

Så, en tillnyktring över tingens tillstånd efter valkampanjen håller kanske på att ske. Efter allt.., han kan inte framstå som Putin`s proxy ! Ett anständigt bud till Ukraina behöver han ge.

Vidare, en till konsekvens utav Putin`s "befrielses-krig" :

Finland is considering pulling out of an international agreement banning the use of anti-personnel landmines because of Russia's use of such weapons in Ukraine, its defence minister has said.

"I have commissioned an evaluation of whether the use of anti-personnel mines is a strengthening factor for Finland's defence and whether we should have the ability to use them," Antti Hakkanen said.

"And this is from a defensive premise," he added.

https://news.sky.com/story/ukraine-war-putin-zelenskyy-moscow-kremlin-kyiv-frontline-pokrovsk-live-sky-news-latest-12541713

Finland önskar inte att bli "befriat", om nu Putin skulle få sådana tankegångar..

Diskussionen om att Finland drar sig ur Ottawa-fördraget har jag inte velat posta i och med att jag ansåg inte det vara relevant för tråden för tillfället, men snacket går bland makthavarna gällande det och allt det pga rysshärjningarna i Ukraina. Snacket ökade efter att jänkarna bestämde sig för att skicka minor till Ukraina.
Citera
2024-12-18, 23:24
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Diskussionen om att Finland drar sig ur Ottawa-fördraget har jag inte velat posta i och med att jag ansåg inte det vara relevant för tråden för tillfället, men snacket går bland makthavarna gällande det och allt det pga rysshärjningarna i Ukraina. Snacket ökade efter att jänkarna bestämde sig för att skicka minor till Ukraina.

Jag kommer ihåg när det skedde i mitt gamla hemland. Det var "fram och tillbaka" i Finland över det, men det var också en annan tid.., så en konsekvens.., att saker ej är vad de var. Precis som hur Polen rustar upp, Nato generellt likaså..

Men nu tänker jag bjuda på en smula parodi i tråden, hysteriskt roligt enligt mig. Innehåller deepfakes utav en större klass utav de flesta politiker som ämnet handlar om (o några till) : https://www.youtube.com/watch?v=TbXZoMocpM8&ab_channel=TheDorBrothers

(Alla utom Macron framställs som "gangsta", utom sen Kamala som är ett simpelt rattfyllo)

Mycket nöje !
Senast redigerad av Snapcount 2024-12-18 kl. 23:42.
Citera
2024-12-18, 23:40
Medlem
Är det någon som minns ryssen som med brallorna nere till fötterna sprang ifrån en drönare, dök ner med huvudet först ner i en brunn och fastnade långt ner med huvudet först och ja, brallorna nere? vad är kvar av den inkräktaren idag?
Senast redigerad av mastaflex 2024-12-18 kl. 23:44.
Citera
2024-12-18, 23:42
Medlem
Det är ingen hejd på vad som Ryssland upplever som provocerande.

Nu har norska myndigheter stoppat försäljningen av mark på Svalbard med hänvisning till att man vill hindra att den kommer i "oönskade aktörers" ägo. Detta betecknas av Ryssland som en "farlig provokation, som riskerar att föra in militär kapacitet i Arktisregionen”. Samtidigt har Ryssland själva själva genomfört en rad mindre provokationer på ögruppen, bland annat en militärparad med hovrande helikoptrar – trots flygförbudet.

Ser man provokationer överallt där Ryssland ser det, så får nog ryssarna finna sig i att omvärlden betraktar Ryssland som ett opålitligt och farligt land (i vart fall så länge nuvarande ledarskap sitter vid makten).

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/ryska-hotet-mot-norge-farlig-provokation/
Citera
2024-12-18, 23:50
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Det är ingen hejd på vad som Ryssland upplever som provocerande.

Nu har norska myndigheter stoppat försäljningen av mark på Svalbard med hänvisning till att man vill hindra att den kommer i "oönskade aktörers" ägo. Detta betecknas av Ryssland som en "farlig provokation, som riskerar att föra in militär kapacitet i Arktisregionen”. Samtidigt har Ryssland själva själva genomfört en rad mindre provokationer på ögruppen, bland annat en militärparad med hovrande helikoptrar – trots flygförbudet.

Ser man provokationer överallt där Ryssland ser det, så får nog ryssarna finna sig i att omvärlden betraktar Ryssland som ett opålitligt och farligt land (i vart fall så länge nuvarande ledarskap sitter vid makten).

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/ryska-hotet-mot-norge-farlig-provokation/

Det finns även detta i din artikel : Bland annat har man enligt norsk säkerhetslag stoppat försäljningen av bergområdet Søre Fagerfjord för att förhindra att marken hamnar i ”oönskade aktörers” ägo.

Det handlar om Kina. Finns en mindre del utav Svalbard som är i privat ägo. Denna del är ute till försäljning, och Kina har visat intresse. Norska statsmakter säger "nej". Har stått om detta i norsk press tidigare.

Sedan vet jag inte men.., tex om det innehåller fiskerättigheter med ett sådant landförvärv.., då vill man inte ha kineserna där..
(smutthulet är inte långt ifrån)
Senast redigerad av Snapcount 2024-12-19 kl. 00:01.
Citera
2024-12-18, 23:53
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg

Invandrar-tv var på min tid inte något som ansågs som märkvärdigt. En truppmina som förvisso hade en förödande effekt. Du blåser av några tusen stålkulor i tusen kilometer i timmen vilket kan döda eller svårt skada en hel pluton.

Jämfört med de drönarvapen som används idag är det ju faktiskt inte ens värt att nämna. Nu har ju svensk doktrin varit att tycka synd om våldsverkare, terrorister, kommunister och invasiva raser så när vi till syvende och sist är tvungna att göra något åt det skall det ske med regnbågar och blomsterarrangemang.

Skjuta hål i kroppen på ett invaderande folkslag verkar ju barbariskt jämfört med att underkasta sig diktatorisika förhållanden, se sina fruar och döttrar bli våldtagna och sina bröder bli lemlästade.
Jag är så satans trött på rysk krigsretorik att jag skulle kunna tänka mig ställa upp i svensk statstv och köra en omvänd Vlafmd Solo.
Så jävla hatisk börjar jag bli.
Bara hota de jävla ryssarna med allt, och då menar jag allt, vi har. Politiskt, ekonomiskt och militärt och underkasta dem till den grad att de på betingad reflex slickar en västerländskt tillverkad stövel så fort de får syn på en.

Nå, inte riktigt så illa men de måste betala. Och det måste själv uppleva lite av knutpiskan de försöker betvinga andra med.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Knutpiska
Citera
2024-12-19, 00:01
Medlem
Silfverryggs avatar
Och sá sitter vodkabjörnen och hotar reportrar.
Dmitrij Medvedev, Rysslands tidigare president och nuvarande vice ordförande i säkerhetsrådet, hotade en journalist från den brittiska tidningen The Times med vedergällning för att han kallat mordet på den ryske generalen berättigat. The Times skrev i en ledare att mordet på generallöjtnant Igor Kirillov, som är ansvarig för kemiska vapen i den ryska armén, var en legitim och defensiv handling.
[...]
Medvedev tog till meddelandetjänsten Telegram för att läxa upp Times reportrar och sa att de gömde sig fegt bakom en ledare. Medvedev skrev att han betraktar Times-journalister som medbrottslingar och därmed blir ett legitimt militärt mål.
- Be careful, (var försiktiga), mycket kan hända i London, skrev den ex-ryske presidenten.
Medvedevs hot verkar vara en illavarslande referens till händelserna 2006, då Ryssland förgiftade FSB-officeren Alexander Litvinenko med radioaktivt polonium i London (för att inte tala om far och dotter Skripal, min anm.).
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f06f298a-468b-4ed5-b664-b4f30b1b8921

Samtidigt som en som har stött putte och kriget nu ska dra från rysseriet. En sak är säkert. Till Ukraina är han inte välkommen.
Dansaren Sergej Polunin, som har gjort sig ett namn på den internationella balettscenen, meddelade på onsdagen att han har bestämt sig för att lämna Ryssland med sin familj. Enligt Reuters angav Polunin som orsak till sitt beslut att hans "själ inte känns som om den är på rätt plats".
[...]
The Guardian rapporterade 2019 att Polunin hade fått sparken från Parisoperans balett för kommentarer som de ansåg vara homofobiska och sexistiska. I samma intervju beklagade han sig över den behandling han fick från sitt födelseland. Det var nervöst i Ukraina efter att Polunin dök upp på Krimhalvön som Ryssland beslagtog 2014 och offentligt avslöjade sin nya Putin-tatuering där han hyllade Putin.
- Ukraina sa till mig att jag inte kunde återvända. De satte mig på listan över terrorister och krigsförbrytare, klagade Polunin i en intervju som publicerades i mars 2019.
Tro fan det med en putte-tatuering på bröstet.
I sitt meddelande uppmanade Polunin Putin att förhandla för att få ett slut på kriget. Enligt honom skulle "även det sämsta avtal vara bättre än krig".
- Jag hoppas att den ryske presidenten kommer att vara human och få möjlighet att ha ett normalt, professionellt samtal med [USA:s framtida president Donald] Trump. Det är bättre att visa egen vilja och godhet och inleda förhandlingar, skrev Polunin.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010913109.html

Skulle inte vara förvånad att den där tönten drar från rysseriet för att fronten hägrar för den där balettdansande smygbögen.
Citera
2024-12-19, 00:32
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Jag är så satans trött på rysk krigsretorik att jag skulle kunna tänka mig ställa upp i svensk statstv och köra en omvänd Vlafmd Solo.
Så jävla hatisk börjar jag bli.
Bara hota de jävla ryssarna med allt, och då menar jag allt, vi har. Politiskt, ekonomiskt och militärt och underkasta dem till den grad att de på betingad reflex slickar en västerländskt tillverkad stövel så fort de får syn på en.

Nå, inte riktigt så illa men de måste betala. Och det måste själv uppleva lite av knutpiskan de försöker betvinga andra med.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Knutpiska

Även jag börjar känna så. År, efter år med lögner, hot..(80+ om atomvapen), hybridande i väst. Detta krig kostar ju även oss ! Putin & co har valt detta krig. Låt de då börja få också ta del av de i en större utsträckning. Börja med att hybrida tillbaka, f-ck Putin..vi klarar oss utan Ryssland. Vill de bli slavar till Xi.., så var så god !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in